  • 1. Data: 2017-11-09 10:29:23
    Temat: Ładowanie z prądu zmiennego (przemiennego) na stały - jest taka możliwosć?
    Od: a...@g...com

    Witam,

    Jeżeli jest to nie odpowiednie miejsce na takie pytania to sorry.

    Mam Napęd paralotniowy /silnik spalinowy który wytwarza prąd 80W przy 5500 rpm. W
    manualu jest informacja że z regulatora napięcia wychodzi 14,5V +/- 0,5V.

    Moje pytanie do Was czy jest możliwość aby zastosować lekki akumulator/baterię czy
    pakiet który byłby ładowany bezpośrednio z regulatora i jednocześnie służył jako
    zwykły akumulator?
    Lub może zupełnie pominąć akumulator i jest jakiś sposób żeby wyprowadzić z tego
    wyjścia USB z prądem na port 5V 2,4mA - takie jest chyba standardowe?

    Myślałem o takiej baterii: http://stary.larsson.pl/index.php?c=r&no=NzA3MDAzNQ=
    =&t=ytx4l-bs

    ale tu też jest potrzebna specjalna ładowarka do prądu stałego a z silnika będzie
    raczej zmienny w zależności od obrotów.

    Rozważam też podłączenie bezpośrednio pod to samochodową ładowarkę USB żebym miał
    wyjście do ładowania telefonu i do wyprowadzenia oświetlenia pod usb z poborem prądu
    5V i ok 1,6mA.

    Są ładowarki na prąd 12-24V ale ta co ma 4 wyjścia po 2mA jest tylko na 12V -
    musiałbym zastosować jakiś opornik żeby miało prawo do funkcjonować?

    Zależy mi bardzo na wadzę, bo dźwigam wszystko na plecach dlatego im lżej tym
    zdrowiej.

    Pozdrawiam,
    Kamil

  • 2. Data: 2017-11-09 11:04:23
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 2017-11-09 o 10:29, a...@g...com pisze:
> [...]
    >
    > Zależy mi bardzo na wadzę, bo dźwigam wszystko na plecach dlatego im lżej tym

    Co dokładnie chcesz osiągnąć? Czy chcesz mieć naładowany akumulator czy
    mieć dostępne USB 5V tylko w czasie pracy silnika?

    Jeśli to drugie, to szukaj ładowarki USB dla ciężarówek. One są z reguły
    na 12-24V. Na przykład taka:

    http://allegro.pl/ladowarka-usb-5v-3-1a-gniazdo-herm
    etyczne-12v-24v-i6718963218.html?fromVariant=6719707
    270

    Jeśli chcesz ładować akumulator, żeby mieć prąd bez włączonego silnika,
    to najpierw określ jaki rodzaj akumulatora chcesz wykorzystać.

    Z regulatora napięcia przy Twoim silniku zapewne wychodzi napięcie
    stałe. Wartość tego napięcia i wydajność prądowa może zależeć od obrotów
    silnika.

    yabba

  • 3. Data: 2017-11-09 11:49:43
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 9 Nov 2017 01:29:23 -0800 (PST), a...@g...com
    napisał(a):

    > Mam Napęd paralotniowy /silnik spalinowy który wytwarza prąd 80W przy 5500 rpm. W
    manualu jest informacja że z regulatora napięcia wychodzi 14,5V +/- 0,5V.
    Trzeba ustalić czy chodzi o prąd stały czy zmienny. Ja bym sie
    spodziewał stałego (czyli alternatora z prostownikiem) ale podlinkuj
    gdzieś tego manuala abyśmy mogli to ustalić na pewno.

> [...]
    wyjścia USB z prądem na port 5V 2,4mA - takie jest chyba standardowe?
    Wszystko jest możliwe ale ty lepiej nam powiedz do czego potrzebujesz
    prądu podczas lotu a my ci powiemy jak to zrobić :)

    > Myślałem o takiej baterii: http://stary.larsson.pl/index.php?c=r&no=NzA3MDAzNQ=
    =&t=ytx4l-bs
    Fajna bateria, piszą że ma elektronikę w środku i że może współpracować
    z instalacją motocyklową więc spodziewałbym się że i z twoim źródłem
    prądu też powspółpracuje. Ale lepiej upewnić się u producenta tych
    baterii.

    > ale tu też jest potrzebna specjalna ładowarka do prądu stałego a z silnika będzie
    raczej zmienny w zależności od obrotów.
    J.w. pokaż manual to sprawdzimy co to za prądnica.

> [...]
    musiałbym zastosować jakiś opornik żeby miało prawo do funkcjonować?
    Najpierw ustalmy co masz za prądnicę i do czego ci prąd :)

    > Zależy mi bardzo na wadzę, bo dźwigam wszystko na plecach dlatego im lżej tym
    zdrowiej.
    Jasne.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2017-11-09 13:56:04
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    >
    > Zależy mi bardzo na wadzę, bo dźwigam wszystko na plecach dlatego im lżej tym

    1. Zapewne wszędzie, gdzie napisałeś mA powinno być A.
    2. Zależność napięcia na wyjściu od obrotów silnika nie nazywa się że
    jest to prąd zmienny. To prawdopodobnie jest prąd stały tylko o
    wahającym się napięciu. Prąd zmienny to taki, który raz płynie w jedną a
    raz w drugą stronę (w sieci to 50Hz - 50 cykli zmian na sekundę, ale
    jakby z generatora zasilanego silnikiem był wyprowadzony prąd zmienny to
    jego częstotliwość zależała by od obrotów, ale raczej tak nie masz).
    3. Normalnie w instalacji samochodowej napięcie może dochodzić do 14,5V
    więc samochodowe 12V ładowarki USB są dostosowane do tego napięcia (te
    12V-24V muszą wytrzymać około 29V.
    P.G.

  • 5. Data: 2017-11-09 16:37:19
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    a...@g...com wrote:

    > Mam Napęd paralotniowy /silnik spalinowy który wytwarza prąd 80W przy
    > 5500 rpm. W manualu jest informacja że z regulatora napięcia wychodzi
    > 14,5V +/- 0,5V.

    Prawie na pewno napięcie z regulatora jest stałe, 14.5V to typowe napięcie
    ładowania akumulatora 12V. Ale pokaż jeszcze instrukcję :)

    > Moje pytanie do Was czy jest możliwość aby zastosować lekki
    > akumulator/baterię czy pakiet który byłby ładowany bezpośrednio z
    > regulatora i jednocześnie służył jako zwykły akumulator?

    Jeśli jest to stałe napięcie, a regulator nie ma innych ograniczeń, to
    tak.

    > Lub może zupełnie pominąć akumulator i jest jakiś sposób żeby
    > wyprowadzić z tego wyjścia USB z prądem na port 5V 2,4mA - takie jest
    > chyba standardowe?

    2.4A, nie mA :)

    Jest sposób, najprościej będzie dołożyć jakiś spory kondensator (bo to
    napięcie wcale nie musi być stałe, może być pulsujące) i ładowarkę
    samochodową.

    > Myślałem o takiej baterii: http://stary.larsson.pl/index.php?c=r&no=NzA3MDAzNQ=
    =&t=ytx4l-bs

    To akumulator litowo-jonowy. Trochę bym się bał, że w momencie
    ewentualnego wypadku może się zapalić.

    > ale tu też jest potrzebna specjalna ładowarka do prądu stałego a z
    > silnika będzie raczej zmienny w zależności od obrotów.

    Z silnika tak, pytanie czy z regulatora też. Pokaż instrukcję tego
    regulatora. W innych konstrukcjach (samochody, motocykle) akumulator
    ładuje się bezpośrednio z regulatora.

    > Rozważam też podłączenie bezpośrednio pod to samochodową ładowarkę USB
    > żebym miał wyjście do ładowania telefonu i do wyprowadzenia oświetlenia
    > pod usb z poborem prądu 5V i ok 1,6mA.

    Spróbowałbym. Tylko czemu oświetlenie z USB? Nie lepiej bezpośrednio z
    regulatora, zamiast obciążać ładowarkę?

    > Są ładowarki na prąd 12-24V ale ta co ma 4 wyjścia po 2mA jest tylko na
    > 12V - musiałbym zastosować jakiś opornik żeby miało prawo do
    > funkcjonować?

    Ładowarka na 12V spokojnie zadziała i przy 15V.

    > Zależy mi bardzo na wadzę, bo dźwigam wszystko na plecach dlatego im
    > lżej tym zdrowiej.

    To dlatego akumulator litowo-jonowy... ja spróbowałbym w ogóle pominąć
    akumulator, o ile nie potrzebujesz prądu "na postoju".

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 6. Data: 2017-11-09 16:42:49
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > 2. Zależność napięcia na wyjściu od obrotów silnika nie nazywa się że
    > jest to prąd zmienny. To prawdopodobnie jest prąd stały tylko o
    > wahającym się napięciu.

    Pytanie na ile to napięcie się waha. U mnie w motorze z silnika wychodzą
    trzy fazy, na jałowych obrotach ok. 20V, po mocnym odkręceniu gazu nawet
    80V, ale regulator ładnie to prostuje i zmienia na 14.5V.

    Zakładając, że jest tam prądnica z kołem magnesowym, tak jak u mnie, a nie
    z uzwojeniem wzbudzenia (nigdy nie mogę zapamiętać, która jest samowzbudna
    a która obcowzbudna) :)

    > 3. Normalnie w instalacji samochodowej napięcie może dochodzić do 14,5V
    > więc samochodowe 12V ładowarki USB są dostosowane do tego napięcia (te
    > 12V-24V muszą wytrzymać około 29V.

    Ten regulator daje 14,5V +/- 0,5V, więc zakładałbym 15V, ale i przy takim
    napięciu ładowarka powinna działać...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 7. Data: 2017-11-09 18:33:09
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    W dniu 2017-11-09 o 13:56, Piotr Gałka pisze:
    > Zależność napięcia na wyjściu od obrotów silnika nie nazywa się że jest
    > to prąd zmienny.

    Mnie uczono, że to właśnie zmienny. W odróżnieniu od PRZEMIENNEGO, gdzie
    + z - się zamieniają co chwilę.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 8. Data: 2017-11-09 19:13:32
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-11-09 o 18:33, Pawel "O'Pajak" pisze:

    > Mnie uczono, że to właśnie zmienny. W odróżnieniu od PRZEMIENNEGO, gdzie
    > + z - się zamieniają co chwilę.

    A ja nigdy sam z własnej i nie przymuszonej woli nie użyłbym określenia
    "przemienny" bo go po prostu nigdy nie używałem i nie przyszło by mi do
    głowy. Jak napisałeś to kojarzę, że obiło się o uszy, ale tylko tyle :)
    P.G.

  • 9. Data: 2017-11-09 20:43:29
    Od: a...@g...com

    Dzięki za zainteresowanie tematem.

    Schematy dostępne w necie nie są skomplikowane i wyglądają raptem tak:
    http://www.southwestairsports.com/ppgtechinfo/thor25
    0/thor200-250wiringdiagram.pdf
    - dokupiłem regulator ale nie mam akumulatora, rozrusznika - rozrusznika nie mam w
    planach.

    Informacja o 80W znalazłem na stronie 21 w poniższej instrukcji w jednej
    linijce.(Battery charger arrangement output power: 80W at 5500 rpm) i to tyle.
    http://www.southwestairsports.com/ppgtechinfo/thor25
    0/thor250usermanual.pdf

    Pomyślałem o wyjściach USB bo jest najłatwiej coś podłączyć i odłączyć, jest
    najlżejszą opcją i najtańszą.
    Do latania potrzebuję nawigacji - przeważnie jest to telefon i niektóre aplikację
    potrafią tak obciążać tel. że bateria pada po niecałej godzinie, do tego urządzenie
    do monitorowania temperatury głowicy, obrotów silnika, kamerka i zaczyna brakować
    wyjść w powerbanku.

    Teraz idzie zima więc wszystko tym bardziej będzie krócej trzymało nie wspominając o
    sytuacji co może się zdarzyć jak mi nawigacja padnie lecąc nad mgłami.

    Co do obecnych zakupów kupiłem poniższą ładowarkę:(gdyby link był nieaktualny
    ŁADOWARKA SAMOCHODOWA 4 X USB
    Napięcie zasilania 12 V
    Napięcie wyjściowe 5 V DC max 7.2A (4xUSB)
    Długość kabla ok. 170 cm)

    http://allegro.pl/show_item.php?item=6904939450&snap
    shot=MjAxNy0xMS0wNFQxODozMjozOVo7YnV5ZXI7YmRkNTdjZDQ
    3Mjg4NmM2ODdmZWExMTU5MTIzYjViNjEyOGQ3NDgxZTVhYTNiY2E
    yODZjMjFmOGYzNmY5ZGM1Yg==

    Odnośnie oświetlenia pod USB mam takie 3 szt. i na prawdę bardzo dobrze świecą: (jak
    za tą cenę)
    https://www.aliexpress.com/item/1800-Lumen-T6-L2-fis
    hing-Bike-Bicycle-LED-Light-Flashlight-Waterproof-Br
    ightness-5V2A-USB-Interface-Headlight/32215095114.ht
    ml?spm=a2g0s.9042311.0.0.WCrf3y

    Z tym oświetleniem i tak myślę zrobić tak żeby choć jedną puścić przez powerbank w
    sytuacji gdyby silnik zgasł po zmroku choć w takich warunkach staram się nie latać a
    powerbank na stałe podłączyć pod usb :)

    Zastanawiałem się czy jest jakieś inne rozsądne rozwiązanie żeby mieć prąd jak z USB
    ale bez ładowarek samochodowych.

    Co do pomiarów prądu, w weekend będę miał w końcu czas żeby podłączyć i zrobić
    pomiary na poszczególnych obrotach.

    Pozdrawiam,
    Kamil

  • 10. Data: 2017-11-10 12:09:49
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    a...@g...com wrote:

> [...]
    0/thor200-250wiringdiagram.pdf
    > - dokupiłem regulator ale nie mam akumulatora, rozrusznika - rozrusznika nie mam w

    To klasyczny układ, z silnika wychodzi jedna faza. Podobny stosuje się w
    niektórych skuterach. Na wyjściu z magneto w silniku masz napięcie
    przemienne, na wyjściu z regulatora najprawdopodobniej wyprostowane
    jednopołówkowo (bo masa magneto łączy się z masą akumulatora przez
    rozrusznik - to nieważne, że go nie ma, ale prostownik w regulatorze i tak
    musi być wtedy jednopołówkowy, bo dwupołówkowy powodowałby zwarcie), więc
    pulsujące, i obcięte przy 14.5V. Wygląda to pewnie mniej więcej tak jak na
    tym górnym wykresie (prawy górny róg, nie chodzi o schemat tylko o
    wykres, i raczej nie spada poniżej zera tak jak tu):

    http://www.electronics-tutorials.ws/diode/diode42.gi

    Potrzebne jest coś, co z tego pulsującego napięcia zrobi napięcie stałe,
    którego potrzebuje ładowarka. Normalnie robi to akumulator, zamiast niego
    można wykorzystać kondensator, ale przy poborze aż 7.2A po stronie 5V (co
    daje 3A przy 14.5V i sprawności ładowarki 80%) ten kondensator będzie
    bardzo duży (to zależy też od częstotliwości napięcia wyjściowego, która z
    kolei zależy od obrotów, ale nie wiem z jakim mnożnikiem, czyli ile jest
    impulsów na pelny obrót wału, bo to zależy od sposobu nawinięcia magneto).

    Dlatego prościej będzie użyć jakiegoś małego akumulatora, ale szedłbym
    jednak w kwasowo-ołowiowe, nie w litowo-jonowe (ale jeśli jednak uprzesz
    się na litowo-jonowy, to tylko z układem ładowania - ten który wkleiłeś
    byłby pod tym względem OK).

    Problem jest taki, że akumulatory litowo-jonowe są wprawdzie lżejsze, ale
    potrafią eksplodować po uderzeniu i się zapalić. Wpisując na Youtube
    "li-ion explosion" znajdziesz dużo takich filmów. Nie chcesz mieć tego na
    plecach, jeśli (czego oczywiście Ci nie życzę) zdarzy Ci się upaść i w coś
    uderzyć.

    Nie potrzebujesz dużego akumulatora. Kup najmniejszy, jaki znajdziesz,
    byle był na 12V. 1Ah spokojnie wystarczy (w pełni naładowany zasili w
    pełni obciążoną ładowarkę, którą wkleiłeś, przez 20 minut; inna sprawa że
    pobieranie prądu 3x przekraczającego pojemność to taki sobie pomysł, jeśli
    chodzi o żywotność akumulatora, i pewnie ten czas będzie trochę krótszy).

> [...]
    > godzinie, do tego urządzenie do monitorowania temperatury głowicy,
    > obrotów silnika, kamerka i zaczyna brakować wyjść w powerbanku.

    Jeśli masz już urządzenia na USB to racja, że nie ma sensu przerabiać tego
    teraz na 12V :)

    > Teraz idzie zima więc wszystko tym bardziej będzie krócej trzymało nie
    > wspominając o sytuacji co może się zdarzyć jak mi nawigacja padnie lecąc
    > nad mgłami.

    Paść zawsze może, choćby się telefon zawiesił albo zresetował... ale to
    już inny temat.

> [...]
    > ŁADOWARKA SAMOCHODOWA 4 X USB
    > Napięcie zasilania 12 V
    > Napięcie wyjściowe 5 V DC max 7.2A (4xUSB)

    Nie wiem czy nie byłoby lepiej kupić np. dwie ładowarki - żeby mieć
    rezerwę w razie gdyby sama ładowarka z jakiegoś powodu spaliła się podczas
    lotu. Ale z drugiej strony jak będziesz miał przy sobie na wszelki wypadek
    powerbanka, to będzie OK.

    > Z tym oświetleniem i tak myślę zrobić tak żeby choć jedną puścić przez
    > powerbank w sytuacji gdyby silnik zgasł po zmroku choć w takich
    > warunkach staram się nie latać a powerbank na stałe podłączyć pod usb :)

    Tak, to zdecydowanie - silnik zawsze może zgasnąć - ale jeśli będziesz
    miał wspomniany akumulator, to trochę poświeci, zanim się rozładuje
    (zależnie od faktycznego obciążenia - te 20 minut przy 1Ah podałem dla
    pełnego obciążenia, dla nowego akumulatora i nie uwzględniając zjawiska,
    którego nazwa wyleciała mi z głowy, ale które polega na tym, że akumulator
    obciążony prądem 20-minutowym na pewno nie da tyle energii, ile obciążony
    np. 10-krotnie mniejszym prądem).

    Sam akumulator staraj się mieć cały czas naładowany. Akumulatory
    kwasowo-ołowiowe bardzo nie lubią długo być rozładowane (zasiarczają się
    wtedy i tracą pojemność).

    > Zastanawiałem się czy jest jakieś inne rozsądne rozwiązanie żeby mieć
    > prąd jak z USB ale bez ładowarek samochodowych.

    Jest sporo rozwiązań, żeby z 14.5V zrobić 5V, ale ładowarka samochodowa to
    najtańsze i najłatwiejsze z nich :)

    > Co do pomiarów prądu, w weekend będę miał w końcu czas żeby podłączyć i
    > zrobić pomiary na poszczególnych obrotach.

    Ważniejsze żeby zobaczyć kształt przebiegu na oscyloskopie. Miernik
    ustawiony na DC przy tętniącym napięciu pokaże Ci wartości niewiele mające
    wspólnego z rzeczywistością (na AC najczęściej też, bo przebieg nie jest
    sinusoidalny)...

    Tyle że bardzo bym się zdziwił, gdyby z regulatora wychodziło coś innego,
    niż wyprostowane jednopołówkowo, tętniące i obcięte napięcie.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]