    From: J.F. <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Magnes, przyssawka
    Date: Mon, 25 Apr 2011 21:00:01 +0200

    On Sat, 23 Apr 2011 18:08:50 +0100, Robert Wańkowski wrote:
    >Jak zmienia się siła w funkcji odległości z jaką magnes przyciąga
    >przedmioty?
    >Jeżeli do rozerwania potrzeba np. 25N, to jaką masę może mieć przedmiot aby
    >go unieść z odległości 5 mm?

    Wzoru ci nie podam, ale zachowuje sie wrednie, i maleje bardzo szybko,
    a 5 mm to juz duzo - zalezy jeszcze od parametrow .. elektromagnesu,
    bo te latwiej obliczac - ale dla maglesikow fi 3 to bardzo duzo.

    tu masz wyprowadzenie
    http://books.google.pl/books?id=lC7rf7sgETsC&pg=PA13
    3&lpg=PA133&dq=sila+elektromagnesu+szczelina&source=
    bl&ots=OAULQ3J2ug&sig=m78bRN03f4erIqbABv4EOW5LmnI&hl
    =pl&ei=47e1Tcb4JIuaOoTo6fQI&sa=X&oi=book_result&ct=r
    esult&resnum=9&ved=0CFYQ6AEwCA

    ale uwazaj - tu masz dla malej szczeliny, a ty masz duza i B znacznie
    spadnie.

    Moze to pomoze, ale co nie widze
    http://zme.iee.put.poznan.pl/Lab/labAiR/lab11.pdf

    >Czy magnes umieszczając w magnetowodzie takim jak na zdjęciu można przyjąć,
    >że podwoi się siła jego przyciągania?

    Odpowiedni magnetowod w ogolnosci bardzo pomaga, bo moze wieloktrotnie
    skrocic droge magnetyczna domkniecia obwodu, ale tak jak chcesz to IMO
    nadal kiepsko bedzie.

    >http://dl.dropbox.com/u/23900338/Przyssawka/przyssa
    wka2.jpg
    >Żółte to magnetowód (blacha 5 mm z otworami o głębokości 2 mm).
    >Na tym zdjęciu jest obrócona przyssawka, aby było widać te magnesy.
    >W otworach magnesy o średnicy 3 mm, grubości 2 mm.
    >Narysowałem na przemian bieguny, ale czy to dobrze?

    Bardzo dobrze, ale reszta zle.
    Nie wpuszczasz magnesu calkowicie w stal, bo niejako "zewrzesz" magnes
    i na zewnatrz bedzie strumien slaby. Nie wiercisz, bo nie zrobisz
    plaskiego dna, bedzie szczelina. Co prawda przy tych 5mm to ten stozek
    bez znaczenia.

    Wez kawal plaskiej blachy stalowej, 2-3mm wystarczy przy takich
    magnesikach, mozna wyszlifowac dla plaskosci, przyloz te magnesy.

    Mozna nawiercic plyciutkie (mniej niz 1/4 grubosci magnesu) otworki
    rozwiertakiem z plaskim dnem, mozna nalozyc nakladke z aluminiowej
    blachy i wywiercic w niej przelotowe otwory, mozna zalac/obkleic
    zywica.
    Magnesy w ogole wzial bym grubsze, nalozyl na nie stalowe krazki dla
    ochrony bo latwo pekaja od uderzenia, a przyciagany detal uderzy na
    pewno, choc 5g to malo.

    >Koszt magnesów do przyssawek to 100-200 zł.
    http://www.magnesy.tanio.net/magnesy_walcowe.html

    J.