  • 31. Data: 2013-02-26 09:04:49
    Temat: Re: Jak przenieść RAID 0 ?
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2013-02-25, o godz. 13:13:04
    Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał(a):

    > Jakby to był RAID sprzętowy, to KAŻDY system widziałby tylko "dysk"
    > utworzony przez kontroler RAID.

    Nie jest to prawda - tak dość dawno temu. Mam a jednej ze stacji
    roboczych sprzętowy kontroler PEx Adaptec-a do 4 dysków SAS/SATA.
    Spięta jest tam macierz RADI5 na 4 dyskach. Dla systemów (Win7 i
    RedHat6) Widoczny jest zarówno sam wolumin jaki i poszczególne dyski. A
    kontroler jest _wyłącznie_ sprzętowy. jak Cię to interesuje to mogę
    jutro zerknąć na dokładny model kontrolera.

    Zdrówko

  • 32. Data: 2013-02-26 10:32:11
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 26.02.2013 09:04, Maciek Babcia Dobosz pisze:

> [...]
    > kontroler jest _wyłącznie_ sprzętowy. jak Cię to interesuje to mogę
    > jutro zerknąć na dokładny model kontrolera.

    A ciekawostka... U mnie 3 różne maszyny z trzema różnymi kontrolerami -
    jak chodzi RAID to widoczne są tylko te logiczne dyski poskładane przez
    kontroler.

    Może to jakaś opcja, na którą nie zwróciłem uwagi?

  • 33. Data: 2013-02-26 10:44:26
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2013-02-26, o godz. 10:32:11
> [...]

    > A ciekawostka... U mnie 3 różne maszyny z trzema różnymi kontrolerami
    > - jak chodzi RAID to widoczne są tylko te logiczne dyski poskładane

    Stare kontrolery działały tak jak piszesz. Natomiast ten jest
    stosunkowo nowy - ma jakieć 2 lata. Sprawdziłem przed chwila na
    serwerze z płytą TYAN dostarczonym ~miesiąc temu i jeszcze nie
    pracującym produkcyjnie - ta sama sytuacja. Widać i wolumin i same
    dyski.

    > Może to jakaś opcja, na którą nie zwróciłem uwagi?

    Raczej nie - kontroler jest właściwie w domyślnej konfiguracji. Na
    maszynie w której jest wykorzystywany nie liczy się prędkość
    zapisu/odczytu a ciągłość dostępu do stosunkowo niewielkich danych wiec
    nie było tam nic kombinowane.

    Podejrzewam że bierze się to stąd że w chwili obecnej są dostępne
    różnego rodzaju narzędzia programowe pozwalające w sposób zaawansowany
    zarządzać dyskami podpiętymi pod nowoczesne kontrolery bez przerywania
    pracy systemu. Mimo ze same kontrolery są sprzętowe i do działania nie
    wymagają żadnego softu/sterowników to można nimi zarządzać także w taki
    sposób.

    Choć w sumie - jeśli chodzi o mirror - to ja jakoś wolę mdadm zamiast
    kontrolerów sprzętowych. ;-)

    Zdrówko

  • 34. Data: 2013-02-26 11:39:33
    Od: "BUNIEK" <m...@i...pl>

    >Czyli sam mirroing nieźle przyśpieszy poprawiając bezpieczeństwo.

    >Hmmm... Zrobię eksperyment ponownie, ale jak ostatnio sprawdzałem wyniki
    >były porównywalne - dwukrotnie lepsze niż "gołego" dysku.

    W przypadku odczytu liniowego RAID-0 prawdopodobnie zawsze będzie szybszy,
    natomiast w przypadku gdy np 2 procesy(równoległy dostęp do dysku) Beda
    chciały czytać to możliwym jest ze zostanie to rozdzielone na 2 dyski tu
    wydajność może być podobna.

    Hymn nawet potwierdziły to moje testy.

    Potwierdziły to moje testy, raid 1 - 2 procesy hdparm suma transferów
    oscylowała w okolicy wydajności RAID-0 tj 250 MB/s

    Buniek

  • 35. Data: 2013-02-28 12:41:40
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Zrób kopie, przy okazji selekcję co warto zatrzymać w backupie a co
    > stanowią zapychacze z którymi możesz się pożegnać (mnóstwo tego na
    > każdym HDD) i spróbuj podpiąć macierz, 99% że nie zostanie rozpoznana.
    > Niemniej jednak pochwal się rezultatem - sam jestem tego ciekawy i obym
    > się mylił.

    Zgodnie z przewidywaniami zawartość dysków nie przetrwała. W trakcie
    zakładania tablicy pojawiło się ostrzeżenie, że zostanie zainicjowany
    sektor rozruchowy dysków. Sporo kopiowania mnie to kosztowało.

    Przy okazji: jeśli chodzi o organizację RAID na płycie Asusa Sabertooth
    990FX R2.0 to katastrofa. Ta płyta ma 8 portów SATA 3 lecz tylko
    pozornie. Gdy zdefiniuje się RAID jakikolwiek, to 4 porty są rezerwowane
    a dwa można ustawić albo jako RAID albo jako IDE więc tracą użyteczność.
    Nagrywarkę DVD tam wrzuciłem. Tylko dwa porty oznaczone jako ASMEDIA
    mamy dostępne w trybie AHCI. Nie wspominając o tym, że dysk SSD na
    Marvelu szybciej czytał dane niż na tym porcie.

    Wydajność samego RAID0 jest znacząco większa niż Marvel oferował.
    Transfery w obie strony już przy plikach 16MB sięgają maksimum ok 290M
    przy 2 dyskach.

    Marek

  • 36. Data: 2013-02-28 13:06:44
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2013-02-28 12:41, Marek pisze:

    > Zgodnie z przewidywaniami zawartość dysków nie przetrwała. W trakcie
    > zakładania tablicy pojawiło się ostrzeżenie, że zostanie zainicjowany
    > sektor rozruchowy dysków. Sporo kopiowania mnie to kosztowało.

    Niestety przy takich zmianach chipsetu miałeś na to 99% szans.
    Sam jestem ciekaw, jakby macierz zachowała się przy zmianie SB z AMD710
    na AMD950 stosowanym w płytach na AMD970/990.

    > Przy okazji: jeśli chodzi o organizację RAID na płycie Asusa Sabertooth
    > 990FX R2.0 to katastrofa. Ta płyta ma 8 portów SATA 3 lecz tylko
    > pozornie. Gdy zdefiniuje się RAID jakikolwiek, to 4 porty są rezerwowane

    Sabertooth to dość rozbudowana mobo i ma dodatkowy kontroler SATA 3.0
    na Asmedii (te 2 porty szare i 2 czerwone), którego nie znaam i się nie
    wypowiadam.

    > a dwa można ustawić albo jako RAID albo jako IDE więc tracą użyteczność.

    Absolutnie nie. To że jak ustawisz RAID możesz wybierać między RAID a
    legacy IDE nie powoduje że tracą one użyteczność. Jeśli nie ustawisz
    tych portów w aktywnej macierzy dyski podłączone do nich spokojnie
    działają w trybie single jako normalne dyski (wręcz zalecane, bo po
    ustawieniu RAID są w trybie AHCI, a nie legacy IDE). W niczym to nie
    przeszkadza, bo pozbyto się w AMD950 głupiej przypadłości serii AMD 700
    powodującej, że po ustawieniu w RAID nie można było odczytać normalnie
    danych SMART. Tak więc wszystko jest OK, tylko ustawienia RAID w BIOSie
    są myląco nazwane).

    > Nagrywarkę DVD tam wrzuciłem. Tylko dwa porty oznaczone jako ASMEDIA
    > mamy dostępne w trybie AHCI. Nie wspominając o tym, że dysk SSD na
    > Marvelu szybciej czytał dane niż na tym porcie.

    Podepnij po prostu pod AMD950 i nie sygeruj się nazwą - będą pracowały
    w AHCI i wydajniej niż na tym niezbyt udanym chipsecie Asemdii czy
    Marvella.

    > Wydajność samego RAID0 jest znacząco większa niż Marvel oferował.
    > Transfery w obie strony już przy plikach 16MB sięgają maksimum ok 290M
    > przy 2 dyskach.

    To już coś, ale naprawdę fajnie pracuje się jak system jest na SSD, a
    większe paczki danych czytają się/zapisują z rzeczywistą szybkością
    >=500 MB/s przy RAID0 na 4+ HDD - jak masz duży RAMdysk rzędu 8-14 GB
    zrzucanie z niego obrobionych danych na taką macierz w pierwszej chwili
    powoduje opad szczęki, przynajmniej jak dla użytkownika domowego, bo
    duże macierze w serwerach od dawna tak mają.
    Potem jak przychodzi coś zapisać na komputerze z 1 HDD przez pierwszą
    chwilę ma się wrażenie że dysk/kontroler jest uszkodzony "bo tak wolno".

    --
    /MB

  • 37. Data: 2013-02-28 13:56:55
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-28 13:06, Michal pisze:

> [...]
    > powodującej, że po ustawieniu w RAID nie można było odczytać normalnie
    > danych SMART. Tak więc wszystko jest OK, tylko ustawienia RAID w BIOSie

    A to mi szczęka opadła. Czyli jeśli dobrze zrozumiałem: ustawiamy te dwa
    pory jako RAID ale ich nie konfigurujemy jako RAID to działają jako
    zwykłe AHCI? Mam tam DVD podpięte, włączyłem RAID i faktycznie jest
    widoczny ten napęd normalnie. Jak sprawdzić czy jest tam faktycznie AHCI
    ustawiony?

    > Podepnij po prostu pod AMD950 i nie sygeruj się nazwą - będą
    > pracowały w AHCI i wydajniej niż na tym niezbyt udanym chipsecie Asemdii
    > czy Marvella.

    Zaraz podepnę tam dysk systemowy. Powiedz mi czy pozostałe porty też są
    do wykorzystania? Przypomnę, że mam ich 6 (nie licząc 2 szarych -
    Asmedia). Porty 0 i 1 to RAID0, 2-3 puste, 4-5 to te przełączalne
    pomiędzy IDE a RIAID, o których rozmawiamy.

    Przy okazji mam 2 inne pytania bo widzę, że znasz tą płytę.

    1. Co to takiego UEFI RAID? Używam Legacy ROM bo tylko przy tej opcji
    udało mi się uruchomić macierz dysków - był dostęp do narzędzia
    konfiguracyjnego.

    2. Czy wiesz jak można zaktualizować BIOS? Mi się to nie udaje żadnym ze
    sposobów. Gdy pobiorę najnowszą wersję 1503 z:
    http://pl.asus.com/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A99FX_
    PRO_R20/, zapiszę na
    USB, wejdę do BIOSu i stamtąd użyję aktualizacji, to wywala mi błąd
    weryfikacji. Nie działa też windowsowy tool - nie łączy się z serwerem -
    już nie wspomnę, ze wkurza alertem o tym, że obroty wentylatora poniżej
    600 rpm (a tak ma być).

    Marek

  • 38. Data: 2013-02-28 14:35:17
    Od: Marek <p...@s...com>

    No to zrobiłem eksperyment. Windows nie ruszył gdy dysk był na porcie
    RAID. Być może reinstalacja byłaby wymagana lub dorzucenie jakiegoś
    sterownika - tego nie wiem. Gdy port jest w trybie IDE - system działa
    ale dysk traci na wydajności. Czytałem, że SSD na tym kontrolerze
    powinien być podpięty aby rozwinął skrzydła. Póki co jednak nie udaje
    się to. Jakieś sugestie?

  • 39. Data: 2013-02-28 15:09:32
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2013-02-28 13:56, Marek pisze:

    > A to mi szczęka opadła. Czyli jeśli dobrze zrozumiałem: ustawiamy te dwa
    > pory jako RAID ale ich nie konfigurujemy jako RAID to działają jako
    > zwykłe AHCI?

    Z testów które robiłem na Asusie M4A77TD PRO na AMD710 tak jest i bez
    problemu drugi system działał na HDD ustawionym w BIOS jako rai, ale nie
    włączonym do macierzy - działał jako normalny AHCI. Do Sabertootha
    dopiero się przymierzam, ale Asus AFAIK kontynuuje te rozwiązania z
    portami.

    > Mam tam DVD podpięte, włączyłem RAID i faktycznie jest widoczny ten napęd
    normalnie.
    > Jak sprawdzić czy jest tam faktycznie AHCI ustawiony?

    Akurat DVD na tym nic nie zyskuje i może być podłączony do dowolnego
    portu, w tym Asmedii, bo nie wykorzystuje zalet AHCI.

> [...]
    > Asmedia). Porty 0 i 1 to RAID0, 2-3 puste, 4-5 to te przełączalne
    > pomiędzy IDE a RIAID, o których rozmawiamy.

    O ile Asus czegoś nie wymyślił to tak- wcześniej wykorzystywałem na
    M4A77TD PRO wszystkie 5 wewnętrznych SATA w AHCI (ustawione jako RAID)
    mając tylko 2 dyski w macierzy, a pozostałe 3 normalnie.

    > Przy okazji mam 2 inne pytania bo widzę, że znasz tą płytę.

    Mam poprzednią - przymierzałem się do niej i badałem sprawę, ale biorąc
    pod uwagę przygody zserwisem asusa następna będzie raczej Asrocka,
    najlepiej 990FXExtreme4 jak jeszcze gdzieś uda się ją dorwać.

    > 1. Co to takiego UEFI RAID? Używam Legacy ROM bo tylko przy tej opcji
    > udało mi się uruchomić macierz dysków - był dostęp do narzędzia
    > konfiguracyjnego.

    Nie mam pojęcia, ale zgaduję że pewnie ustawienia RAID jak zwykle, tyle
    że z klikanym interfejsem graficznym UEFI i zniesieniem bariery 2TB na
    dysk systemowy dla zwykłego BIOSU (z tego względu m.in. podzieliłem
    macierz na 2 podmacierze po 2TB by były bootowalne bez UEFI.

> [...]
    > weryfikacji. Nie działa też windowsowy tool - nie łączy się z serwerem -
    > już nie wspomnę, ze wkurza alertem o tym, że obroty wentylatora poniżej

    I bardzo dobrze, bo byś uwalił płytę.
    O ile dobrze odczytałem pierwszy post masz Sabertootha, a pobierasz dla
    Innego modelu. Twoja mobo i biosy dla niej są tu:

    http://pl.asus.com/Motherboards/AMD_AM3Plus/SABERTOO
    TH_990FX_R20/

    --
    /MB

  • 40. Data: 2013-02-28 15:10:36
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2013-02-28 14:35, Marek pisze:

> [...]
    > ale dysk traci na wydajności. Czytałem, że SSD na tym kontrolerze
    > powinien być podpięty aby rozwinął skrzydła. Póki co jednak nie udaje

    A zmieniałeś na 1 wartość
    HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services
    \Msahci
    przed restartem i zmianą trybu?

    --
    /MB