  • 51. Data: 2017-06-26 14:46:41
    Temat: Re: Indukcyjność cewki długofalowej
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Janusz" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2017-06-25 o 11:15, J.F. pisze:

    >Dobrze zrobiłeś tylko pewnie antenę miałeś za krótką, anteny na AM
    >muszą być długie i to bardzo + dobre uziemienie, dlatego w
    >fabrycznych odbiornikach się ich nie stosowało, tylko anteny
    >ferytowe, długie i

    Na schemacie mamy jednak fale dlugie, brak uziemienia i informacji o
    dlugosci anteny :-)

    Moze w Warszawie lepiej dzialalo :-)

    >średnie, sytuacja się zmienia dla fal krótkich które chodziły tylko
    >na antenie zewnętrznej, ale tam kilka metrów druta starczało. I tak
    >też te wszystkie przenośne radia były
    >budowane, długie i średnie na antenie ferytowej, krótkie i ukf na
    >teleskopowej.

    Tylko jesli sie dobrze orientuje, to natezenie pola E fali nie zalezy
    od czestotliwosci.
    Na UKF antena bedzie rezonowac przy dobrej dlugosci, ale juz na KF i
    tak bedzie za krotka.

    I tylko ta masa mi sie nie podoba - wejscie odbiornika jest male,
    wpiete w srodek dipola bedzie czule na prad plynacy miedzy polowkami,
    na koncu dipola prad jak wiadomo jest jednak minimalny.

    J.

  • 52. Data: 2017-06-26 14:50:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

    >Nie mam pojęcia czy z takim nawet super zrobionym uzwojeniem na
    >antenie ferrytowej da się coś więcej jak jakieś 30 uzyskać.

    To zrobic cewke powietrzna :-)

    >Dwa obwody, aby nie stały się jednym muszą być chyba dość słabo
    >sprzężone.

    Slabe sprzezenie wystarcza tez w filtrach pasmowych - takich z dwoma
    obwodami LC :-(

    > Mam obawy, że w odbiorniku detektorowym oznacza to tak duży spadek
    > sygnału, że nie wystarczy dla słuchawki.

    >Moje próby z tym detektorowym co mi cały czas W-wę odbierało też
    >robiłem wtykając je do wejścia gramofonowego radia lampowego. W
    >ścianie za tym radiem było normalne gniazdko (jak wszystkie inne
    >220V), ale dziurki miało opisane A i Z więc naturalne było
    >przeprowadzanie takich prób w pobliżu tego radia :)
    >Miałem słuchawki 2kom, ale przez wzmacniacz lepiej było słychać.

    We wroclawiu wzmaczniacz z drutem to lapal Wolna Europe.

    Swoja droga ciekawe, bo to jednak sporo km...

    J.

  • 53. Data: 2017-06-26 16:35:54
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Miałem nie pisać... aaaale spróbuję odfiltrować (więc tam się nie odezwę -
    za kilkka dni może wrócę do tematu) to gdzie sie pogubiłem i napisać ad
    meritum...

    > Dziala, ale na UKF.

    Mnie superreakcyjny działał i to całkiem nieźle, jak na skomplikowanie
    układu. Tylko zapewne okolica miała problemy z odbiorem...

    > Kondensatorem to mozesz dostroic cewke do rezonansu.

    Rezonans równoległy, obwód odtłumia odbierany zakres, wytłumia poza nim,
    wzmocnić, powinnoi zagrać.

    > Pojemnoscia objektu na koncu anteny mozesz dostroic pret/unipol/dipol do
    > rezonansu.
    > Ale wielka musialaby byc na 225kHz.

    Albo kondziołem na wejściu układu.

    > I tu sie chyba nic nie wymysli - jakas kulka metalowa w ceramicznej
    > otoczce chyba nadal ma mala pojemnosc.

    Jakby nie mówić, będzie to kompromis.

    > Chodzi mi o to, ze ten generator bedzie sial po okolicy, bo calkiem
    > zaekranowac to sie go nie da, antena bedzie to wylapywac, mieszac pieknie
    > zmiesza, i sygnal bardzo dobry odbieramy :-)

    Gdziekolwiek masz generację, to idzie w eter. Przecież tak modelowałem sobie
    BFO w radiu, w którym tego nie ma - na głównym urządzeniu dostrojenie do
    stacji, a drugie radio dostroić do czestotliwości różnej o p.cz. głównego,
    aby zdudnić heterodynę od razu z sygnałem użytecznym. A główne radio myśli
    sobie, że odbiera normalną stację i wszystko pięknie słychać.
    W podobnym układzie, ale na nieco innej zasadzie, słuchałem na pewnym radiu
    stacji, z zakresu, którego ono nie odbierało. Radia miały jednakowe p.cz.,
    radio odbiorcze dostrajałem do stacji, a radio grające po prostu tę stację
    grało. Jak? Sprzężenie przez p.cz., co odbiorcze puściło w p.cz., odebrała
    p.cz. radia grającego.
    A jak próbowałem zmajstrować coś reakcyjnego na lampie, to grające w
    sąsiednim pokoju zwykłe radio głośno protestowało :))

    4675

    > O Poliakowie to musze doczytac.

    Masz na schemacie pod linkiem - banał, dwie przeciwrównoległe diody. Na tym
    bazują najprostsze homodyny. Te bardziej skomplikowane zapewne radzą sobie
    inaczej, np. kojarząc sygnał wejściowy z heterodyną, w np., (de)modulatorze
    pierścieniowym, czy jakimkolwiek innym, albo nawet zaadaptowanej "aplikacji"
    (nie mylić z Androidem) stereodekodera (gdzieś widziałem kilka schematów w
    necie).
    Ja też doczytam... ale ta pogoda nie nastraja.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 54. Data: 2017-06-26 16:47:06
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Akurat nieprawda. Radioodbirnik "Pionier" (pierwszy powojenny), większość
    Ale o ile zrozumiałem to tu była mowa o prrzenośnych radiach.
    A pionier zgadza się, to taki rodzynek bo chyba wtedy jeszcze feryty
    albo były niedostępne albo za drogie.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 55. Data: 2017-06-26 17:03:21
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > We wroclawiu wzmaczniacz z drutem to lapal Wolna Europe.

    Ja u siebie, sama swojnica na ferrycie, więc pewnie pojemności pasożytnicze
    dołożyły...
    Istotne, że bez żadnych dołączeń, ani anteny, ani ziemi, tylko wzmacniaczyk
    na paru tranzystorach. Albo VoA, albo RWE (nie mylić ze StoEn-em). Całkiem
    wyraźnie i nie tak całkiem cicho.

    > Swoja droga ciekawe, bo to jednak sporo km...

    Na KF normalne, że poziom fali jonosferycznej wielokrotnie przekracza poziom
    przyziemnej, która zresztą na KF ma bardzo mały zasięg (hint w powiązaniu -
    "strefa martwa"). Zniekształcenia i wahania sygnału są z tego, że jonosfera
    żyje. Więc to prawie tak, jakbyś świecił przez wysoką górę, bezpośrednio
    wiadomo, że nie ma co, ale jak byś wziął latarkę i poświecił na lusterko na
    szczycie, to bardzo jest prawdopodobne, że dzięki temu oświetlisz coś po
    drugiej stronie, bo lusterko odbije światło latarki. A żywość jonosfery, to
    wiatr (i nie tylko) targający tym lusterkiem, przez co będzie się ono bujać
    . Tak wyglądają owe kilometry. Nie zdziw się, jeśli z jakiegoś pomiaru
    wyjdzie, że między nadajnikiem a odbiornikiem, jest 100 tysięcy (a nawet
    więcej) km... W radiokomunikacji to nic osobliwego, niemal normalka. A jak?
    A to już zostawiam do zgadnięcia, ja musiałem umieć to na egzaminie na
    świadectwo radiooperatora (wówczas "Świadectwo uzdolnienia"). :))
    Banalnie proste, dlatego daję jako zagadkę :) Oczywiście, wytrawny
    radiooperator z pewnością rozpozna na słuch, ze takie zjawisko właśnie
    zaszło.

  • 56. Data: 2017-06-26 17:07:43
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Najbardziej mnie ciekawi, czy nie odbiera wlasnego generatora.
    > Przeciez beda przesluchy.

    Odbiera i robi z niego DC -- zazwyczaj nieinteresująca składowa.

    > Byc moe dla audio nie ma znaczenia, bo poziom staly.

    Stały to on jest tak, jak stały jest sygnał z anteny. Jeśli sygnał z
    anteny się zmienia, to i to "DC" za nim nadąża -- otrzymujesz
    demodulator homodynowy.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 57. Data: 2017-06-26 17:14:14
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Chodzi mi o to, ze ten generator bedzie sial po okolicy,

    Siał po okolicy będzie dokładnie tak samo, jak zwykła heterodyna.
    Nikt nie każe przecież robić mieszania na antenie, zazwyczaj jakiś
    przedwzmacniacz (strojony lub szerokopasmowy) tam na wejściu jest,
    a on ma m.in. własności izolacyjne względem generatora lokalnego
    i produktów przemiany.

    > bo calkiem zaekranowac to sie go nie da, antena bedzie
    > to wylapywac, mieszac pieknie zmiesza, i sygnal bardzo
    > dobry odbieramy :-)

    O ile nie nasycisz stopnia wejściowego, to nie stanowi to problemu.
    A jak przenika tyle, by zatkać przedwzmacniacz, to problem jest, ale
    głównie prawny. Za nielicencjonowany nadajnik możesz mieć poranną
    wizytę trzech króli. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 58. Data: 2017-06-26 17:14:34
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Akurat nieprawda. Radioodbirnik "Pionier" (pierwszy powojenny), większość
    > (może wszystkie) przedwojenne nie miały anteny ferrytowej. A zakresy
    > fal długich i średnich jak najbardziej miały. Fabryki naprodukowały
    > miliony odbiorników, które korzystły z zewnętrznych anten na fale średnie.

    Radia samochodowe mają tak do dziś - brak ferrytu, jedynie obwody wejściowe,
    bez których przez mieszacz przejdzie makabra jakaś, pomieszany cały syf z
    okolicy. A rzecz załatwiona tak, że półtorametrowy pręt dostrojony jest
    trymerkiem obecnym w radiu tak, aby dorezonował równolegle mniej-więcej tam,
    gdzie chcemy odbierać, bądź na środku pasma, jeśli ubytki po bokach nie będą
    zbyt wielkie, poza tym, co szkodzi precyzować to dostrojenie zwykłym
    kondziołem (trymrek swoją drogą, dla zgrubnego zestrojenia anteny z radiem),
    przestrajającym całość? I jakoś to radio, mimo tak krótkiego pręta, słychać
    całkiem sensownie.
    Powiem tak, że nawet pomijając wzmacniacz w.cz. i obwody wejściowe, da się
    uzyskać odbiór PR1, zatykając metrowy kawałek drutu od razu na mieszacz.
    Choć dla ucha miłe to nie będzie, ale wiadomości i prognozę pogody wysłuchać
    się da. Zrobiłem tak w Szczawnicy, jak spaliłem niechcący wzmacniacz
    wejściowy (2SK41, od iskry ze swetra na obudowę), radio Traper SMP401.

  • 59. Data: 2017-06-26 17:27:08
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    HF5BS wrote:

    > Masz na schemacie pod linkiem - banał, dwie przeciwrównoległe diody. Na
    > tym bazują najprostsze homodyny. Te bardziej skomplikowane zapewne radzą
    > sobie inaczej, np. kojarząc sygnał wejściowy z heterodyną

    Śmiem twierdzić, że większość dzisiejszych homodyn korzysta z generatora
    kwadraturowego i demodulację robi dokładnie w ten sam sposób, co przy
    okazji załatwia problem częstotliwości lustrzanych. To ostanie
    cyfrowo, a i w pełni cyfrowy generator bywa stosowany, jeżeli
    przetwornik ADC jest szybki. Wówczas to się robi szczególnie proste,
    mnoży się sygnał wejściowy przez (1, 0, -1, 0) w kanale synfazowym
    i (0, 1, 0, -1) w kwadraturowym, a więc w praktyce wystarcza warunkowy
    negator, a nie pełny mnożnik. Znakomicie to się integruje z filtrami FIR
    za mieszaczem: co druga próbka ma wartość 0. Z jakiegoś jednak
    powodu w tanich układach z przemiana bezpośrednią wolą dwa przetwornki
    niż jeden, szybszy. Rzuć sobie z ciekawości okiem np. na Si4703:

    https://www.sparkfun.com/datasheets/BreakoutBoards/S
    i4702-03-C19-1.pdf

    Pozdrawiam, Piotr

  • 60. Data: 2017-06-26 17:30:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Janusz napisał:

    > Ale o ile zrozumiałem to tu była mowa o prrzenośnych radiach.
    > A pionier zgadza się, to taki rodzynek bo chyba wtedy jeszcze feryty
    > albo były niedostępne albo za drogie.

    Ograniczenie do przenośnych musiało mi umknąć (zdarza się), ale to i tak
    nieistotne -- lampowe i przenośnie to dopiero były rodzynki (Szarotka).
    Pionier rodzynkiem nie był, to konstrukcja reprezentatywna dla swojej
    epoki. Pewnie gdzieś do połowy lat sześćdziesiątych produkowano radia
    lampowe bez anteny ferrytowej. Mam takie "Sonatina" (leżało przy koszu
    na śmieci na przystanku autobusowym -- wziąłem do domu, gra). Produkowane
    do roku 1963. Ale wychowałem się przy radioodbiorniku Juwel 2 z roku 1957,
    który antenę ferrytową miał. W dodatku zamontowaną w skrzynce na obrotowej
    wieży pokręcanej gałką i podziałką z podanym azymutem. Taki ferryt był
    dobrem lukasusowym, stosowanycm tylko w drogim sprzęcie, a tani musiał
    sobie radzić z kawałkiem drutu wetkniętym w gniazdko antenowe. I wcale
    nie musiał to być bardzo długi kawałek drutu. Ta moja Sonatina zagrała
    gdy dotknąłem palcem gniazdka.

    --
    Jarek