  • Data: 2014-11-03 19:13:18
    Temat: Re: Jak zacząć ENC28J60 i STM32F103RBT6 ?
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
    > Czyli co? Każdy powinien w celach edukacyjnych nauczyć się sterować
    > każdym układem za pomocą machania pinami i wypisania heksadecymalnych
    > wartości do poszczególnych rejestrów? Tylko po co? Po co robić od nowa
    > pracę, którą ktoś już wykonał? Po co marnować czas na pisania już
    > istniejącej biblioteki?
    > Dla mnie jest to trochę tak absurdalne, jak twierdzenie, że początkujący
    > powinien móc sobie ten układ najpierw zaprojektować z bramek (a
    > najlepiej tranzystorów) a potem oprogramować go w assemblerze
    > określonego procesora.
> [...]

    Jak nabędziesz praktyki, to zmienisz nieco zdanie. Zakładasz, że biblioteka
    to gotowiec, który wystarczy wpiąć do projektu. Ale to tylko tzw. chłyt
    makietinkowy autora/autorów. Tak może się wydawać przeglądając opis albo
    uruchamiając przykłady. Jednak jak robisz własny projekt, nieco bardziej
    rozbudowany, albo jest to już któryś kolejny projekt wykorzystujący daną
    bibliotekę, to widzisz jak ona jest kanciasta, gdzie autor poszedł na
    skróty, że poczynił pewne założenia, które w Twoim projekcie nie muszą być
    prawdziwe, że coś jest nieudokumentowane, że coś się zmieniło w tej wersji
    którą masz w porównaniu z wersją użytą w przykładach, że coś jest
    niekompatybilne z Twoim kompilatorem, że biblioteka używa jakichś zasobów
    (np. timery), które też chciałeś użyć, że definiuje jakieś makra i coś Ci
    redefiniuje, że biblioteka ma błędy (nawet jak jest od renomowanego
    producenta).
    Tak, nie ma sensu wynajdować koła. Warto korzystać z bibliotek. Ale w
    praktyce i tak się okazuje, że musisz wziąć manuala i obczaić jak ustawić
    ten czy tamten bit w danym rejestrze. Szczególnie w naszym świecie embedded,
    gdzie jesteś bardzo blisko sprzętu. To nie jest pecet, że system operacyjny
    np. chroni pamięć jednego procesu przed modyfikacją przez inny proces. Tutaj
    masz mikrokontroler i jesteś ciągle milimetry od strzelenia sobie w stopę.
    Nie możesz traktować bibliotek jako czarnych pudełek, które się podczepia do
    projektu i one działają. Potem ludzie piszą "wziąłem STM32CubeMX, wyklikałem
    projekt i on nie działa!". Nie trzeba zaczynać koniecznie od stromego
    zbocza, tylko potem bywa tak, że ktoś odpali "Hello World!" i sobie myśli,
    że teraz kilkoma kliknięciami walnie sobie Ethernet. I Zonk, nie działa.
    Albo działa, ale koszmarnie wolno. Lub tez działa, ale tylko przez godzinę.
    I zaczyna się debugowanie, pisanie na elektrodę, rozczajanie jak działa
    biblioteka i sięganie po ten straszny reference manual. I okazuje się, że
    jednak jesteśmy na dosyć stromej ścieżce.
    Nie zrozum mnie źle, nie neguję Twojego zdania. Tylko po prostu
    rzeczywistość jest bardziej skomplikowana, a czaso(praco)chłonność projektu
    znów jak zwykle okazuje się niedoszacowana :)

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/