  • Data: 2014-10-22 22:03:23
    Temat: Re: Kłopot z panoramą poziomą
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-10-22 o 17:02, Sylwester Zarębski pisze:

    > Hmm, chyba coś pomyliłeś. NPP jest jednakowe dla każdego obrotu, bo jest
    > centrum układu (vide środek ciężkości dla układu mas).

    Zerknij na to:
    http://michel.thoby.free.fr/SAMYANG/Early%20test%20r
    eport.html

    Sprawdziłem to na Samyangu i też mi tak wyszło. NPP bardzo zależy od
    przyjętego skoku kątowego.

    Dla Tamrona 24-70 przy 24 - nie sprawdzałem czy NPP się zmienia dla tego
    obiektywu w funkcji wielkości obrotu. Tak czy owak robiłem pomiary tylko
    przy przy kroku 45 stopni więc nie powinno to mieć znaczenia w naszej
    dyskusji. Zdjęcia też robiłem z krokiem 45 stopni.

    > Z tego wnoszę, że
    > jednak nie ustawiłeś prawidłowo, bo zmieniłeś ogniskową

    Zdecydowanie nie zmieniłem ponieważ NPP (jak napisałem) drastycznie
    zależy od ogniskowej. Gdybym ją zmienił, to bez sensu byłoby
    fotografowanie. Nie złożyłbym panoramy z tego w ogóle.

    > albo punkt
    > ostrości (inne położenie soczewek) i przez to zmienił się układ.

    W sensie odległości przedmiotu od obiektywu? Tu oczywiście tak. Ołówki,
    którymi wyznaczałem NPP były na stole więc odległość do nich to 1-2m a
    krajobraz, na jakim testowałem - kilometry :-)

    Jaki błąd popełniać mogę? Gdy czytam opracowania innych:

    http://fotoblogia.pl/2011/04/05/fotografie-panoramic
    zne-ile-wybrac-zdjec-i-jak-znalezc-punkt-bez-paralak
    sy-poradnik

    czy tu:

    http://www.optyczne.pl/32.1-poradnik-Tworzenie_panor
    am_sferycznych.html

    To robią to podobnie jak ja.

    > Nic dziwnego, niektóre obiektywy potrafią mieć środek układu przed
    > soczewką przednią.

    Ale to był jeden i ten sam obiektyw tylko różne ogniskowe.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek