  • 1. Data: 2015-07-18 11:50:10
    Temat: Luźny cytat z oglądanego właśnie "Jak to jest zrobione?"
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Własnymi słowami, z oddaniem istoty rzeczy...
    Pokazują jak montuje się elektrownię wiatrową.

    <cytat>
    Tak, jak w samochodzie przekładnia zamienia energię silnika na obroty kół,
    tak tutaj obroty wiatraka zamienia na energię elektryczną.
    </cytat>

    A ja głupi zawsze myślałem, że do tego służy prądnica...
    A silnik z przykładu to co, dyma kolektor w rurę wydechową? Bo mnie się
    zawsze wydawało, że czy to tradycyjny tłokowy, dwusuw, czterosuw, diesel,
    półdiesel, niskoprężny, turbo, atmosferyczny, itd. po prostu się obraca, czy
    to niemal wprost, czy przez układ mechaniczny tłoków, kijów (korbowodów) i
    łożysk zamienia ruch posuwisto-zwrotny na ruch obrotowy wału...
    Ale co tam, nienowoczesny jestem :P

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100

  • 2. Data: 2015-07-18 11:54:12
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 18.07.2015 o 11:50, ACMM-033 pisze:
> [...]
    > obraca, czy to niemal wprost, czy przez układ mechaniczny tłoków, kijów
    > (korbowodów) i łożysk zamienia ruch posuwisto-zwrotny na ruch obrotowy

    W tych programach teksty pisane (tłumaczone) dla lektora są przez
    typowego humanistę, pełno w nich przeróżnych wpadek. Brak jakiejkolwiek
    konsultacji merytorycznej z osobą mającą trochę większe pojęcie w danej
    dziedzinie, o której jest program.

    --
    Czarek

  • 3. Data: 2015-07-18 12:29:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Czarek napisał:

> [...]
    > typowego humanistę, pełno w nich przeróżnych wpadek. Brak jakiejkolwiek
    > konsultacji merytorycznej z osobą mającą trochę większe pojęcie w danej

    Tłumaczone tak, choć pisane już niekoniecznie. Próbuję dociec, jak w tym
    przypadku mógł wyglądać oryginał. Goły konduktor biegnący wzdłuż pociągu
    (uncovered conductor run along the train) jest przykładem dobrze znanym
    od bardzo dawna.

    Jarek

    PS
    Google wciąż daje się na to nabrać i też tłumaczy podobnie, z tym że
    zamiast kolejarza jest dyrygent.

    --
    Spiritus mocny, ale mięso zepsute.

  • 4. Data: 2015-07-18 13:24:16
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2015-07-18 11:50, ACMM-033 wrote:
> [...]
    > </cytat>
    >
    > A ja głupi zawsze myślałem, że do tego służy prądnica...

    A ja głupi myślałem, że ich ostatnia inicjatywa
    pl.discoverythinktank.com da mi jakieś możliwości konstruktywnej krytyki
    w podobnym względzie...

    Nie chcę publicznie kląć, a "żałosne" to za słabe słowo...

    Włodek

  • 5. Data: 2015-07-18 13:36:48
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> w artykule
    <news:slrnmqkakh.he4.jaros@falcon.lasek.waw.pl> pisze:

> [...]
    > od bardzo dawna.
    > Google wciąż daje się na to nabrać i też tłumaczy podobnie, z tym że

    Bo to przykład znany z przekręcania...

    Dziś jest ,,odkryte prowadzony wzdłuż pociągu konduktor", ale tekst bardziej
    poprawny "uncovered conductor _runs_ along the train" tłumaczony jest na
    ,,odkryte przewód biegnie wzdłuż pociągu".

    Aby było jeszcze ciekawiej, wyszukiwanie w tekstach polskich podpowiada
    "naked conductor", nie "uncovered", a w angielskich tekstach branżowych
    jest regularnie "bare conductor".
    Zdanie "bare conductor runs along the train" jest tłumaczone poprawnie
    na ,,goły przewód biegnie wzdłuż pociągu".

    To jak było w oryginale?

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 6. Data: 2015-07-18 14:53:28
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    ale jak po/eu dojedzie do władzy...
    a może to już...

  • 7. Data: 2015-07-18 15:07:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Andrzej P. Wozniak napisał:

    > Bo to przykład znany z przekręcania???

    Jak wszystkie przekłady dostatecznie długo przekazywane z ręki do ręki,
    z ust do ucha.

> [...]
    >
    > Aby było jeszcze ciekawiej, wyszukiwanie w tekstach polskich podpowiada
    > "naked conductor", nie "uncovered", a w angielskich tekstach branżowych

    Z angielszczyzną, osobliwie techniczną, jest tak, że nie należy tylko
    do Anglików -- kształtują ją różne nacje, a każdy stosuje wedle swoich
    umiejętności i upodobań. Podobnie było przez wieki z łaciną.

    > Zdanie "bare conductor runs along the train" jest tłumaczone poprawnie
    > na "goły przewód biegnie wzdłuż pociągu".
    >
    > To jak było w oryginale?

    Przykład pamiętam z książki wydanej w połowie lat siedemdziesiątych.
    Nie mam pojęcia, czy można to uznać za oryginał, czy też skądś wzięte,
    ani nie pamiętam dokładnie jak tam było.

    Jarek

    --
    Disce puer latine, ego faciam te mości panie.

  • 8. Data: 2015-07-18 21:51:14
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    <news:slrnmqkjrm.mrd.jaros@falcon.lasek.waw.pl> pisze:

    > Z angielszczyzną, osobliwie techniczną, jest tak, że nie należy tylko
    > do Anglików -- kształtują ją różne nacje, a każdy stosuje wedle swoich
    > umiejętności i upodobań. Podobnie było przez wieki z łaciną.

    Ale to dotyczy bardziej nowej terminologii niż uzusu, który ze względu
    na wymaganą w stylu (popularno-)naukowym precyzję wypowiedzi jest raczej
    konserwatywny.

    W epoce internetu na szybkiego można sobie radzić na dwa sposoby:
    * Stosować prosty ,,test z Google'a" i wybierać związek frazeologiczny,
    który jest bardziej popularny. Można np. zauważyć, że:
    - "bare conductor" występuje zwykle z określeniem rodzaju przewodnika
    (materiał - copper, aluminium; kształt - wire, bar);
    - "bare wire" (przewód) występuje częściej;
    - dyrygent to ma najwyżej "bare hands".

    * Korzystać ze słowników i encyklopedii online:
    http://encyclopedia2.thefreedictionary.com/bare+cond
    uctor
    https://en.wikipedia.org/w/index.php?search=bare+con
    ductor

    > Przykład pamiętam z książki wydanej w połowie lat siedemdziesiątych.
    > Nie mam pojęcia, czy można to uznać za oryginał, czy też skądś wzięte,
    > ani nie pamiętam dokładnie jak tam było.

    Chodzi o cenioną przez tłumaczy książkę Andrzeja Voellnagela ,,Jak nie
    tłumaczyć tekstów technicznych?" (właściwie umiejscowiłeś pierwsze wydanie,
    WNT 1973, okładka czarno-biała):
    http://allegro.pl/ShowItem2.php/itemNotFound/?title=
    jak-nie-tlumaczyc-tekstow-technicznych-voellnagel
    Książkę mam oczywiście gdzieś tam głęboko zakopaną (wyd. 3, poprawione
    i rozszerzone, WNT 1985, okładka zielono-biała), więc znowu Google w ruch
    i proszę bardzo - bare conductor:
    https://books.google.pl/books?hl=pl&id=LfK3AAAAIAAJ&
    focus=searchwithinvolume&q=conductor
    Niestety, wredne Google Books nie chcą pokazać całej strony z przypisem
    wskazującym źródło błędu.

    Na stronie obecnego wydawcy książki (piąte wydanie, Translegis, d. TEPIS,
    2014, okładka czerwonawa) można znaleźć felieton Autora zawierający m.in.
    wyjaśnienie, skąd wziął perełki tłumoczenia cytowane w książce:
    http://www.translegis.com.pl/ll_archiwum/LL_3_14.pdf

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 9. Data: 2015-07-18 23:13:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Chodzi o cenioną przez tłumaczy książkę Andrzeja Voellnagela "Jak nie
    > tłumaczyć tekstów technicznych"? (właściwie umiejscowiłeś pierwsze
    > wydanie, WNT 1973, okładka czarno-biała):

    Oczywiście, że o nią. To wydanie jest mi znane, co do istnienia późniejszych
    nie miałem nawet świadomości. Ale, jak widać, zapamiętałem przykład, a nie
    przekład.

> [...]
    focus=searchwithinvolume&q=conductor
    > Niestety, wredne Google Books nie chcą pokazać całej strony z przypisem

    I tu mamy niespodziankę -- to co wredny gugiel przed nami skrywa, nie jest
    wcale wskazaniem źródła. Treść przypisu ma brzmienie "W słusznej trosce
    o powagę dzieła Wydawnictwo odrzuciło zaproponowaną do tego przykładu
    ilustrację (przyp. aut.)".

    https://books.google.pl/books?hl=pl&id=LfK3AAAAIAAJ&
    focus=searchwithinvolume&q=powag%C4%99

    Jak to dobrze, że my tutaj o nijaką powagę dbać nie musimy!

    Jarek

    PS
    Może bym pokusił się o dorobienie brakującej ilustracji, ale grupy
    pl.rec.ascii-art nikt już chyba nie czyta. Ani nawet nie ogląda.

    --
    Jedzie pociąg z daleka,
    nikt na stacjach nie czeka

  • 10. Data: 2015-07-18 23:51:03
    Od: "Akond ze Skwak" <a...@z...skwak>

> [...]

    >Zdanie "bare conductor runs along the train" jest tłumaczone poprawnie
    >na ,,goły przewód biegnie wzdłuż pociągu".

    A google pokazało : goły dyrygent biegnie wzdłuż pociągu