    Newsgroups: pl.internet.polip
    From: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>
    Subject: Re: Info z UKE
    Date: 07 Mar 2011 10:36:51 GMT

    Dnia 07.03.2011 cyber_no_@_spam_sarocom.net <cyber_no_@_spam_sarocom.net> napisał/a:
    > to akurat mozna latwo wyegzekwowac. wystarczylby obowiazek raportowania to
    > UKE ilosci abonentow (co juz robimy) oraz sumy kupowanych lacz. mozna
    > przeciez okreslic odgornie dopuszzcalne proporcje jednego do drugiego.

    Ale co mi po raportowaniu? Ja tego nie wiem wybierając ofertę.

    Przede wszystkim trzeba rozdzielić 2 sprawy. Jeśli ktoś niezorientowany w ofercie
    ją kupuje bo mu się zdaje że jest ok - to jest sam sobie winny. Reklama jest
    tak zbudowana że przez np niedomówienia potrafi naciągnąć na zakup itd. Nie
    wybijajmy do końca maretowi narzędzi z ręki bo może przypomnę z ich pracy
    zarabiamy. I moim skromnym zdaniem co byśmy nie robili to zawsze marketing
    będzie o krok przed prawem (bezalkoholowe ;) itp.)

    Druga sprawa to w wielu przypadkach decyzję o zakupie łącza podejmuje ktoś
    kto się na tym trochę orientuje lub szuka pomocy u znajomych, wnuka, syna,
    kolegi i TU widzę pole do popisu - sama max prędkość nic nie mówi, ale
    zrobienie wymogu podania dokładniejszych parametrów łącza w reklamie już
    pozwoli ją _przykrócić_ i wyrównać szanse. Czy to będzie wymóg podania
    asymetrii ostatniej mili (20/1) czy technologii ostatniej mili czy
    współczynnika overbookingu czy zasięgu oferty (np gsm 7Mbit/s na obszarze
    0.9% polski czy 50% ludności - w sumie co mnie interesuje ten drugi %
    jak ja kupuję łącze mobilne, to mnie interesuje - głównie - zasięg poza
    infrakstrukturą, w zasięgu 50% ludności to ja znajdę darmowe hotspoty ;)
    a ja chcę mieć zasięg na rybach nad Wartą i w Bieszczadach itd.

    Do czego zmierzam: ponieważ reklamując usługę pod kątem 'max speed down'
    tak na prawdę o niczym nie informujemy - a wręcz przeciwnie wprowadzamy
    przez niedomówienie w błąd, może powinien tam być wymagany inny parametr
    który pozwoli na szybkie porównanie oferty. Sądzę że nie możemy dawać
    całej listy bo to przesada ale sądzę że reklama łącza powinna - jeśli
    podaje max download powinna zawierać jeszcze - nie mniejszą czcionką -
    2 inne parametry i tu się trzeba zastanowić jakie - moja propozycja to
    max prędkość up - bo ona jest imo dość znacząca i klasę łacza.

    Co do klasy łacza to mógłby to być sumaryczny punkt przyznawany za
    dodatkowe parametry pozwalające porównać łącza np strzelam: gsm-0, dsl-1, kabel-2,
    plus duży ovebooking-0, mały-1, brak-3 plus zasięg oferty 5% polski-0, 5-50-1,
    cały kraj-2 plus 0-limit danych, 2-brak limitu, 0-obsługa masowa (zgłoszeniowy
    płatny hotline), 2-łacze z obsługą techników na bezpłatnym telefonie 24/7 itd.

    Wtedy reklama musiałaby wyglądać tak: 20/0.5/3 albo 8/0.5/4 co powoduje
    że potencjalny klient zastanowi się czy nie lepiej zobaczyć co daje ta
    'czwórka' w detalach oferty i np zrezygnować z tej 20 na rzecz 8 - a nie
    opierać się na samej reklamie - taki nacisk psychologiczny - może to
    '4' mi więcej da niż 20.

    Ww współczynniki klasy są hipotetyczne, musielibyśmy podjąć dyskusję nad
    ich wartościami i co mają zawierać - z punktu widzenia użytkownika - tak
    aby było to oczywiście uczciwe i nie faworyzowało pewnych grup dostawców.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".