    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Izolowany konwerter zrobić z RS232 na RS485
    Date: Wed, 27 Sep 2017 17:41:28 +0200
    <oq383a$h18$1@dont-email.me> <oq39qv$t3$1@node2.news.atman.pl>
    <oq3i3v$14g$1@dont-email.me>
    <1twaf8qykgqv6$.12r519vb638hx.dlg@40tude.net>
    <oq3ohg$jq0$1@dont-email.me> <w...@4...net>
    <oq41og$kd1$1@dont-email.me> <oq58vm$jtf$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <1igniw41jfh8l$.1pbrhp2du7lsa$.dlg@40tude.net>
    <oq5u0c$rvk$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <59c8d28a$0$15207$65785112@news.neostrada.pl>
    <oqb4nt$t2m$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <59c91d2a$0$5156$65785112@news.neostrada.pl>
    <oqbdhp$ij$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <59c93c34$0$640$65785112@news.neostrada.pl> <oqcejp$37t$1@dont-email.me>
    <59ca0b2c$0$15194$65785112@news.neostrada.pl>
    <oqe5km$on2$6@dont-email.me> <oqfs4e$osq$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <59cb7df1$0$5147$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 2017-09-27 o 12:31, J.F. pisze:

    > No to masz problem konfliktow do rozwiazania.

    Jak decydowaliśmy (wieki temu) jak działamy na RS485 to wyszło nam, że
    tak jest znacznie szybciej niż czekać na odpytanie. Zakładaliśmy do 100
    urządzeń na magistrali, a odpytanie 100 urządzeń to jakby nie liczył
    musi potrwać.
    Aby doszło do zderzenia ramek musi jednocześnie zajść kilka zdarzeń, a
    każde jest mało lub bardzo mało prawdopodobne:
    - podczas poprzedniej transmisji dwa (lub więcej) urządzeń podejmuje
    decyzję "teraz ja",
    - u 2 (co najmniej) generator losowego opóźnienia (między końcem
    poprzedniej transmisji a wejściem na linię) akurat dał taką samą liczbę
    i to mniejszą niż u pozostałych (gdy więcej jak dwu chce).
    - trafią z wejściem na linię w odległości nie większej niż jakieś
    1,5..2us (czas propagacji dla zakładanej maksymalnej długości kabla -
    300m + jakieś różne opóźnienia wykrycia zbocza gdy u jednego 2,5V a u
    drugiego 500mV), a jak nie są na przeciwległych końcach to zbieżność
    musi być jeszcze dokładniejsza, a przecież wykrycie końca poprzedniej
    transmisji jest obarczone jakimś jitterem, timery w nich nie chodzą
    synchronicznie itp.

    Jak nawet się zdarzy to brak odpowiedzi spowoduje powtórzenie, ale każdy
    wylosuje nowe opóźnienie, a generator pseudolosowy oparty jest na stałej
    TypNr (urządzenia) więc u każdego "chodzi" inaczej.

    Dodatkowo, takie podejście daje możliwość przydzielania ramkom
    priorytetów - alarmowe mogą dostawać liczby losowe z puli mniejszych niż
    pozostałe.

    > Hm, 555 to raczej nie powinny, bo to bylo od poczatku ustalone, ludzie
    > uzywaja na milion sposobow i musi byc kompatybilne.
    > Ale moze byc problem w jakis cmos wersjach.

    Natknąłem się na to chyba faktycznie w jakichś cmos, ale to jest chyba
    stan nie występujący w typowych aplikacjach więc normalnie bez znaczenia.

    > Wydaje mi sie, ze chca to wyzwalac bitem startu, a czas dobrany na caly
    > pakiet ... ktory musi byc stałej dlugosci.

    W ogóle nie zaglądałem do opisu. Zakładam, że przyjęli generowanie
    impulsu na czas jednego bajtu. Powinien się kończyć w trakcie bitów
    stopu i być wyzwalany bitem startu. Ale biorąc pod uwagę jakieś rozrzuty
    parametrów RC (produkcyjne i temperaturowe) to nie można być pewnym, czy
    nie skończy się już w trakcie bitu startu i wtedy chyba dojdzie właśnie
    do stanu jednocześnie Set i Reset.
    P.G.