    From: Gil <g...@g...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak jest z wielkością Księżyca?
    Date: Wed, 24 May 2017 23:21:58 +0200

    In article <og4j5i$e0p$2@node2.news.atman.pl>, p...@s...com says...

    > Tak, oczywiście. Nie ma co dywagować. Jak obiecałem, w czerwcu w
    > okolicach pełni poświęcę kilka dni na foty porównawcze.

    Za zjawisko dużego Księżyca nad horyzontem odpowiada refrakcja czyli
    zjawisko uginania sie promieni światła w atmosferze. Jesli patrzymy na
    wschód albo zachód to patrzymy przez grubsza warstwę atmosfery. Powoduje
    to taki bieg promieni światła który powieksza optycznie obiekt. Toteż na
    zdjęciu wymierzymy większy księżyc niz w pełni koło zenitu.
    Choc oczywiście ma on tą samą wielkość co zawsze.
    Najlepiej obserwowac zjawisko podczas pierwszej letniej pełni po 23
    czerwca tuz po wschodzie nad samym horyzoncie. Może to też wypaść przed
    23 czerwcem.
    W tym roku pełnia przypada na 9 czerwca i 9 lipca. Trochę to fatalnie.