    From: knrdz <x...@t...cy>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Jak zniszczyć stare płyty CD/DVD?
    Date: Tue, 7 Aug 2018 21:09:45 +0200

    W dniu 07.08.2018 o 20:20, Tomasz pisze:

    > Chodzi mi zarówno o płyty CD jak i DVD.

    Olaf pisał o drapaniu warstwy z danymi, w płytach CD jest ona "od góry"
    (czyli od strony przeciwnej do tej odczytywanej przez laser)
    zabezpieczona albo słabo - np. cienką warstwą lakieru, albo wręcz wcale,
    w niektórych nośnikach nadrukowane są tylko napisy, dlatego rzeczywiście
    łatwo uszkodzić dane od tej strony płyty CD. W DVD już się tak nie da
    wcale, żeby uszkodzić warstwę z danymi trzeba się przebić przez ok.
    półmilimetrową warstwę twardego plastiku, nieważne od której strony się
    spróbuje.

    > Wg poprzedniej wiadomości: "zwykly nożyk do kartonow, wystarczy przejechać
    > po średnicy płyty od górnej strony.", Chyba autor miał na myśli płyty CD.
    > A w przypadku DVD trzeba by to zrobić z obu stron?

    Samo zarysowanie plastiku nożykiem chyba nic nie da, dobry napęd bez
    problemu odczyta nawet mocno zarysowane płyty. Raczej przecięcie
    nożycami płyty na pół albo wycięcie jakiegoś fragmentu.