  • Data: 2020-06-01 03:10:38
    Temat: Re: Jaka drukarka atr - 300zł?
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "Kamil" 5ed2e436$0$545$6...@n...neostrada.pl

    > Skąd się bierze ten fatalny język? Może chodziło Ci "po otwarciu"?

    gospodarować -- gospodarowanie
    [zaraz zaczną, że od gaspadina...]
    otworzyć -- otworzenie

    Nie ukrywam, że może być i 'otwarcie', ale 'otworzenie'
    to rzeczownik a 'otwarcie' może być i rzeczownikiem
    i przysłówkiem. Otwarcie mówię, że nie wiem, skąd taki
    język...

    Ściana wschodnia? Pisarstwo polskie wywodzi się raczej
    z tej ściany, nie z Kurnika... Ikwy srebrne fale płyną
    na wschód od Podlasia, jak i Ostra brama jest na wschód
    stąd... Orzeszkowa pisała o Niemnie, Konopnicka pochodzi
    z Suwałk...

    Może trochę przesadzam z Kurnikiem, bo Dąbrowska też
    pochodzi stamtąd, ale ogólnie Wchód mocniej zaakcentował
    polską kulturę niż Zachód... Być może dlatego, że na
    Zachodzie [bez zmian?] inwestowano w przemysł...

    HSienkiewicz to chyba Sandomierz, BPrus to jakiś ~Lublin...
    CzMiłosz to ~Kowno?... WReymont to ~Łódź?... IMO więcej ze
    wchodu, niż z zachodu...

    -=-

    https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/otwarcie-i-otworze
    nie;892.html

    Kiedy chcemy powiedzieć, że sklep jest czynny w jakichś godzinach,
    mówimy, że jest otwarty, np. od dziesiątej do osiemnastej. Po tych
    godzinach sklep może zostać też otworzony, np. przez włamywaczy
    w nocy, i rano właściciel stwierdzi, że sklep jest otworzony
    lub otwarty. Takie niuanse znaczeniowe mogą nam sugerować, że
    jest jakaś różnica znaczeniowa między otwarciem i otworzeniem.
    Tymczasem są to zasadniczo formy równoprawne, tyle tylko że
    druga jest rzadsza.

    Mirosław Bańko

    -=-

    Jestem otwarty na wszelkie uwagi, co nie znaczy, że ktoś mnie
    otwierał w tym celu. ;)

    --