  • 531. Data: 2018-09-03 12:35:50
    Temat: Re: Jak znaleźć upływ prądu w ścianie?
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    HF5BS <h...@...pl> wrote:

    > Różnica potencjałów elektrochemicznych, coś, jak przzełożenie monet stalowej
    > i mosiężnej wilgotną przekłądką i zmierzenie napięcia, będzie niezerowe.
    > Mnie kiedyś telefon zaniemógł. Okazała się upływność między żyłami, bo coś
    > się rozlało na podłogę. Obdzedłem uszkodzony odcinek, a na tenże, dałem
    > nanoamperomierz (zakres 10 nA, lusterkowy, ruski, 2 nA na działkę),
    > poczemałem, aż prąd zwarcia zmaleje poniżej 2 nA i ponownie właczyłem
    > odcinek do ruchu, było dobrze, nie brumiało.

    Przecież 10 nA przy prądach stosowanych w telefonii (grube mA) to tyle co
    nic...

  • 532. Data: 2018-09-03 12:40:52
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > "Moc maksymalna jest rejestrowana w bezstrefowym liczydle. Istnieją
    > dwa algorytmy obliczania mocy maksymalnej. Pierwszy sposób opiera się
    > na tzw. ,,pływającym oknie" 15-minutowym, które przesuwane
    > jest co minutę. Drugi sposób związany jest ściśle z wewnętrznym
    > zegarem. W tym trybie dostępne są okresy uśredniania mocy 15-, 30- lub
    > 60-minutowe. Licznik wskazuje najwyższą stwierdzoną wartość
    > mocy w bieżącym okresie rozliczeniowym oraz rejestruje liczbę
    > przekroczeń mocy umownej (opcja)."
    >
    > No i nie wiem - usrednia przez co najmniej 15 minut ?
    > Czajnik pracuje 3 ...

    Tylko coś duże to okno. 15 minut... pytanie co tak naprawdę chcą mierzyć,
    a co ignorować.

    > Tam cos pisza o pamieci 16 okresow i mozliwosci recznego zamkniecia.

    Potem piszą, że trzeba zerwać plombę i obrócić przycisk, żeby zamknąć
    okres.

    > No i pewnie gdzies na www mozna rachunki podejrzec, ale trzeba by sie
    > za wlascicielke podac ...

    Pewnie tak... niech mi je wyśle i tyle.

    Wrócę do tematu za parę miesięcy, wtedy będę miał czarno na białym, że
    pobór zmalał.

    > "Do odczytu niezbędne jest dodatkowe wyposażenie:
    > - głowica optyczna zgodna z PN-EN 62056-21
    > - oprogramowanie nadrzędne zainstalowane w komputerze.
    > UWAGA: Dostęp do funkcji oprogramowania oraz komunikacja z licznikiem
    > jest zabezpieczona zgodnie z PN-EN 62056-21."
    >
    > Z licznika chyba sobie nie odczytasz ... a moze ktos zna te norme ?

    Może jakby poszukać w necie, to coś się znajdzie.

    https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62056#IEC_62056-21

    Niby wspiera hasło.

    In case of high security parameters,the meter challenges the hand held
    unit with a cryptographic password. The hand held unit must return an
    encrypted password. If the password exchange is ok, the meter accepts the
    hand held unit- it is "signed on."

    > Odpinal Ci lodowke ? c.b.d.u :-)

    Nie, ale ja mu powiedziałem wprost, co jest :)

    Albo mniej trzymać w lodówce :)

  • 533. Data: 2018-09-03 12:41:43
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Tak, zwykle aparaty rodem z PRL.

    Czyli dzwonki nie przeciążają linii... c.b.d.u. ;)

  • 534. Data: 2018-09-03 12:49:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Queequeg zauważył:

    > Przecież 10 nA przy prądach stosowanych w telefonii (grube mA) to tyle co
    > nic...

    Kilka gigaomów. Najbardziej oporny rezystor jakiego używałem, miał jeden
    gigaom. Jak się wszystkiego wokół nie umyło dokładnie, to więcej elektronów
    płynęło przez różne brudy niż przez sam rezystor.

    --
    Jarek

  • 535. Data: 2018-09-03 13:01:39
    Temat: Re: Jak znale?? up?yw pr?du w ?cianie?
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2018-09-03 12:34, Queequeg wrote:
    (ciap)
    > Tylko czy do bloku sprzed co najmniej 40 lat prowadziliby napowietrznie?

    Tylko w woj. bialskopodlaskim
    (https://pl.wikipedia.org/wiki/Wojew%C3%B3dztwo_bial
    skopodlaskie) mieli
    pierdolca aby wszystko do ziemi chować i "tera jest elegancko" w każdej
    chałupinie telefon ;-) (SKT działały pręznie).
    Gestość tel./mieszkańca mielim druga w kraju, a jak się z warszawskiego
    odjęło stolycę to pierwszą :-)

    > Z drugiej strony idzie tu jakiś gruby kabel od jednego bloku do drugiego
    > (od dachu do dachu), ciekawe co to jest.

    Może być i kablówka...

    W.

  • 536. Data: 2018-09-03 13:26:48
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > Do dodatkowego dzwonka

    Czemu ten dzwonek był na tych stykach, a nie normalnie podpięty do linii?

  • 537. Data: 2018-09-03 13:30:48
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    HF5BS <h...@...pl> wrote:

    > Kiedyś, lata temu, chciałem poeksperymentować z jednym ze znajomych.
    > Modemami, chcieliśmy sobie chyba coś poprzesyłać. Ale modemy zbrzęczały
    > się tylko 2400 i ni pyty więcej. Okazało się, że równoległy z linią
    > kondensator, był przyczyną. Po jego zdjęciu skoczyło powyżej 20 kbps.

    No tak... dla głosu nie ma znaczenia, dla modemu owszem. Jak instalowano
    telefony za PRLu, to o modemach nikt nie słyszał, a faks... może faks
    sobie jakoś radził? Faksy wymagały 14.4 kbps, czy jak nie udało się
    wynegocjować to negocjowały tyle, ile się dało?

    Mam jeszcze taki zewnętrzny fax modem z portem szeregowym, ale nigdy nie
    używałem go jako faksu.

    > Kondensator w gniazdku nie podtrzyma połączenia.

    Też mi się tak wydaje, przecież podczas połączenia jest DC. AC jest tylko
    podczas dzwonienia (i pewnie podczas jakichś pomiarów).

    Ciekawostka: w starym mieszkaniu (1985 - 1991 r.) był telefon wspólny
    z sąsiadką i jakiś przycisk, który włączał dzwonienie u sąsiadki, jak
    telefon był do niej. Ciekawe jak to działało...

  • 538. Data: 2018-09-03 13:32:51
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    HF5BS <h...@...pl> wrote:

    > zależało od abonenta dzwoniącego. Jak on odpadł, to zrzucało wszystko.
    > Natomiast, abonent "dzwoniony", mógł sobie odkładać w nieskończoność,
    > nie spadło (też były nieliczne wyjątki).

    Btw, z czego to wynikało? Zrobienie tego w ten sposób to były jakieś
    ograniczenia techniczne czy świadoma decyzja?

  • 539. Data: 2018-09-03 14:07:00
    Od: BQB <a...@s...com.invalid>

    W dniu 03.09.2018 o 13:30, Queequeg pisze:

> [...]
    > sobie jakoś radził? Faksy wymagały 14.4 kbps, czy jak nie udało się
    > wynegocjować to negocjowały tyle, ile się dało?

    Negocjował - bo czasami strasznie wolno faks szedł.

  • 540. Data: 2018-09-03 15:05:32
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Queequeg,

    Monday, September 3, 2018, 1:26:48 PM, you wrote:

    > Czemu ten dzwonek był na tych stykach, a nie normalnie podpięty do linii?

    Żeby nie trzeba było dodatkowego kondensatora. I żeby go odłączało po
    podniesieniu słuchawki.

    --
    Best regards,
    RoMan