  • 1. Data: 2011-04-23 16:24:58
    Temat: Re: Magnes, przyssawka
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Sat, 23 Apr 2011 18:08:50 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):

    > Jak zmienia się siła w funkcji odległości z jaką magnes przyciąga
    > przedmioty?
    > Jeżeli do rozerwania potrzeba np. 25N, to jaką masę może mieć przedmiot
    > aby go unieść z odległości 5 mm?

    strzelam, ale prawdopodobnie będzie miało tu zastosowanie prawo
    powszechnego ciążenia, czyli G*(m1+m2)/r^2, ino G będzie inne niż
    normalnie, w związku z czym, siła przyciągania będzie odwrotnie
    proporcjonalna do kwadratu odległości środków masy.

    --
    pzdr
    meping

  • 2. Data: 2011-04-23 17:08:50
    Temat: Magnes, przyssawka
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Jak zmienia się siła w funkcji odległości z jaką magnes przyciąga
    przedmioty?
    Jeżeli do rozerwania potrzeba np. 25N, to jaką masę może mieć przedmiot aby
    go unieść z odległości 5 mm?

    Czy magnes umieszczając w magnetowodzie takim jak na zdjęciu można przyjąć,
    że podwoi się siła jego przyciągania?
    http://dl.dropbox.com/u/23900338/Przyssawka/przyssaw
    ka2.jpg

    Żółte to magnetowód (blacha 5 mm z otworami o głębokości 2 mm).
    Na tym zdjęciu jest obrócona przyssawka, aby było widać te magnesy.
    W otworach magnesy o średnicy 3 mm, grubości 2 mm.
    Narysowałem na przemian bieguny, ale czy to dobrze?

    To mają być przyssawki do stołu podciśnieniowego.
    Stawiając taką przyssawkę na stole ma ona podnieść zawór.
    http://dl.dropbox.com/u/23900338/Przyssawka/zaw%C3%B
    3r.jpg
    Zawór ma średnicę 20 mm. Waży około 5 g.
    Podnieść trzeba go z wysokości minimum 5 mm.

    Magnes fi 3 mm x 2 mm niby ma utrzymać 250 g.
    Jaką masę podniesie z odległości 5 mm

    Zawór pokrywa się z 9 magnesami.

    A tu przyssawka w normalnej pozycji.
    http://dl.dropbox.com/u/23900338/Przyssawka/przyssaw
    ka.jpg

    Czy ma to sens? Podskoczy i przyklei się? Bo nie mogę dać magnesu na
    zaworze, bo ich jest 180. A przyssawek 14.
    Koszt magnesów do przyssawek to 100-200 zł.

    Robert

  • 3. Data: 2011-04-25 19:00:01
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 23 Apr 2011 18:08:50 +0100, Robert Wańkowski wrote:
    >Jak zmienia się siła w funkcji odległości z jaką magnes przyciąga
    >przedmioty?
    >Jeżeli do rozerwania potrzeba np. 25N, to jaką masę może mieć przedmiot aby
    >go unieść z odległości 5 mm?

    Wzoru ci nie podam, ale zachowuje sie wrednie, i maleje bardzo szybko,
    a 5 mm to juz duzo - zalezy jeszcze od parametrow .. elektromagnesu,
    bo te latwiej obliczac - ale dla maglesikow fi 3 to bardzo duzo.

    tu masz wyprowadzenie
    http://books.google.pl/books?id=lC7rf7sgETsC&pg=PA13
    3&lpg=PA133&dq=sila+elektromagnesu+szczelina&source=
    bl&ots=OAULQ3J2ug&sig=m78bRN03f4erIqbABv4EOW5LmnI&hl
    =pl&ei=47e1Tcb4JIuaOoTo6fQI&sa=X&oi=book_result&ct=r
    esult&resnum=9&ved=0CFYQ6AEwCA

    ale uwazaj - tu masz dla malej szczeliny, a ty masz duza i B znacznie
    spadnie.

    Moze to pomoze, ale co nie widze
    http://zme.iee.put.poznan.pl/Lab/labAiR/lab11.pdf

    >Czy magnes umieszczając w magnetowodzie takim jak na zdjęciu można przyjąć,
    >że podwoi się siła jego przyciągania?

    Odpowiedni magnetowod w ogolnosci bardzo pomaga, bo moze wieloktrotnie
    skrocic droge magnetyczna domkniecia obwodu, ale tak jak chcesz to IMO
    nadal kiepsko bedzie.

> [...]
    >W otworach magnesy o średnicy 3 mm, grubości 2 mm.
    >Narysowałem na przemian bieguny, ale czy to dobrze?

    Bardzo dobrze, ale reszta zle.
    Nie wpuszczasz magnesu calkowicie w stal, bo niejako "zewrzesz" magnes
    i na zewnatrz bedzie strumien slaby. Nie wiercisz, bo nie zrobisz
    plaskiego dna, bedzie szczelina. Co prawda przy tych 5mm to ten stozek
    bez znaczenia.

    Wez kawal plaskiej blachy stalowej, 2-3mm wystarczy przy takich
    magnesikach, mozna wyszlifowac dla plaskosci, przyloz te magnesy.

    Mozna nawiercic plyciutkie (mniej niz 1/4 grubosci magnesu) otworki
    rozwiertakiem z plaskim dnem, mozna nalozyc nakladke z aluminiowej
    blachy i wywiercic w niej przelotowe otwory, mozna zalac/obkleic
    zywica.
    Magnesy w ogole wzial bym grubsze, nalozyl na nie stalowe krazki dla
    ochrony bo latwo pekaja od uderzenia, a przyciagany detal uderzy na
    pewno, choc 5g to malo.

    >Koszt magnesów do przyssawek to 100-200 zł.
    http://www.magnesy.tanio.net/magnesy_walcowe.html

    J.

  • 4. Data: 2011-04-25 21:05:06
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Znalazłem takie gotowce do obliczeń.
    Excel
    http://www.supermagnete.de/docs/supermagnete_flux_de
    nsity_eng.xls
    OpenOffice
    http://www.supermagnete.de/docs/supermagnete_flux_de
    nsity_eng.ots

    Przy odległości 0 jest np. 5000 Gaussów. Zakładamy, że siła potrzebna do
    oderwania to 2,5 N.
    Przy odległości 5 mm jest 100 Gaussów, to jaka siła tam wystąpi?
    Proporcjonalnie mniejsza? Czyli 0,05 N? To tyle siły potrzeba aby unieść ten
    zawór, który waży 5 g.

    Robert

  • 5. Data: 2011-04-26 11:14:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Przy odległości 5 mm jest 100 Gaussów, to jaka siła tam wystąpi?
    > Proporcjonalnie mniejsza? Czyli 0,05 N? To tyle siły potrzeba aby

    Niestety nie wiem, obawiam sie ze to moze byc zaleznosc kwadratowa,
    albo jeszcze inna - sila przyciagania zalezy od gradientu pola.
    I ze te gotowce sie w ogole do tego przypadku nie stosuja - inny
    rozklad pola przy szerokim obiekcie, jeszcze inny przy
    magnetowodzie.

    Ale mam taki magnesik .. z 5mm to on juz bardzo slabo przyciaga.

    J.

  • 6. Data: 2011-04-26 11:30:08
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    http://en.wikipedia.org/wiki/Force_between_magnets

  • 7. Data: 2011-04-26 12:31:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisal

    >http://en.wikipedia.org/wiki/Force_between_magnets

    Tylko zauwaz ze to miedzy magnesami, a szukamy miedzy magnesem a
    ferromagnetykiem.
    Ferromagnetyk do pewnego stopnia zachowuje sie podobnie jak magnes,
    tylko ze jego "sila magnetyczna" zalezy od wzbudzajacego pola od
    drugiego magnesu.
    Wiec moze nawet cos typu 1/R^4 wyjdzie, czy nawet 1/R^6, albo
    jeszcze inaczej, bo wszak ferromagnetyki sa nieliniowe i z
    histereza w dodatku.

    Ale to przy modelu Gilberta, ktory jak tam pisza obliczony jest dla
    duzych odleglosci, a tu mamy raczej srednie - nie mozemy traktowac
    magnesu jako dwa male ladunki punktowe.

    J.

  • 8. Data: 2011-04-26 12:37:32
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Apr 26, 1:31 pm, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Ale to przy modelu Gilberta, ktory jak tam pisza obliczony jest dla
    > duzych odleglosci, a tu mamy raczej srednie - nie mozemy traktowac

    A to ja nie wiem :-)
    Myślę że łatwo zamodelować w jakimś FEA, ale w magnesy to ja się w
    życiu nie bawiłem...
    Konrad

  • 9. Data: 2011-05-09 19:49:09
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 23 Kwi, 19:08, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:
    > Jak zmienia się siła w funkcji odległości z jaką magnes przyciąga
    > przedmioty?
    > Jeżeli do rozerwania potrzeba np. 25N, to jaką masę może mieć przedmiot aby
    > go unieść z odległości 5 mm?

    http://www.quickfield.com/

    Wersja darmowa ma ograniczenia wielkości siatki ale to raczej nie
    problem w tym przypadku.
    Jak wrócę z urlopu to może to zamodeluję, chyba że się uporasz z tym
    wcześniej sam :>

    Pzdr.
    L.

  • 10. Data: 2011-05-15 22:41:16
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "Lisciasty"

    Jak wrócę z urlopu to może to zamodeluję, chyba że się uporasz z tym
    wcześniej sam :>

    Próbowałem na przykładach, które są na stronie programu.
    Ale pewny nie jestem.
    Chętnie zobaczę plik z moim magnesem.

    Robert