  • Data: 2020-05-12 00:49:55
    Temat: Re: Kto da więcej? lub za mniej? -- lumenów za plny?...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "Uncle Pete" r9c81g$1cp5$...@g...aioe.org

    buty...

    > Po pierwsze, gdzie napisałem, że chodziło mi o temperaturę barwową?

    Nawiązałeś do 4 kK.

    > Po drugie, skoro przy tym jesteśmy, im bliższa owa temperatura światłu dziennemu,
    tym mniejsze będą przekłamania w postrzeganiu
    > kolorów tego, co się nosi w świetle dziennym.

    Otóż nie!!! Oko ma coś w rodzaju automagii balansu bieli -- oby źródło
    światła miało stosowny rozkład. Jasne, że idealnie ;) czerwoną żarówką
    nie zaświecisz na zielono, ale takich nie ma -- każda ,,zwykła'' żarówka
    da ~taki sam efekt, bo wzrok szybko dostosuje się do temperatury barwowej.

    Nawet taką:
    https://www.terrarex.pl/images/terrarex%20widmo%20RB
    .jpg
    żarówką można dobrze oświetlić fotkę...
    https://www.terrarex.pl/grzewcza-zarowka-do-terrariu
    m-terrarex-heat-night-by-helios-promiennik-p-26.html

    Problem zaczyna się tam, gdzie nie ma dobrego odwzorowania barw:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Wysokociśnieniowa_lamp
    a_rtęciowa#/media/Plik:Leuchtstoff_spektrum.jpg
    https://www.profesjonalne-oswietlenie.pl/zrodla-swia
    tla/wyladowcze/sodowe.html
    bo źródło nie daje dobrego widma -- światło można łatwo odbić od
    obiektu fotografowanego, ale nie można łatwo przerobić...

    Luminofory przerabiają na inne częstotliwości. ;)
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Luminescencja

    Na oko nie można szybko określić temperatury barwowej żarówki (o czym
    już pisałem) inaczej niż poprzez porównanie. Aparatem także. ;) Miałem
    do AliExpress wysłać fotki qpionych LEDek, by wykazać ich ciemnotę...
    Ale jak? ;) Oczywiście tylko zestawiając z innymi na jednym ujęciu lub
    ukazując parametry ekspozycji i obróbki...

    Tak samo jest z barwą -- oby źródło dało światło podobne do słonecznego!
    Przesunięcie q fioletowi czy czerwieni niewiele psuje!
    Aparat czy program graficzny poradzi sobie z przesunięciem temperatury...
    (oczywiście nie wtedy, gdy temperatura spadnie do pokojowej -- piszę
    o świetle widzialnym, choć mając stosownie czułą matrycę, można by
    poradzić sobie także z temperaturą pokojową, bo nawet w żarowym
    świetle o temperaturze barwowej 300 K znajdą się śladowe ilości 9 kK)

    Bez przyrządów można określić temperaturę barwową źródła światła
    pośrednio, -- obserwując zachowanie ludzi, bo wysoka temperatura
    barwowa (zimne światło) wybudza, a niska (ciepłe światło) usypia...

    Zazwyczaj im żarówka jest mocniejsza w watach, tym ma wyższą temperaturę
    barwową swego światła -- zimniejsze światło. Ale każda normalna żarówka
    daje poprawne odwzorowanie barw. LEDka nie jest żarówką! Niby grzeje się,
    ale za słabo. ;)

    > W skrajnych przypadkach może być tak, jak kiedyś z moimi spodniami ze sztruksu,
    które w świetle dziennym były absolutnie
    > neutralnie szare, a żarówkowym (wtedy jeszcze nie było tych energooszczędnych
    wynalazków) wyraźnie szaro-zielone.

    Nie może!!! Światło żarowe to światło naturalne -- takie, jak słoneczne!
    Niemal dokładnie takie -- tyle, że Słońce daje wyższą temperaturę barwową
    a ,,niebo'' dodaje filtr...

    > Weszcie po trzecie, gdzie napisałem, że jestem fotografem?

    Między wierszami napisałeś, że nie masz pojęcia o fotografii!
    (malowaniu światłem)

    > Napisałem gdzieś że fotografuję, ale nigdy nie kłamałem, że zawodowo. To jeżeli
    chodzi o Twoje docinki,

    Nie docinam Ci.

    > które wobec człowieka, który chciał Ci pomóc, są według mnie zupełnie nie na
    miejscu.

    Ty mi docinasz -- zauważając, że szukam taniochy.

    -=-

    Masz 18.5 LEDkę dającą 2452 lumeny za 37 złotych -- możesz podać
    jakiś symbol tej LEDki? Wiesz, że ma CRI 80% -- więc chyba masz
    jakieś opakowanie tej świetlówki...

    "Uncle Pete" r9b32l$1hvd$...@g...aioe.org

    > 18,5 W 2452 lm 2700 K w Leroy Merlinie, mam taką,

    Tu:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Skuteczność_świetlna
    jest mowa o 300 lumenach z wata...

    http://www.elektroonline.pl/news/7209,Cree-przelamal
    o-bariere-300-lumenow-na-wat-w-wydajnosci-diod-LED

    --