  • 1. Data: 2022-02-14 15:24:12
    Temat: Karta graficzna na MB
    Od: "Kamil" <n...@t...pl>

    Witam

    Procesor: Intel Core i3-12100F

    Płyta główna: Gigabyte B660M DS3H DDR4

    e specyfikacji płyty wynika, że ma złącza zewnętrzne:

    VGA (D-Sub) - 1 szt.
    HDMI - 1 szt.
    DisplayPort - 2 szt.

    Dla mnie to oznacza istnienie grafiki na płycie.

    Z dyskusji na Elektrodzie wynika, że bez dodatkowej grafiki nie uzyskamy
    obrazu na monitorze. Może mi ktoś łopatologicznie wyjaśnić o co chodzi? Jest
    grafika na płycie, a nie działa? Dlaczego?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2022-02-14 15:36:32
    Temat: Re: Karta graficzna na MB
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 14.02.2022 15:24, Kamil wrote:

> [...]
    > obrazu na monitorze. Może mi ktoś łopatologicznie wyjaśnić o co chodzi?
    > Jest grafika na płycie, a nie działa? Dlaczego?

    Grafika _może być_ w CPU.

    --
    pzdr
    Roman

  • 3. Data: 2022-02-14 15:37:54
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 14.02.2022 o 15:24, Kamil pisze:
> [...]
    > uzyskamy obrazu na monitorze. Może mi ktoś łopatologicznie wyjaśnić o
    > co chodzi? Jest grafika na płycie, a nie działa? Dlaczego?

    Znaczy to tylko tyle że płyta obsługuje grafikę zintegrowaną z
    prockiem.  A że TEN procek nie ma zintegrowanej grafiki to do uzyskania
    obrazu na monitorze trzeba dokupić kartę.

  • 4. Data: 2022-02-14 15:43:27
    Od: "Kamil" <n...@t...pl>

    Użytkownik "trybun" napisał:

    Znaczy to tylko tyle że płyta obsługuje grafikę zintegrowaną z
    prockiem. A że TEN procek nie ma zintegrowanej grafiki to do uzyskania
    obrazu na monitorze trzeba dokupić kartę.

    ==========

    Dzięki za wyjaśnienie. Załapałem, że wymienione złącza nie oznaczają
    istnienia na płycie grafiki, a tylko są jakby podłączone do procesora, który
    ma takową kartę wbudowaną.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2022-02-14 15:52:37
    Od: "Kamil" <n...@t...pl>

    Użytkownik "Roman Tyczka" napisał:

    > Grafika _może być_ w CPU.

    Dzięki za odpowiedź. Rozumiem, że "Grafika musi by c w CPU" :)

    Pzdr

  • 6. Data: 2022-02-14 15:56:59
    Od: zhbick <n...@s...pl>

    W dniu 14.02.2022 o 15:43, Kamil pisze:

    > Dzięki za wyjaśnienie. Załapałem, że wymienione złącza nie oznaczają
    > istnienia na płycie grafiki, a tylko są jakby podłączone do procesora,
    > który ma takową kartę wbudowaną.

    Tak, procesory ową kartę graficzną mają wbudowaną. Ale wersje z literką
    F w nazwie jej nie posiadają, Xeony również nie.

    W dawnych czasach karta zintegrowana wbudowana była w płytę główną (np w
    płytach z socketem 775)

  • 7. Data: 2022-02-14 21:25:03
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 14 Feb 2022 15:56:59 +0100, zhbick napisał(a):

> [...]
    > F w nazwie jej nie posiadają, Xeony również nie.
    >
    > W dawnych czasach karta zintegrowana wbudowana była w płytę główną (np w

    Xeony miewają grafikę.
    Przykładowo w jednym z moich lapropów siedzi Xeon E3 1550M v5 z grafiką na
    pokładzie, ale oprócz tego laptok ma jeszcze dodatkowo grafikę Quadro
    M4000M/4GB.

    Przykłady xeonów:
    https://www.intel.com/content/www/us/en/support/arti
    cles/000017932/processors.html

    Niektóre z oznaczeń procesorów:
    G1-G7 - Poziom grafiki (tylko procesory z nową zintegrowaną technologią
    graficzną),
    E - Wbudowany,
    F - Wymaga oddzielnej karty graficznej,
    G - Zintegrowana karta graficzna,
    H - Zintegrowana karta graficzna o wysokiej jakości,
    HK - Zintegrowana karta graficzna o wysokiej jakości, odblokowana,
    HQ - Zintegrowana karta graficzna o wysokiej jakości, 4 rdzenie,
    K - Odblokowany,
    S - Specjalna edycja,
    T - Zoptymalizowany pod kątem mocy (bardzo niski pobór),
    U - Wydajność energetyczna (ultra niski pobór),
    Y - Mobilny, bardzo niski pobór mocy,
    X/XE - Odblokowany, najwyższa wydajność.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2022-02-17 11:08:02
    Od: m...@s...com

    Deep inside the Matrix, convinced that Mon, 14 Feb 2022 15:37:54 +0100
    is the real date, trybun <M...@j...cb> has written something
    quite wise. But (s)he wasn`t the one.

    [ciach]
    >Znaczy to tylko tyle że płyta obsługuje grafikę zintegrowaną z
    >prockiem.  A że TEN procek nie ma zintegrowanej grafiki to do uzyskania
    >obrazu na monitorze trzeba dokupić kartę.

    Czy tylko ja, czytając takie wątki, tęsknię za czasami kiedy Intel
    miał w ofercie góra dwie-trzy linie procesorów różniących się
    mocą/taktowaniem, ale poza tym identycznych w obrębie linii?

    Włączyła mi się nostalgia za barbarzyńskimi czasami w okolicach roku
    2000, kiedy królował socket 7 i do tej samej płyty można było wsadzić
    procesory kilku producentów. Intel, AMD, Cyrix/IBM, Winchip... Był
    ktoś jeszcze? Nie pamiętam...

    Wypadłem z obiegu przez ostatnie lata. Czy w ogóle jeszcze istnieje
    podobnie uniwersalna platforma? Albo chociaż jakaś nikła nadzieja na
    taką?

  • 9. Data: 2022-02-17 11:09:31
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/02/2022 11:08, m...@s...com wrote:
    > Wypadłem z obiegu przez ostatnie lata. Czy w ogóle jeszcze istnieje
    > podobnie uniwersalna platforma? Albo chociaż jakaś nikła nadzieja na
    > taką?

    Nikomu się to nie będzie opłacać.

  • 10. Data: 2022-02-17 12:33:51
    Od: m...@s...com

    Deep inside the Matrix, convinced that Thu, 17 Feb 2022 11:09:31 +0100
    is the real date, heby <h...@p...onet.pl> has written something
    quite wise. But (s)he wasn`t the one.

    >Nikomu się to nie będzie opłacać.

    Finansowo (w dzisiejszym, chorym rozumieniu)? Najpewniej tak.
    Zasobowo? Materiałowo? Energetycznie? Ekologicznie? Tak. wiem. Kogo
    obchodzi prawdziwa ekologia, na niej nie da się zbić fortuny...