  • 11. Data: 2009-06-16 15:51:35
    Temat: Re: Jak dbać o nadgarstek?
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    ant pisze:

    > Generalnie tak doraźnie:
    >
    > 1. Nie pisz na klawiaturze z nadgarstkami opartymi na stole,
    > ręce powinny być generalnie zgięte w łokciu (ok 90),

    ma około 100* kąta zgięcia, nie opieram nadgarstków o stół ani o
    podpórki pod nadgarstkiem klawiaturze bo mnie wtedy bolała dłoń, ma
    długie palce i wielkie rece i zmuszałem dłonie do nienaturalnego położenia.

    > nadgarstki wyprostowane, dłonie równolegle do klawiatury
    > a tylko palce się zginaja, nagarstki praktycznie nieruchome.

    Unreal, gdybym tak chciał to klawiatura musiała by mieć z metr szerokości.

    > Dużą tu rolę odgrywa dobra wysokość biurka względem
    > fotela/krzesła, bo bez tego nie utrzymasz rąk wygodnie ok.
    > 4-8 cm nad klawiaturą.

    Brak podparcia pod łokiec.

    > 2. Jeśli używasz myszy i rękę musisz mieć opartą na stole,
    > to postaw mysz przy krawędzi stołu, tak, żeby ręka była oparta
    > o stół, ale nadgarstek był poza biurkiem (w "powietrzu").

    Kombinowałem tak, jeszcze gorzej było.

    > Bardzo mocno nagarstki odciąża też fotel z oparciami, wtedy
    > łokcie przejmują większośc nacisku.

    Czas zakupić fotel a teraz doraźnie przełożyłem myszke do lewej doni i
    ucze sie posługiwac lewa ręka by nie obciążać prawej.

    > 1. Wysokośc biurka,

    nieregulowana

    > 2. Wysokość fotela

    siedze na twardym krzesle dzieki czemu co jakiś czas wstaje i łaze po domu.
    > 3. Prawidłowa postawa

    CIężKO o taka
    > 4. Fotel z oparciami

    braK

    > 5. Zmiana nawyków.

    Zmieniłem ręcznosc, z prawej na lewą.

  • 12. Data: 2009-06-16 16:08:21
    Od: rs <n...@n...spam.pl>

    On Tue, 16 Jun 2009 13:40:01 +0200, Osadnik <o...@w...pl> wrote:

    >Dopada mnie jakaś boleść nadgarstka i dłoni. Taka jakby zesztywnienie i
    >zdrętwienie.
    >
    >Jak Uchronić sie przed postępem tego schorzenia? podkładka z specjalna
    >podpórka na nadgarstek? jakieś inne pomysły? bo już nawet narośl
    >informatyczna jest bardzo duża.
    >Moze jakoś dłuższe biurko czy coś by łokieć był podparty?
    >Pytam sie na grupie sprzętowej bo problem jest ewidentnie pochodny do
    >sprzętu komputerowego.

    zalezy, ktory to etap schorzenia. jesli pozniejszy, to zadna
    giomnastyka, przerwy w pracy ci juz nie pomoga.

    pierwsza opcja - uzywanie myszy druga reka. nie jest to takie trudne
    jak sie wydaje, nawet do rzeczy precyzyjnych. troche pracy wymaga, ale
    sa przy tym korzysci uboczne.
    druga opcja - jak zaproponowano trackball. jednym dziala innym mniej,
    ale na pewno troche pomaga. tylko przed kupnem tego urzadzenia trzeba
    troche przysiasc i pomacac. rownie dobrze mozesz kupic taki, ktory
    bedzie wymuszal te same ruchy palcow, ktore wymusza mysz i dupa blada.
    nic sie nie zmieni.
    czwarta - tablet. nie kazdy lubi. mnie tablet uratowal reke, ale nie
    mam tez problemu, kiedy ide gdzies i musze uzywac myszy. moge uzywac
    lewa reka.
    piata - mniej lub bardziej inwazyjne dzialania medyczne, ale i tak po
    nich bedziesz musial zmienic przyzwyczajenia jedna z powyzszych opcji,
    bo CTS wroci po roku, poltora jesli tego nie zrobisz.

    na tym etapie, nie uzywaj zadnych podkladek. one jeszcze bardziej beda
    uciskac na kanaly nerwowe, nawet jesli wydaje ci sie, ze przynosci to
    chwilowa ulge. nic juz nie pomoga na dluzsza mete. raczej zadbaj o
    poprawne ustawienie rzeczy na swoim biurku. dobrze kombinujesz.
    przedramie, zeby bylo w pelni oparte na biurku, albo na oparcaich
    fotela, ktore powinny byc na wysokosci blatu. dobre krzeslo|fotel
    jednak nawet to moze w pelni nie zlikwidowac dyskomfortu, o ktorym
    mowisz. <rs>

  • 13. Data: 2009-06-16 16:34:17
    Od: DooMiniK <"bachus20[WYTNIJ]\"@poczta.wp.pl">

    Osadnik wrote:
> [...]
    > Moze jakoś dłuższe biurko czy coś by łokieć był podparty?
    > Pytam sie na grupie sprzętowej bo problem jest ewidentnie pochodny do

    Hej. Podstawa to regularne przerwy, warto też kupić sobie powerball
    (dobrze stawy pracują, przedramię). Polecam też wizytę w siłowni
    ze 3 razy w tygodniu.

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    Na serwerze bachus - login taki mam,

  • 14. Data: 2009-06-16 16:47:29
    Od: rs <n...@n...spam.pl>

    On Tue, 16 Jun 2009 17:34:17 +0100, DooMiniK
    <"bachus20[WYTNIJ]\"@poczta.wp.pl"> wrote:

    >Hej. Podstawa to regularne przerwy, warto też kupić sobie powerball
    >(dobrze stawy pracują, przedramię). Polecam też wizytę w siłowni
    >ze 3 razy w tygodniu.

    silownia (cwiczenia przedramion i grup miesni, w ktorych miesnie
    przedramion sa rowniez uzywane) jakkolwiek dobra, to akurat w tym
    momencie moze zrobic wiecej kuku niz pozytku. chyba, ze bedzie sobie
    biegal albo na rowerku krecil. to nie zaszkodzi, ale pomoc tez nie
    pomoze. <rs>

  • 15. Data: 2009-06-16 17:05:15
    Od: "Q" <n...@s...pl>

    > 2. Jeśli używasz myszy i rękę musisz mieć opartą na stole,
    > to postaw mysz przy krawędzi stołu, tak, żeby ręka była oparta
    > o stół, ale nadgarstek był poza biurkiem (w "powietrzu").

    nie kumam tego punktu...
    mysz na stole, nadgarstek poza, lokiec na stole -
    - brzmi jak cwiczenia joginow :)

  • 16. Data: 2009-06-16 19:45:36
    Od: ant <a...@n...tld>

    Q wrote:
    > nie kumam tego punktu...
    > mysz na stole, nadgarstek poza, lokiec na stole -
    > - brzmi jak cwiczenia joginow :)

    Zakładając, że siedzisz przy biurku, połóż dłoń płasko,
    wewnetrzną stroną na blacie, w sposób taki, aby nagdarstek
    nie leżał na blacie, a "wisiał" poza blatem.

    Rycina 1.

    palce dłoń nadgarstek
    v v v / /
    ^-----=========[ ]))))))))))) ) <--------łokieć
    ------------------------- ^
    blat stołu/biurka | ^
    ------------------------- |

    przedramię

    Jaśniej nie potrafię 8-)

  • 17. Data: 2009-06-16 19:49:42
    Od: ant <a...@n...tld>

    Q wrote:
    > mysz na stole, nadgarstek poza, lokiec na stole -
    > - brzmi jak cwiczenia joginow :)

    :-) tego nie zauwazyłem (z tym łokciem). Łokieć
    albo w swobodnym zwisie powietrznym ;-)
    albo połozony na oparciu fotela.

  • 18. Data: 2009-06-16 20:24:11
    Od: DooMiniK <"bachus20[WYTNIJ]\"@poczta.wp.pl">

    rs wrote:

> [...]
    > momencie moze zrobic wiecej kuku niz pozytku. chyba, ze bedzie sobie
    > biegal albo na rowerku krecil. to nie zaszkodzi, ale pomoc tez nie

    Fakt, może źle się wyraziłem - ważne jest zapobieganie...

  • 19. Data: 2009-06-17 02:14:20
    Od: rs <n...@n...spam.pl>

    On Tue, 16 Jun 2009 21:24:11 +0100, DooMiniK

    >Fakt, może źle się wyraziłem - ważne jest zapobieganie...

    jasne, tylko, ze niestety czesto budzimy sie z nadgarstkiem w nocniku.
    <rs>

  • 20. Data: 2009-06-17 05:31:26
    Od: "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl>

    Osadnik pisze:

    > nie nie nie. kompletnie toto sie nie nadaje do rzeczy precyzyjnych

    Lepiej niz z myszą nie będzie. Pióro, ale 2 rzeczy:

    1. Wacom (testowałem tez inne, wiem co mówie),
    2. Trudny trening przy przesiadce.

    Po 2 latach jest doskonale.
    --
    A S