  • 1. Data: 2013-07-17 21:27:01
    Temat: Łożysko w nietypowych warunkach termicznych - jak poradzić sobie z rozszerzalnością.
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    Witam.

    Jest sobie eksperyment naukowy. Mechanicznie, mamy oś (z invaru)
    na dwóch łożyskach, osadzonych w aluminium. Na osi jest dysk
    (115mm, 200g).

    Wszystko działa w próżni, obroty - max 1200rpm.

    Problem polega na tym, że dysk się rozgrzewa, przez
    co oś osiąga przy łożyskach 300°C, natomiast aluminiowa
    konstrukcja jest chłodzona (10-50°C).

    Obecnie z powodu rozszerzania się wewnętrznej bieżni łożysk
    układ się zacina.

    Ochłodzić centralną cześć układu trudno, podgrzewana jest
    stałą mocą, a chłodzona jedynie promieniowaniem.
    Dopuszczenie do rozgrzania konstrukcji zewnętrznej też
    nie jest możliwe (silni elektryczny się popsuje).

    Macie jakieś rady, jakiego typu/materiały łożysk użyć,
    aby zminimalizować negatywne efekty?
    Może jakieś inne pomysły?

    Obecnie zastosowany jest półśrodek pod postacią wstępnego
    'docierania' przed włożeniem do maszyny,ale niezbyt to
    wydajne i wygodne.

    Pozdraiwam
    Bartłomiej Szczygieł

  • 2. Data: 2013-07-17 22:03:54
    Od: Bruno <b...@i...pl>

    Dnia Wed, 17 Jul 2013 21:27:01 +0200, bartekltg napisał(a):

> [...]
    >
    > Obecnie zastosowany jest półśrodek pod postacią wstępnego
    > 'docierania' przed włożeniem do maszyny,ale niezbyt to

    Może tu coś dla siebie znajdziesz:
    http://www.nsk.com/products/spacea/vacuum/index.html
    #tab1

    --
    Pozdrawiam!
    Bruno

  • 3. Data: 2013-07-18 07:55:42
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 17 July 2013 20:27:01 UTC+1, bartekltg wrote:
> [...]
    >

    > Obecnie zastosowany jest półśrodek pod postacią wstępnego
    >
    > 'docierania' przed włożeniem do maszyny,ale niezbyt to

    Nie wiem jaki to budżet, ale może łożysko magnetyczne by się dało użyć?
    Konrad

  • 4. Data: 2013-07-18 08:02:07
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    On Wednesday, July 17, 2013 9:27:01 PM UTC+2, bartekltg wrote:
> [...]
    >

    > Obecnie zastosowany jest półśrodek pod postacią wstępnego
    >
    > 'docierania' przed włożeniem do maszyny,ale niezbyt to

    Uzyj lozysk ceramicznych z azotku krzemu , ktore maja ponad trzykrotnie
    mniejszy wspolczynnik rozszerzalnosci cieplnej niz stalowe.
    zelazo 11E-06/K
    N4Si3 3E-06/K

    http://www.skf.com/binary/tcm:55-115970/PO25-29_cera
    mic_3.pdf
    http://ull.chemistry.uakron.edu/erd/Chemicals/22000/
    20776.html

    Mozesz tez sprobowac zastosowac lozyska stozkowe.
    Jedno z nich zrob przesuwne osiowo i uzyj sprezyny do kasowania luzu poosiowego.

    Pozdrawiam WM

  • 5. Data: 2013-07-18 08:59:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > konstrukcja jest chłodzona (10-50°C).

    > Ochłodzić centralną cześć układu trudno, podgrzewana jest
    > stałą mocą, a chłodzona jedynie promieniowaniem.

    Dodac dwa dodatkowe dyski-radiatory po bokach ?

    A oski nie mozna odizolowac termicznie ?
    300C ...na teflon troche za duzo, ale jakies silikony wytrzymuja.

    Z zewnatrz lozysko tez mozna odizolowac, teflonowa tuleja i moze sie
    zewnetrzna bieznia nagrzewac, ale goracy smar to chyba nie jest dobry
    pomysl w prozni ?

    J.

  • 6. Data: 2013-07-18 09:54:32
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-07-18 07:55, Konrad Anikiel pisze:

    > Nie wiem jaki to budżet, ale może łożysko magnetyczne by się dało użyć?

    Łożyska magnetyczne to lubią pracę przy 300 stopniach ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2013-07-18 09:55:44
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-07-17 21:27, bartekltg pisze:

> [...]
    > konstrukcja jest chłodzona (10-50°C).
    >
    > Obecnie z powodu rozszerzania się wewnętrznej bieżni łożysk

    Są łożyska specjalne o powiększonych luzach.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 8. Data: 2013-07-18 10:07:29
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 18 July 2013 08:54:32 UTC+1, PeJot wrote:
    > Łożyska magnetyczne to lubią pracę przy 300 stopniach ?

    W VHTR-ach obieg helu (1000C) jest regulowany wiatrakiem osadzonym na łożysku
    magnetycznym. Fajnie to wygląda: wielka masa (kilka ton) którą możesz ruszyć palcem.
    Zero tarcia spoczynkowego.
    Konrad

  • 9. Data: 2013-07-18 10:56:59
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    Jeżeli problem skutecznego smarowania jest rozwiązany, to wypada zastosować się do
    rady pana PeJota.
    Wstępnie oszacować potrzebny luz, dobrać odpowiednie łożysko i dokonać pierwszej
    próby.
    W.Kr.

  • 10. Data: 2013-07-18 11:06:27
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    W dniu czwartek, 18 lipca 2013 10:56:59 UTC+2 użytkownik W.Kr. napisał:
> [...]
    rady pana PeJota.

    > Wstępnie oszacować potrzebny luz, dobrać odpowiednie łożysko i dokonać pierwszej

    A jak poradzono sobie z rozszerzalnością podłużną wału? Może to ona jest głównym
    powodem uszkadzania się łożysk?
    W.Kr.