eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaŁożysko w nietypowych warunkach termicznych - jak poradzić sobie z rozszerzalnością. › Re: Łożysko w nietypowych warunkach termicznych - jak poradzić sobie z rozszerzalnością.
  • Data: 2013-08-10 11:27:46
    Temat: Re: Łożysko w nietypowych warunkach termicznych - jak poradzić sobie z rozszerzalnością.
    Od: f...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    Witam kolegów

    Nazywam się Marcin i to ja jestem kolegą Bartka, który oryginalnie zmierzył się z
    problemem. Dzięki wielkie za liczne odpowiedzi i pomoc.

    Pojaiwło się kilka pytań, na którę spieszę odpowiedzieć:

    - Smarowanie:

    Używamy łozysk ceramicznych przy umiarkowanych prędkościach - zgodnie z danymi
    producenta, nie wymagają smarowania. Jest to o tyle istotne, że smarowanie łożysk w
    próżni jest dość problematyczne, a w T = 300C jeszcze bardziej.

    - Rozszerzanie wzdłóż osi

    Jedno z łożysk nie jest sztywno osadzone i może się przesuwać wzdluż osi. Pozwala to
    z nawiązką skompensować rozszerzalność podłużną, ale w wysokiej temperaturze, gdy
    opory łożyska rosną, zaczyna się kręcic w obudowie.

    - Łożysko magnetyczne

    Niestety, ale nie mamy możliwości rozpoczęcia takiego projektu. Nadmienię tutaj, że
    inżynier, który zaprojektował ten układ przeszedł na emeryturę i zostali sami fizycy
    :).

    W tej chwili już zamówiliśmy łozyska z azotku krzemu (
    http://www.amazon.com/Ceramic-Bearing-Si3N4-Bearings
    -VXB/dp/B005O1BWKC ) i mamy nadzieję, że to pomoże. Jeżeli okaże się to nie
    wystarczajace, to planujemy dorobic montaż pomiędzy osią a dyskiem (coś jak krzyżak
    na drogich tarczach hamulcowych do rowerów np:
    http://www.mountainbikebitz.com/images/products/2012
    _shimano_ice_tech_sm-rt86_mtb_disc_brake_rotors2.jpg
    ), aby zmniejszyć transfer ciepła.

    I na zakończenie pytanie do PeJota - czy masz może namiary na wspominane przez Ciebie
    łożyska o powiększonych luzach? Przglądając strony skf'a i nsk nie napotkałem ich,
    ale jeszcze słabo się w tym temacie orientuję i mogłem coś przegapić.

    Dzięki jeszcze raz za odpowiedzi.
    Pozdrawiam
    Marcin Pomorski