  • Data: 2015-07-18 15:07:02
    Temat: Re: Luźny cytat z oglądanego właśnie "Jak to jest zrobione?"
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Andrzej P. Wozniak napisał:

    > Bo to przykład znany z przekręcania???

    Jak wszystkie przekłady dostatecznie długo przekazywane z ręki do ręki,
    z ust do ucha.

    > Dziś jest "odkryte prowadzony wzdłuż pociągu konduktor", ale tekst bardziej
    > poprawny "uncovered conductor _runs_ along the train" tłumaczony jest na
    > "odkryte przewód biegnie wzdłuż pociągu".
    >
    > Aby było jeszcze ciekawiej, wyszukiwanie w tekstach polskich podpowiada
    > "naked conductor", nie "uncovered", a w angielskich tekstach branżowych
    > jest regularnie "bare conductor".

    Z angielszczyzną, osobliwie techniczną, jest tak, że nie należy tylko
    do Anglików -- kształtują ją różne nacje, a każdy stosuje wedle swoich
    umiejętności i upodobań. Podobnie było przez wieki z łaciną.

    > Zdanie "bare conductor runs along the train" jest tłumaczone poprawnie
    > na "goły przewód biegnie wzdłuż pociągu".
    >
    > To jak było w oryginale?

    Przykład pamiętam z książki wydanej w połowie lat siedemdziesiątych.
    Nie mam pojęcia, czy można to uznać za oryginał, czy też skądś wzięte,
    ani nie pamiętam dokładnie jak tam było.

    Jarek

    --
    Disce puer latine, ego faciam te mości panie.