    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak jest z wielkością Księżyca?
    Date: Wed, 17 May 2017 15:36:02 +0200

    W dniu 2017-05-14 o 22:42, Piotrne pisze:

    > Możesz pokazać te zdjęcia z 200% różnicą wielkości Księżyca?
    > Byłoby to bardzo dziwne, bo właściwie to powinien być nawet
    > mniejszy (spłaszczony) w okolicy wschodu i zachodu.

    Postaram się przygotować. Nie robiłem jakiegoś większego dochodzenia
    lecz gdy usłyszałem w/w teorię, to ustrzeliłem 2 foty w celu
    porównawczym "na oko". Nie zachowywałem ich.

    A i jeszcze jedno. Od tamtej pory zawsze zwracam uwagę na wielkość
    księżyca gdy gdzieś akurat jadę w trakcie jego wschodu lub zachodu. No i
    gołym okiem widzę, że czasem jest dużo większy niż parę h potem a czasem
    tego nie dostrzegam.

    Domniemam, że to może mieć związek powietrzem i efektami optycznymi.
    Szczególnie gdy jest ciepło częściej zdarzają się takie różnice. No i to
    spostrzeżenie dało mi do myślenia najbardziej bo wygląda na to, że
    czasem podlegam subiektywnym wrażeniom a czasem nie.

    > Wrażenie zmiany wielkości średnicy Księżyca jest subiektywne,

    Ok, sprawdźmy to razem. Jeśli możesz to również spróbuj. Byłoby idealnie
    gdybyśmy tego samego dnia zrobili zdjęcia.

    Odnośnie subiektywnych doznań to zauważyłem, że ludzie dość podobnie
    reagują. Miałem okazję 2 lata temu zrobić to zdjęcie:

    https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7cDRTbWw
    3eVlNUUE/view?usp=sharing

    To był superksiężyc jeśli dobrze kojarzę. Mnóstwo gapiów pojawiło się
    gdy rozpoczął się wschód księżyca z czego tylko ja z kumplem
    pojechaliśmy tam wcześniej wiedząc co nastąpi. Można było wywnioskować,
    że wszyscy gapie dostrzegli coś niecodziennego w wielkości księżyca bo
    nie sądzę, że pierwszy raz w życiu go widzieli :-) Bardzo rzadko pełnia
    księżyca przyciąga tłumy. Wynika z tego, że z jakiegoś względu wiele
    osób w jednej chwili ulega własnemu subiektywizmowi a wielu innych
    przypadkach już nie. No i to daje mi do myślenia...

    Teraz pozostaje dokonać pomiarów :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek