    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Luźny cytat z oglądanego właśnie "Jak to jest zrobione?"
    Date: Sun, 19 Jul 2015 17:53:02 +0200

    Pan Pawel O'Pajak napisał:

    > Eeetam, jesli nie bylo, ze powierzchnia skrzydel wiatraka to x boisk
    > pilkarskich, a wytworzona energia wystarczylaby do zasilenia y
    > gospodarstw, to sie nie liczy.
    > Ale ostatnio wychwycilem nowa jednostke ukladu SI by Discovery: "rowny
    > powierzchni skrzydel Boeinga". O ile boisko ma (chyba) stale wymiary, to
    > "Benki" sa dosyc rozne. Discovery discovered nowa jednostke... zmienna.

    Nie "nowa jednostka układu SI", tylko porównanie. Stary wynalazek. Znany
    już starożytnum Grekom, używany choćby przez Homera. Jednostki SI to by
    były, gdyby ktoś mówił o odległości "około 183 centymetrów" -- bo ktoś to
    ocenił na około dwóch jardów, a przecież trzeba wyrażać się precyzyjnie,
    w tłumaczeniach nie zniekształcać przekazu.

    Jeśli [wiatraki] mają powierzchnię równą powierzchni skrzydeł boeinga,
    to dla inteligentnych ludzi jest to przekaz zrozumiały i dostatecznie
    *precyzyjny* -- jeśli nawet nie uświadowmią sobie, że w metrach będzie
    to coś między sto a pięćset, to raczej nie podejrzewają, że wszystkie
    są takie same i że projektanci starają się, by operować wielokrotnością
    powierzchni jakichś pieprzonych boisk.

    Wiem, są tacy, dla których precyzja jest wartością najwyższą. Tacy już
    na studiach wpisują w sprawozdanie, że zmierzyli temperaturę i wynosi
    ona 42,38921°C. Potem zatrudnia się ich w muzeum, gdzie opowiadają
    zwiedzającym, że kamień w gablocie ma 150,000,007 lat -- bo jak ich
    siedem lat wcześniej przyjmowali do roboty, to jeden profesor mówił, że
    skała powstała przed 150 milionami lat.

    --
    Jarek