    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak zrobić wzornik
    Date: Thu, 10 Nov 2016 23:04:30 +0100

    W dniu 2016-11-10 o 21:33, Uncle Pete pisze:

    > W uproszczeniu: metoda addytywna to kiedy do czarnego są dodawane
    > kolory. Subtraktywna - kiedy od białego kolory są odejmowane. Nie ważne,
    > czy to emulsja światłoczuła, czy farba drukarska - ich funkcją jest
    > odfiltrować część światła, odbijanego od białego podłoża. Możesz
    > poczytać o tych dwóch metodach:
    > https://graphics.stanford.edu/courses/cs178/applets/
    colormixing.html

    > Albo na Wiki:
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Synteza_subtraktywna
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Synteza_addytywna

    Piotrze, rozróżniam te metody - to było w dawnej, 8-letniej podstawówce
    gdzieś tak w pierwszym lub raczej drugim roku nauki fizyki.

    W pewnym uproszczeniu:

    Jak zmieszam trzy farby CMY, to wyjdzie mi "błoto" - teoretycznie kolor
    bliski czarnemu - to jest zasada działania drukarek (podstawowa
    przestrzeń barw CMYK).

    Jak zmieszam trzy światła z trzech kolorowych żarówek RGB - to uzyskam
    biel - zasada działania powiększalnika i printera foto (przestrzeń barw RG).

    Wiem, że w nauce ciągle coś się zmienia. Nie ma już określeń typu debil
    czy kretyn, pedał to już chyba też nie zboczeniec ;)
    Nawet Murzynka Babmo ukradli ;)

    Ale poza żartami: czy ja coś źle zapamiętałem?
    Bo na tyle mnie zdziwiłeś, że pewnie będąc w domu rodzinnym (co mi się
    ostatnio zdarza ttak tylko ze trzy razy do roku) będę musiał iść do
    ciemni. O ile sobie przypomnę, w którym to pomieszceniu była - nie
    zaglądałem tam lat już kilkanaście. Po czym muszę wyszukać instrukcję do
    Magnifaxa i przeczytać, czy tam aby na pewno piszą o metodzie nie
    addytywnej, jak mi się zdawało, tylko substraktywnej.

    Chyba, że źle interpretuję Twą odpowiedź - piszesz o filtrowaniu światła
    przez emulsję foto. Ale takiej interpretacji nie pamiętam.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam