  • Data: 2018-03-29 20:41:20
    Temat: Re: Lepszy kabelek USB -- różnica dramatyczna!
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale czy cewka 2x2 mm starczy ?

    Kwestia także częstotliwości. Ale jest znaczna szansa.

    > opor oznacza kabel i inne elementy w obwodzie.
    > Powiedzmy ze telefon sie zdecyduje pobrac wiecej, lub jest taki glupi
    > ze nic nie decyduje tylko bierze ile daja,
    > przy 5V zasilacza, 4V na akumulatorze, 1V spadku na kablu stabilizuje
    > sie 1A ... i po co przetwornica ?

    Ale to wciąż wersja optymistyczna (z punktu widzenia regulatora).

    > No chyba, ze chcesz taka, co pociagnie np 3A przy 3V na gniezdzie, i
    > przerobi na 2A przy 4.2V ...

    A to też byłoby fajne.
    W wielu konstrukcjach tak jest, bo np. akumulator 7,2 V trudno się
    ładuje bez tego. Ale to raczej nie w telefonie.

    > To "dogadanie" to czesto zwarcie pinow danych ... predzej sie zdarzy
    > urwanie kabelka niz takie zwarcie.

    Samo zwarcie - nie wiem. Raczej jakiś opór albo dzielnik. Takie
    rozwiązania przynajmniej widziałem.

    > Choc moze fantazja konstruktorow poniosla, i wymyslili cos
    > ambitniejszego, co jednoczesnie moze byc zasymulowane prostym
    > uszkodzeniem kabla.

    Właśnie.

    > Cos mi chodzi po glowie, ze iphone potrafil spalic port w macbooku,
    > ale to bylo bardziej skomplikowane
    > https://www.theverge.com/2016/2/4/10916264/usb-c-rus
    sian-roulette-power-cords

    Przypisują tam winę kablom, co oczywiście może mieć pewien sens, ale nie
    taki, że ma prawo spalić się port w laptopie. Najprawdopodobniej Jabłko
    (albo jacyś chińscy lub inni indyjscy projektanci pracujący dla niego)
    skwasili projekt i tyle. Inna sprawa że nie wiem ile razy podpinałem
    różne wynalazki do USB 2 i 3 (w tym np. same płytki, na których
    powstawały zwarcia m.in. zasilania i wszelkie inne efekty) i wygląda, że
    jeden port w pececie mam uszkodzony - ale akurat zasilanie działa.

    > I co wtedy ? 100mA czy 0.5mA ?

    To drugie, rzecz jasna.

    > 0.5mA to moze byc za malo, zeby urzadzenie wystartowalo w oszczednym
    > trybie i dalo sie odczytac deskryptor.

    Owszem. Dlatego na tym etapie można pobierać już 100 mA. Ale wcześniej
    trzeba podnieść DP lub DM (zależnie od szybkości). W niektórych
    rozwiązaniach jest to tylko stały pull-up, chociaż najlepsze to to nie
    jest.

    > A masa latarek czy wentylatorkow bierze tak na oko przynajmniej 50mA.

    Ano. Ale nie jest to zgodne ze standardem.

    > A jak sie nie wynegocjuje, to mysla ze glupia ladowarka i tez wlaczaja
    > ladowanie :)

    Nie wiem, możliwe.

    > Ale moze sie ograniczaja do 500mA.
    > Bo chyba nie do 100 ... w sumie, to chyba mozna zalozyc, ze kabelek
    > jest dobry, i jakby byl komputer, to negocjacja by sie udala.

    Zwykle tak. Ale są wyjątki - komputer (raczej nie pecet) może mieć
    zasilanie wprost z 5V, a host USB może jeszcze nie działać. To też nie
    jest zgodne ze standardem (host "MUSI" mieć zabezpieczenie), ale
    spotkałem się z takimi zabawkami.

    > No, tam to za jednym. Ale czy 100A ?

    CPU do 200 W, karta graficzna ze dwa razy tyle+ - myślę że spokojnie.
    Plus układy 2 * CPU + 4 * GPU :-)

    Ale nawet ułamek tego prądu to jest sporo.
    Inna sprawa - są płyty, które mają z tym problemy.

    > Na plycie to ponoc jakies wielofazowe przetwornice, moze sie to
    > przelaczanie znosi w duzej czesci ?

    CPU po przejściu w tryb idle (co może się dziać np. tysiąc razy na
    sekundę) przestaje nagle pobierać prąd :-)
    Oczywiście zależy to od kilku czynników, ale tak wydaje mi się lepiej
    niż ciągnąć prąd stale.
    --
    Krzysztof Hałasa