  • 21. Data: 2009-06-03 13:51:07
    Temat: Re: Jaki wentylator procesora?
    Od: "Kot Prezydenta" <c...@g...pl>

    Użytkownik "Dominik & Co" <D...@i...com>
    napisał w wiadomości news:h0565j$ce0$1@inews.gazeta.pl...
    > Witam,
    >
    > Mam procesor Sempron LE1100 na płycie ASUS M2N-MX SE PLUS
    > w obudowie Chiefteca BS-02W-W-W, na razie z oryginalnym
    > wentylatorem.
    >
    > Na jaki zamienić tenże oryginalny wentylator procesora?
    > Nie planuję na razie zmieniać procka, priorytetem jest
    > cisza, nie wydajność. Teraz jest nie najgorzej, ale mam
    > nadzieję, że dałoby się jeszcze coś jeszcze osiągnąć.
    >
    > Zastanawiam się pomiędzy ARCTIC COOLING ALPINE 64 GT PWM,
    > a ARCTIC COOLING FREEZER 7 PRO PWM (niestety sporo
    > droższy). A może warto przyjrzeć się jeszcze czemuś innemu?

    A chcesz zwiękyszyć wydajnośc wentylatora czy kupic cichy ? bo te ktore
    wybrałeś to akurat są wentylatory słynace z wydajnosci

  • 22. Data: 2009-06-03 13:54:59
    Od: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>

    Dnia Wed, 3 Jun 2009 15:11:14 +0200, Doxent napisał(a):

    > założe się, że dobrze chodziłby nawet z całkowicie wyjętym radiatorem tylko
    > sam procesor w podstawce. W końcu to tylko 1900MHz i 45W TDP.

    Maksymalna dopuszczalna temperatura tego procka to 55 - 65 stopni. Nie ma
    mowy, żeby sam IHS odprowadził 45W przy tej temperaturze.

    --
    GLaF

  • 23. Data: 2009-06-03 13:59:09
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Andrzej Libiszewski pisze:
    > Freezer 64 Pro, jak stoi w sygnaturce (Gigabyte GA-MA69G-S3H)
    Płyty gigabyte mają (w większości) 2 sposoby regulacji obrotów
    wentylatora (wybierane w biosie):
    * PWM - regulacja dodatkowym sygnałem, wentylator cały czas zasilany
    12v, i wtedy faktycznie minimum obrotów wynika z tego co jest w
    specyfikacji,
    * Voltage czyli regulacja napięciem zasilania wentylatora (gdzieś w
    zakresie 7-12v, pwm wtedy jest cały czas na maks)
    * oraz opcja AUTO - połączenie obu powyższych na raz (zmienia się
    równocześnie zasilanie wentylatora, oraz sygnał pwm), co daje w
    spoczynku zasilanie wentylatora 7v oraz zmniejszenie obrotów przez
    zerowy sygnał PWM, stąd twoje ~600rpm.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 24. Data: 2009-06-03 14:01:52
    Od: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>

    Dnia Wed, 3 Jun 2009 15:04:28 +0200, Doxent napisał(a):

    > Dobrze też wyjąć celofanową przegródkę która zasłania dokładnie połowę
    > wentylatora (montują ją w większości chiefteków), swoją drogą nie wiem po co
    > oni je tam dają, raz, że zmniejsza przepływ powietrza o połowę, dwa powoduje
    > głośniejszą pracę wentylatora.

    Żeby powietrze w tylnej części zasilacza się nie kisiło.

    --
    GLaF

  • 25. Data: 2009-06-03 14:56:30
    Od: "maX" <a...@w...pl>

    Użytkownik "GLaF" <g...@n...takiego.numeru.pl> napisał w wiadomości

    > Maksymalna dopuszczalna temperatura tego procka to 55 - 65 stopni.

    65 st:
    http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUDetail.aspx?
    id=138&f1=AMD+Sempron%e2%84%a2&f2=LE-1100&f3=1900&f4
    =256&f5=AM2&f6=G1&f7=65nm+SOI&f8=45+W&f9=1600&f10=Fa
    lse&f11=False

    > Nie ma
    > mowy, żeby sam IHS odprowadził 45W przy tej temperaturze.

    BOXowy wentylator do LE jest chyba 4-żyłowy. Wiec chyba można na sztywno
    ustawić najniższą predkość (tzn. żeby zwiększał obroty dopiero przy 65st).

  • 26. Data: 2009-06-03 14:58:22
    Od: "maX" <a...@w...pl>

    Użytkownik "maX" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > ustawić najniższą predkość (tzn. żeby zwiększał obroty dopiero przy 65st).

    No i można (jesli nie podkręcany) na sztywno zmniejszyć vcore. To dodatkowo
    obniży jego temperaturę.

  • 27. Data: 2009-06-03 15:34:48
    Od: Marcin Kocur <m...@g...com.wytnij>

    Osoba BartekK napisała na pl.comp.pecet:

> [...]
    > równocześnie zasilanie wentylatora, oraz sygnał pwm), co daje w
    > spoczynku zasilanie wentylatora 7v oraz zmniejszenie obrotów przez

    Skąd wiesz, że to połączenie, a nie wybór jednej z opcji (PWM/Voltage)?

    Bo w mojej instrukcji jest napisane tak:

    Auto - BIOS autodetects the type of CPU fan you installed and sets the
    optimal CPU Smart FAN control mode for it.

    Marcin Kocur

  • 28. Data: 2009-06-03 15:50:47
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Marcin Kocur pisze:

> [...]
    >
    > Auto - BIOS autodetects the type of CPU fan you installed and sets the
    > optimal CPU Smart FAN control mode for it.
    Tak piszą, bo to brzmi dobrze i marketingowo. "bios sam wykrywa, taki
    mądry jest" - w praktyce bios steruje jednym i drugim, jak user nie wie
    co wybrać - to najbezpieczniej wybrać wszystko ;)
    A realnie jak zmierzysz miernikiem/obejrzysz oscyloskopem to się okazuje
    że działa tak jak piszę ;) Tzn ten sam PWM z czipa windond steruje
    sygnałem pwm na 4pin oraz taktuje tranzystorek mosfet w zasilaniu
    wentylatora, który redukuje mu napięcie.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 29. Data: 2009-06-03 19:13:09
    Od: tomekr <t...@n...com>

    Miałem do czynienia z Freezer 64 (do AMD), Freezer 7 pro (do Intela) i
    Alpine 7 pro (do Intela). Wrażenia są następujące:
    - Spośród płyt marki Gigabyte, MSI, Asus, Asrock tylko Gigabyte potrafił
    wysterować tymi wentylatorami z na tyle małymi obrotami, że były
    niesłyszalne. Asrock był najgłośniejszy, Asus głośny, MSI tak sobie
    słyszalny.
    - Podczas pracy z dużymi obrotami (np. minimalne w Asrocku to było 2000
    obrotów minimalnie - 2500+ maksymalnie) wentylatory są ewidentnie
    głośne. Podczas pracy z minimalnymi obrotami (Gigabyte) - ciche.
    - Freezer 7 pro do Intela sprawiał poważne problemy - przebieg powietrza
    w nim sprawiał że nie chłodził chipsetu, chipset się przegrzewał i
    zawieszał komputer. Musiałem wymienić na wentylator dmuchający w
    kierunku płyty, czyli Alpine 7 pro.
    Z drugiej strony w płycie AMD z chipsetem AMD 790x temperatury chipsetu
    - niezależnie od chłodzenia CPU - są tak niskie, że spokojnie można
    byłoby zastosować pasywne. Nie wiem jak jest z Nvidią.

    Czyli do cichego komputera ogólnie polecałbym:
    - chłodzenie pasywne, jeżeli chłodzenie chipsetu się do niego nadaje
    (raczej tak w AMD, raczej nie w Intelach) - tutaj najlepsza jest Scythe
    Ninja
    - płytę marki Gigabyte do chłodzenia aktywnego, ze względu na świetne
    sterowanie obrotami.

  • 30. Data: 2009-06-04 06:56:38
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    Doxent napisał(a):

    > założe się, że dobrze chodziłby nawet z całkowicie wyjętym radiatorem
    > tylko sam procesor w podstawce. W końcu to tylko 1900MHz i 45W TDP.

    IMO małe szanse, miałem na początku jakąś kiepską pastę (płyta jeździła
    do reklamacji, procek był wyjmowany) i przy kilkugodzinnej kompresji
    mencoderem się przegrzewał (do autowyłączenia).

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP