eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaŁadowanie z prądu zmiennego (przemiennego) na stały - jest taka możliwosć? › Re: Ładowanie z prądu zmiennego (przemiennego) na stały - jest taka możliwosć?
    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Ładowanie z prądu zmiennego (przemiennego) na stały - jest taka
    możliwosć?
    Date: Fri, 10 Nov 2017 19:17:01 +0100

    W dniu 2017-11-10 o 16:39, Adam Wysocki pisze:

    > Może się spodziewać, ale te regulatory, które widziałem, nie potrzebowały
    > napięcia z akumulatora, żeby wytworzyć własne. Co innego alternator taki
    > jak np. w samochodzie, z uzwojeniem wzbudzenia, ale tu generator jest
    > wzbudzany kołem magnesowym.

    Zacząłem się interesować regulatorem prądnicy gdy miał on 3 przekaźniki,
    a instalacja w samochodzie taty była 6V (potem przerobił na 12V). Wydaje
    mi się, że jeden z nich zapobiegał prądowi zwrotnemu, ale nie do końca
    kojarzę jak to działało.
    Przestałem się interesować gdy regulatory miały 2 przekaźniki.

    Nie wiem co siedzi w takim regulatorze który nie steruje prądem
    wzbudzenia. Czy jest tam tylko dioda + szeregowy klucz który odłącza
    wyjście gdy napięcie czy prąd za duże, czy może coś na kształt DCDC
    step-down/albo SEPIC. Obawiałem się, że może DCDC i każdy impuls byłby
    startem przetwornicy od zera.

    > Myślę, że dużo więcej - zwróć uwagę na schemat podłączenia regulatora.
    > Tam jest wspólna masa wejścia i wyjścia, więc - o ile nie ma tam czegoś
    > bardziej wydumanego, typu przetwornica impulsowa - musi być prostowanie
    > jednopołówkowe, czyli cykl pracy na kondensatorze wydłuża się bardzo
    > znacząco.

    Nie zwróciłem uwagi, że tu musi być jednopołówkowo więc odstępy między
    impulsami dwa razy większe. Nic nie szacowałem, gdy nie mam pojęcia jaka
    częstotliwość. Teraz mi przyszło do głowy, że chyba kiedyś motory były
    bez akumulatorów (a może nadal tak jest - nigdy nie spotkałem się z
    instalacją motoru). W takim układzie, gdzie nie było gromadzenia energii
    impulsy z tego magneto musiały być dokładnie z taką f jak iskry. Tu jest
    narysowana jedna świeca. Czyli rozumiem 1 cylinder. Ciekawe, czy takie
    coś musi być 2-suwem, czy może być 4-suw. Jak 2-suw to by oznaczało, że
    f dokładnie takie jak prędkość obrotowa. Czyli największa moja
    niewiadoma zaczyna mieć jakieś przybliżenie. 5000rpm = 83Hz. Myślałem,
    że te impulsy będą dużo częściej (że jest jakieś przełożenie
    zwiększające obroty) co by dawało mniejszy kondensator.
    Ja uważam, że być może 20W mu wystarczy. Zakładając, że średnie na
    wyjściu by było 12V to oznacza średnio 1,7A. Uważam, że ładowarka
    samochodowa będzie dawała 5V nawet jak na wejściu będzie 8V. Dlatego
    uważam, że tętnienia mogą być takie, że średnia 12V (czyli max 14,5V,
    min 9,5V). 1/83Hz = 12ms. C=IT/dU= 1,7*12m/5 = 4mF = 4000uF.
    Uwzględniając sprawności trzeba trochę dodać - 5mF. Jak minimalne obroty
    2 razy mniejsze to 10mF. Jak jeszcze moc 2 razy większa to 20mF. A może
    minimalne obroty jeszcze mniejsze.

    Nie znalazłem w TME 22mF na wystarczające napięcie - można składać z
    10mF, albo kupić gdzie indziej:
    https://www.tme.eu/pl/details/uvr1v103mrd6/kondensat
    ory-elektrolityczne-tht-85c/nichicon/
    P.G