eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingJaki język polecić początkującemu? - komentarz do artykułu w Programista 9/2018 › Re: Jaki język polecić początkującemu? - komentarz do artykułu w Programista 9/2018
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Wed, 26 Dec 2018 11:42:29 -0800 (PST)
    Subject: Re: Jaki język polecić początkującemu? - komentarz do artykułu w
    Programista 9/2018
    From: g...@g...com

    W dniu środa, 26 grudnia 2018 13:35:41 UTC+1 użytkownik s...@g...com napisał:
    > A co ze zrozumieniem działania komputera?!? Że tak nieśmiało się spytam... Asembler
    do niczego?!?

    Ciekawostka: jest taka książka "filozoficzna" Daniela C. Dennetta pt.
    "Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myślenia", której jeden z rozdziałów
    jest przedstawiony pojęciu obliczalności, i w nim przedstawiony jest
    model obliczeń zwany "maszyną RAM".
    Jest bardzo podobny do maszyn von Neumannowskich, tyle że pamięć
    nie jest adresowalna. Tak też się składa, że jak przez rok studiowałem
    filozofię na UW, to dostałem jako zadanie na zajęcia z teorii obliczeń prowadzone
    przez śp. prof. Marcina Mostowskiego zreferowanie zagadnienia
    predykatu T Kleenego, w którym używa się jako podstawy modelu maszyny
    RAM, i jeśli by to kogoś interesowało, tekst (po polsku) jest dostępny
    tutaj:
    https://github.com/panicz/writings/blob/master/archi
    ve/predykat-kleenego.pdf

    Ja sam w swojej pracy magisterskiej użyłem maszyny wirtualnej, której
    zestaw instrukcji był zasadniczo podobny do języka BASIC. Z tego co się
    orientuję, w wielu artykułach akademickich stosuje się również bardzo
    podobny język o nazwie FCL (Flow Chart Language).

    Na seminarium były też omówione inne modele, w tym oczywiście maszyna
    Turinga, funkcje rekurencyjne oraz modalny ?-rachunek. (o dziwo
    nie było ?-rachunku).

    Osobiście nie mam dużego zaufania do rzeczy, które polecają
    programiści, a to z tego względu, że zazwyczaj mają oni bardzo
    wąską perspektywę na to, czym jest programowanie, i z reguły
    polecają taką drogę rozwoju, która powiela popełnione przez nich błędy
    (których często sami sobie nawet nie uświadamiają).

    W każdym razie jeżeli idzie o "zrozumienie działania komputera",
    to oczywiście nieodzownym pytaniem jest: "jakiego komputera?".
    Na przykład Simon Peyton Jones zaproponował model obliczeń oparty
    na redukcji grafów, zaś Gyula Magó wymyślił swoją maszynę do redukcji
    stringów, inspirowany językiem FFP Johna Backusa, opisanym w jego
    wykładzie wygłoszonym z okazji otrzymania nagrody Turinga ("Can
    programming be liberated from von Neumann style?").
    Współczesne karty graficzne (GPGPU) programuje się w oparciu
    o model zwany "maszyną pRAM".

    Edsger Dijkstra twierdził, że "jest w zasadzie niemożliwym, żeby
    nauczyć dobrego programowania studentów, którzy mieli wcześniej
    styczność z BASICem: jako potencjalni programiści są psychicznie
    okaleczeni bez nadziei na regenerację".

    Co prawda moja główna myśl, kiedy czytam takie słowa, to
    "kim ten facet sobie myśli że jest?", ale zgodzę się, że
    ja sam musiałem oduczać się różnych złych nawyków, których
    nabrałem, ucząc się programowania poprzez takie języki
    jak C czy C++ (szczególnie cenna była dla mnie książka
    "Struktura i Interpretacja Programów Komputerowych", choć
    przyznam, że nie od razu zdołałem docenić jej wartość)