    Date: Wed, 22 Oct 2014 22:39:04 +0200
    From: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Kłopot z panoramą poziomą

    On 2014-10-22 22:03, Marek wrote:
    > Zerknij na to:
    > http://michel.thoby.free.fr/SAMYANG/Early%20test%20r
    eport.html

    > Sprawdziłem to na Samyangu i też mi tak wyszło. NPP bardzo zależy od
    > przyjętego skoku kątowego.

    Nie zależy. Poważnie. :o

    Czasem warto po prostu usiąść i się zastanowić.
    Np.: czym jest obiektyw (podpowiem: układem soczewek).
    Lub czym jest NPP (podpowiem: pewną cechą tego układu soczewek).

    Mówienie, że NPP zależy od kąta obrotu, to jest po prostu ciężki
    nonsens. Równie dobrze zależeć mogłaby ogniskowa albo masa.

    Obiektywy fisheye nie mają punktu bez paralaksy.
    Mają za to punkty minimalizujące paralaksę, ale te zależą od kąta
    od osi optycznej. Inaczej mówiąc: ważne jest to, w którym miejscu
    łączysz zdjęcia. Do tego można dopasować ustawienie obiektywu.
    O tym jest ta stronka, którą znalazłeś.

    Tu dygresja o szukaniu informacji w Internecie. Są SETKI stron
    poświęconych robieniu panoram. Są strony o optyce. Jest wikipedia.
    Są strony producentów statywów z opisami NPP. Są podręczniki fizyki
    i optyki...
    A Ty wybrałeś stronkę jakiegoś Thoby'iego.

    > Zdecydowanie nie zmieniłem ponieważ NPP (jak napisałem) drastycznie
    > zależy od ogniskowej. Gdybym ją zmienił, to bez sensu byłoby
    > fotografowanie. Nie złożyłbym panoramy z tego w ogóle.

    Zmieniłeś, bo ostrzyłeś po ustawieniu. Wtedy także zmienia się
    ogniskowa (w niektórych obiektywach drastycznie).

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski