  • Data: 2018-08-05 16:55:56
    Temat: Re: Jak zniszczyć stare płyty CD/DVD?
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Osoba podpisana jako Tomasz <t...@t...pl>
    w artykule <news:5b66efc4$0$606$65785112@news.neostrada.pl> pisze:

    > Użytkownik "Olaf Frikiov Skiorvensen" <B...@i...invalid> napisał
    > w wiadomości news:n9pdmdtjk6v4cnucfnc5ohb662g6spntri@4ax.com...

    > Jest dokładnie tak, jak piszesz.

    > Jak to zrobic bez niszczarki i bez mikrofali?
    > Płyt jest około 200.

    Podsumujmy:
    1. Mechanicznie ręcznie - płócienny worek i ciężki młot, nożyce do cięcia
    drutu lub sekator. Duży wysiłek fizyczny, praca w ciemno.
    2. Mechanicznie maszynowo - wiertarka, pilarka, wyrzynarka. Niezbędny
    strój ochronny i zabezpieczenie pomieszczenia przed odłamkami.
    3. Mechanicznie maszynowo - niszczarka.

    4. Mechanicznie ręcznie - skrobanie śrubokrętem, druciakiem, szczotką
    metalową czy innym drapakiem. Wymaga dużo czasu (skrobanie pojedynczo),
    ograniczonego zabezpieczenia pomieszczenia, duży wysiłek fizyczny.
    5. Mechanicznie maszynowo - szlifierka. Naklejamy jeden koło drugiego
    nośniki optyczne na płytę pilśniową i zeszlifowujemy powłoke ochronną razem
    z warstwą zapisanego nośnika. Niezbędny klej typu kropelka, strój ochronny
    i zabezpieczenie pomieszczenie przed pyłem (szlifierka z odsysaniem,
    wyciąg).

    6. Mikrofalówka - wymaga tylko worka ochronnego.

    7. Niszczenie chemiczne (rozpuszczenie powłoki ochronnej i wytrawienie
    nośnika) odpada ze względu na szkodliwe odpady.
    8. Spalanie wymaga paliwa i odpada z podobnych względów.

    Teraz coś nowego:
    9. Cięcie termiczne. Drut oporowy, nóż termiczny lub inne urządzenie do
    cięcia styropianu daje radę również z poliwęglanami. Warstwę 10-20 płytek
    można pociąć na paski lub nawet w kostkę.
    10. Deformacja termiczna - wymaga temperatury powyżej 150 st. Celsjusza. Do
    tego wystarcza kąpiel we frytkownicy napełnionej zużytym olejem. Zmiękczone
    płytki można zwinąć w rulonik i zgniatać/młotkować na zimno lub ciąć póki
    gorące - starymi nożyczkami, tępym nożem, starą gilotyną do cięcia papieru
    fotograficznego itp.
    Piekarnik niezalecany za względu na możliwość ulatniania się szkodliwych
    produktów rozkładu termicznego w temperaturze powyżej 200 stopni.

    I metody ekstremalne:
    11. Przepalenie całego stosu płyt palnikiem acetylenowo-tlenowym (od środka
    i z zewnątrz).
    12. Jak 11., ale termitem - zapewne wybuchnie!

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)