    From: "NetArt - Piotr Nowak" <n...@p...com>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: Krakowski węzeł wymiany ruchu
    Date: Wed, 15 Dec 2004 15:43:21 +0100

    Użytkownik "Zbigniew Sikora" <z...@h...net.pl> napisał w wiadomości
    news:cppdnm$4r1$1@news2.ipartners.pl...
> [...]
    > ruchu powinien być zbliżony do tego, z którym mamy do czynienia w Futuro.
    > tymczasem proporcje są jak 10:1, na niekorzyść Westerplatte. Stąd moje
    > wątpliwości co do rzetelności statystyk węzła Futuro.
    > Inna sprawa, że ten krakowski IX od początku kuleje. Gdy bodaj dwa lub
    trzy
    > lata temu dyskutowaliśmy kwestię naszego dołączenia z Ceti i Netartem to
    > wyszło na to, że poziom wymienianego ruchu jest tak symboliczny, że nie
    > warto się w to angażować dla samego peeringu. Potem AFAIK Grzegorz
    Janoszka
    > rozkręcił nieco temat IXa, i przybyło do niego kilku uczestników, ale
    nadal
    > jego możliwości nie są praktycznie wykorzystywane. Beneficjentem tej
    > sytuacji jest oczywiście Cyfronet, który sprzedaje swoje łącza właśnie w
    > celu wymiany ruchu w MANie, o czym już pisałeś w innym miejscu.

    Problem peeringu w Krakowie jest omawiany juz od kilku lat w Krakowie.
    Wszyscy twierdza ze nie oplaca sie budowac stykow bezposrednich, gdyz koszty
    przewyzszaja korzysci, mimo ze mamy w miescie 2 najwieksze polskie portale i
    kilku najwiekszych ICP w Polsce. Takie myslenie prowadzi jednak w
    konsekwencji do faktu iz operatorom lacz nie oplaca sie tworzyc linkow do
    kazdej firmy ktora ma content. Inna sprawa jest fakt ze wezel na
    Westerplatte jest bezsensowny z punktu widzenia dostepu telekomunikacyjnego.
    Duzo lepsza lokalizacja jest np. Plac Matejki gdzie glowice swiatlowodowe
    maja m.in. tacy operatorzy jak: TK Telekom, GTS, Telenergo/Telbank,
    Cyfronet, Telia, NASK, NetArt, Onet.

    Po zwyklych drutach miedzianych nie oplaca sie pchac ruchu z uwagi na waskie
    gardlo, wiec jak mozna oczekiwac czegos powazniejszego w krakowskim wezle?
    W chwili obecnej NetArt przylaczony jest do IX'a przez Ceti, gdyz
    bezposrednia wymiana sesji BGP jest bezcelowa z uwagi na wielkosc ruchu IP.
    Uczestnicy IX'a dostaja zas od NetArt przez Ceti inne zasoby ktore
    udostepniamy z niektorych lacz peeringowych np. TK Telekom, TVK-WROC-NET,
    ZIGZAG...

    Nalezy tez odpowiedziec prosto po co sa peeringi: aby uproscic/skrocic trasy
    przesylu infromacji.

    Piotr Nowak
    --
    NetArt