    From: Piotrne <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak jest z wielkością Księżyca?
    Date: Sun, 14 May 2017 22:42:58 +0200

    W dniu 2017-05-14 o 21:10, Marek S pisze:
    > ogniskową 600mm pełni
    > Księżyca tuż po wschodzie i gdy był już wysoko nad horyzontem. Porównując średnicę
    obiektu w
    > pikselach wyszło mi, że potrafi się ona różnić o ok 200%!!! Mam na myśli porównanie
    największej
    > widzialnej średnicy o wschodzie z najmniejszą - sporo po wschodzie.
    >
    > Księżyc sporo po wschodzie prawie zawsze był sporo mniejszy niż o wschodzie. Czy
    macie podobne
    > obserwacje?

    Możesz pokazać te zdjęcia z 200% różnicą wielkości Księżyca?
    Byłoby to bardzo dziwne, bo właściwie to powinien być nawet
    mniejszy (spłaszczony) w okolicy wschodu i zachodu.

    Wrażenie zmiany wielkości średnicy Księżyca jest subiektywne,
    bo mamy krzywe wyobrażenie o kształcie "sfery niebieskiej"
    (której oczywiście nie ma). Tzn. sfera jest sferą - jest
    tak samo daleko od obserwatora do punktu na horyzoncie
    (gdzie wschodzi Księżyc), jak i do punktu w zenicie
    (gdzie znajduje się po kilku godzinach). Ale wydaje się nam,
    że ta sfera jest spłaszczona i do punktu w zenicie jest
    bliżej niż do horyzontu. Horyzont może być np. 20 km od nas,
    a patrząc w górę mamy wrażenie, że gwiazdy nad głową
    są znacznie bliżej niż te nad horyzontem. A skoro tak się
    wydaje, to również Księżyc będący nad głową wydaje się
    mniejszy niż kiedy jest nad horyzontem - bo "przeliczamy"
    tę samą średnicę kątową na wielkość obiektu raz przy
    założeniu, że jest na horyzoncie 20 km od nas (i wychodzi,
    że musi być duży) i drugi raz przy założeniu, że jest
    np. 5 km nad nami - wtedy wychodzi, że jest mniejszy.

    P.