    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Fri, 27 Jul 2018 02:14:19 -0700 (PDT)
    Subject: Re: List do programistamag.pl
    From: g...@g...com

    W dniu czwartek, 26 lipca 2018 18:40:27 UTC+2 użytkownik Maciej Sobczak napisał:

    > To zależy, do czego. Narzędzia do obróbki obrazów albo dźwięku generalnie lepiej
    mieć w GUI, niż w terminalu. Ogólnie, tam gdzie pojawia się hasło "wizualizacja"
    (czegokolwiek), automatycznie wypadasz z terminala. Terminal pozostaje w miarę
    akceptowalny tylko wtedy, gdy produkujemy treść w ASCII (np. kod w jakimś tradycyjnym
    języku). Ale nie wszystko, co produkujemy, to ASCII.

    To jest przykre. Tzn. nie to, że produkujemy coś więcej, niż pliki
    tekstowe, tylko poziom programowalności większości narzędzi opartych
    o interfejsy graficzne.
    Gary Bernhardt tutaj prezentował dość interesującą koncepcję:
    https://www.destroyallsoftware.com/talks/a-whole-new
    -world

    Również w latach 80. i 90. było kilka ciekawych pomysłów, takich jak
    HyperCard od Apple czy "wyklikiwanie makr" w VisualBasicu
    (O ile sam język nie bardzo mi się podoba, o tyle np. połączenie
    Excela i VB wydaje się bardzo potężnym środowiskiem programistycznym)

    > Żadne. To taki mój prywatny wniosek, po rozłącznych okresach korzystania z obu.
    > Natomiast klepanie kodu w ASCII nie jest jedyna czynnością, jaką można robić na
    komputerze i w szczególności, jeśli wrócimy tematycznie do tworzenia dokumentacji,
    możliwość pomieszania treści o różnych formatach jest bardzo korzystna. Jeśli chcę
    mieć w jednym dokumencie tekst (opisowy), kod, wykres, graf albo chociaż tabelkę, to
    nie korzystam z narzędzi wyłącznie tekstowych (w szczególności terminalowych), bo
    jest to marnowanie potencjału, jaki daje komputer. I konsekwentnie przestałem się
    dziwić ludziom, którzy piszą dokumentację w Wordzie, chociaż nadal jest to poważne
    marnowanie dostępnego potencjału.
    > Moim obecnym narzędziem do pisania dokumentacji jest Mathematica, w której tzw.
    notebook (czyli ichniejszy format dokumentu) nie dość, że pozwala mieszać treści w
    różnych formatach, to jest żywym bytem, programowalnym i wykonywalnym. Generuję z
    tego LaTeXa (a z niego PDFy) i HTMLa i na razie nie widzę konkurencji. Polecam.

    No mnie się te Mathematikowe zeszyty też całkiem podobają. Pamiętam
    też że swego czasu dobre wrażenie robiła na mnie aplikacja MathCAD,
    z której korzystał jeden z wykładowców.

    Jest też Jupyter w nieco podobnym duchu (i fajne jest to, że ma "natywne"
    wsparcie na GitHubie). Bardzo mi się też podoba środowisko
    https://www.maria.cloud/, szerzej opisane tutaj:
    https://www.youtube.com/watch?v=CUBHrS4ZzO4