    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Kto ma rację?
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Date: Sat, 29 Apr 2017 17:22:08 +0200

    Dnia Sat, 29 Apr 2017 13:43:34 +0200, SnCu napisał(a):
    > "Prawnik" zaczął mi cytować jakieś treści ustaw odnośnie pętli lokalnej.
    > No to ja mu mówię: Proszę Pana, pętla lokalna to jest tylko kabelek,
    > który z Pana mieszkania kończy się tutaj - na chwilę nawet wypiąłem jego
    > RJ11 z tego koncentratora i pokazuję - jak Orange dojdzie dotąd z
    > własnym kablem, to Panu podłączą, ale teraz to powiedzą, że brak
    > możliwości technicznych.
    > On coś się dalej zaczął pluć, że go jakieśtam kabelki nie obchodzą, on
    > jest obywatelem, płaci podatki i mu się należy itp. itd... i taki tam
    > bełkot.

    O ile kojarze, to chyba mialo dzialac w druga strone:
    Na zyczenie operatora X, TP/Orange ma mu udostepnic (za oplatami)
    miejsce na centrali, zasilanie, dostep do linii, aby klient/jego linia
    mogl byc podlaczony do urzadzenia operatora X.
    No i tryb drugi, gdy nic w technice nie zmianiamy, a operator X robi
    tylko za posrednika w wystawianiu faktur.

    Czy to dotyczylo tez malych operatorow ? chyba nie.
    Ale Netia juz nie jest taka mala.

    > No i ja się teraz zastanawiam - kto ma rację - ja, że pętla lokalna
    > kończy się 5 metrów od lokalu i inny operator musiałby tam dojść z
    > własną infrastrukturą, czy on, że Orange ma prawo puszczać sygnał po
    > Ethernecie tego operatora?

    Tak to by jakos wygladalo ... byc moze na obecnym operatorze ciazy
    obowiazek umozliwienia tego.

    Cos mi tez chodzi po glowie, ze budynek/administrator powinien
    umozliwic budowe sieci w srodku, ale Orange od paru lat chyba
    niechetny budowaniu (bo mu zaraz jakies pasozyty podp* klienta).

    > Swoją drogą, zastanawiałem się jaki jest sens wydawać pieniądze na
    > switch i koncentrator kilkuportowy na każdym piętrze, jeśli jeden switch
    > i jeden koncentrator 32-portowy w piwnicy załatwiłby cały blok.

    Elektronika jest tania, a kable drogie :-)

    > Ale
    > teraz wydaje mi się, że chodzi o to, że dzięki temu pętla lokalna jest
    > bardzo krótka i konkurencja musiałaby dojechać z własną infrastrukturą
    > aż do tego piętra, co czyni dla nich interes o wiele mniej opłacalny.
    >
    > Powiedzcie, kto ma rację - ja czy "prawnik" i czy dobrze odgadłem sens
    > takich krótkich pętli lokalnych.

    No coz, czasy sie zmienily, klient juz nie chce telefonu, bo ma
    komorke, tylko internet i TV. To juz nie wymaga "kabla do centrali".

    Zreszta juz dawniej bylo pojecie "koncentrator wyniesiony",

    J.