  • Data: 2018-07-18 12:25:57
    Temat: Re: Kacik majsterkowicza - prostownik
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:c171f7bc-cae7-4d72-9eed-c8828b08e6d3@go
    oglegroups.com...
    >W sprzedazy spotyka sie prostowniki tego typu
    >https://www.google.pl/search?q=prostownik+do+akumul
    atora&client=tablet-android-lenovo&prmd=isvn&source=
    lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiJ5Z-h3abcAhXLhaYKHQDs
    Br4Q_AUICigB&biw=1280&bih=800#imgrc=cpcQ6RiB6iyR0M:

    >Sa tanie i jak zadne inne morduja akumulatory bez znieczulenia.

    Bez przesady. Przy sporadycznym uzyciu, jak sie nie zapomni wylaczyc
    na wiele dni, to nie zamorduje.
    Ten ze zdjecia ma raptem 2.8A, po naladowaniu jeszcze spadnie, to
    dlugo trzeba uszkadzac.

    >Zbudowane sa z transformatora i prostownika.
    >Transformator jest o polowe mniejszy niz by wynikalo z parametrow na
    >obudowie.

    Teraz trafa jakies male.

    >Prad wyduszony jest z niego przez za wysokie do ladowania akumulatora
    >napiecie wtorne.

    Tu sie przede wszystkim odzywa zmienne napiecie w sieci.
    Jest sinusoidalne ... u mnie prostownik z PRL ma szczytowe napiecie
    19V.
    To tak zgrubsza biorac przez polowe czasu jest mniejsze niz 14V i nie
    laduje.

    >To za wyskie napiecie powoduje ze na zaciskach akumulatora od pewnego
    >momentu ladowania wystepuje napiecie uszkadzajace akumulator.
    >To co zrobic? Isc do jakiegos elektryka samochodowego i wycyganic
    >regulator napiecia alternatora.
    >Brac taki co widac ze szczotki sie skonczyly.

    https://sklepmotonet.eu/partscatalogue/150014810-aut
    omega-regulator-napiecia,11-150014810-0323-00288--DL
    L150014810.aspx
    Tylko przesylka drugie tyle ... ale identyfikacja latwa.

> [...]
    >zasilania regulatora.
    >Z plusowego przewodu trzeba sciac izolacje na odcinku ~3mm i go tam
    >dolutowac. Trzeba zidentyfikowac wyprowadzenie masy. To bedzie to
    >wyprowadzenie ktore zgrzane bylo do blaszki polaczonej z metalowa
    >obudowa regulatora. Trzecie wystajace z masy zalewowej wyprowadzenie
    >szlo do jednej ze szczotek.
    >Trzeba polaczyc zidentyfikowana blaszke masy z obudowa regulatora.

    >Przeciac ujemny przewod ladowarki i to co wychodzi z ladowarki
    >polaczyc do masy regultora a czesc z krokodylkiem do blaszki ktora

    Tylko najpierw sie upewnic, czy to taki typ, w ktorym cewka wzbudzenia
    jest jednym koncem do masy, czy do + podlaczona, bo zdaje sie ze oba
    rodzaje sa w uzyciu.

    >Godzine temu z ciekawosci podlaczylem regulator napiecia do
    >prostownika. Dziala.
    >Gdyby napiecie na wyjsciu bylo za niskie o ok 0,5V,tak mialem, to
    >trzeba zasilic regulator napecia przez diode 5A.
    >Trzeba odlutowac regulator od przewodu plusowego i polaczyc go z
    >regulatorem przez diode. Bardzo ladnie na oscyloskopie widac
    >dzialanie regulatora.
    >Impulsy doladowujace sa poszadkowane przebiegiem ok 350Hz.

    Niespodzianki jednak moga byc.
    a) jaki jest przewidziany prad wzbudzenia ? Nie bedzie przeciazony ten
    regulator przy powiedzmy 5A ladowania ?
    b) sytuacja, gdy uklad nie jest zasilany, a akumulator jednak napiecie
    daje. Mogla nie byc przewidziana przez konstruktora i nie wiadomo jak
    sie uklad zachowa.
    c) nie zmniejszy pradu istotnie ? Ja bym tam nie pogardzil
    prostownikiem 10A, a jak po przerobce z 5A zrobi mi sie 2A ...

    W sumie to nie wiem czy warto przerabiac. Rozwiazanie dobre dla
    leniuchow, ktorym sie nie chce przejsc do garazu i odlaczyc po tych
    ~10h.

    >Radiator u mnie troche sie grzeje. Ma ok 50°C nie parzy ale za dlugo
    >w palcach nie da sie go utrzymac.

    Ciekawe. Przy impulsowej pracy nie powinien. No chyba, ze sam spradek
    napiecia na tranzystorze ... ktory sie odbija na pradzie ladowania :-(

    J.