  • 21. Data: 2017-11-05 19:07:36
    Temat: Re: Metoda fotochemiczna - wywolywacz
    Od: Maciek <n...@n...pl>

    W dniu 05.11.2017 o 01:27, Adam Wysocki pisze:

    > Zero. A powinno być widać wzór po wywołaniu czy nie?

    Jeżeli płytkę byś naświetlił będzie schodził lakier w postaci widocznego
    brązowego zabarwienia. Po wszystkim zostaje wzór.
    Efekt jakbyś wrzucił herbatę do wrzątku, tylko na mniejszą skalę ;-)

    U Ciebie nie ma reakcji, więc wygląda na to, że płytka jest
    nienaświetlona. Inni pociągnęli już wątek w tym kierunku, więc nei będę
    się rozpisywał.

    Napiszę tylko tyle, że u mnie na naświetlarce - diody UV z TME (łącznie
    18W) + obudowa skanera z szybą plexi + kalka, działa wszystko bardzo
    dobrze. Czas naświetlania 60s. Żadnych dodatkowych transparentów nieużywam.

    Testowo może przykryj czymś kawałek laminatu i naświetl nieużywając
    kalki, zobaczysz czy będzie jakiś efekt.

  • 22. Data: 2017-11-05 19:55:26
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-11-04 o 05:49, Adam Wysocki pisze:

    > Czego uzywacie do wywolywania PCB w metodzie fotochemicznej? Macie
    > doswiadczenie z wywolywaczem AGT-087?

    Używałem tego środka, bardzo dobry ale ekonomicznie bardzo kiepski.
    Zamiast niego zwykła soda kaustyczna.

    > Dzis robilem pierwsze podejscie do tej metody i wydaje sie, ze wywolywacz
    > bardzo slabo zadzialal. Wzor sciezek nie pojawil sie po wywolywaniu, mimo
    > trzymania plytki przez 2 minuty (zalecaja 30-60s, max 2 minuty).

    Tak zwykle się dzieje gdy płytka jest nienaświetlona dostatecznie lub
    prześwietlona. W tym drugim przypadku przez moment widać reakcję (zmianę
    koloru warstwy światłoczułej). U mnie proces wywoływania to max 30s.
    Większe stężenie wyżre w mgnieniu oka wszystko. Mniejsze stężenie -
    zadziała. Jednakże zauważyłem, że jeśli stężenie jest za małe
    (wywoływanie > 2 min) to raczej nic z tego nie będzie. Stosuję 3g sody
    na mniej więcej szklankę wody. Dość łatwo jest przesadzić.

    Bardzo ważne jest aby woda była w temperaturze pokojowej. W cieplejszej
    soda rozpuszcza się szybciej ale i reakcja staje się gwałtowna - zeżre
    wszystko. W temperaturze pokojowej można ją zalać i odczekać ze 2-3
    minuty. Sama się wtedy rozpuści. Potem wystarczy tylko zamieszać parę
    razy aby resztki też uległy rozpuszczeniu.

    Używam dodatkowo miękkiego, szerokiego pędzla bo rozpuszczone fragmenty
    potrafią osiąść i przykleić się z powrotem do miedzi.

    > Naswietlalem przez kalke techniczna 4 swietlowkami UV 8W z czasem od 1 do
    > 9 minut (ogolnie 9 malych, probnych plytek). Laminat pokryty emulsja
    > swiatloczula fabrycznie (nie Positiv).

    No i tu błąd. Ja mam lampę z 6cioma takimi świetlówkami. Naświetlanie
    bardzo blisko - kilka cm (lepiej robić to z większej odległości bo
    będzie bardziej równomierne, ale taka konstrukcja). Płytka jest
    naświetlona (po wcześniejszym, 1-minutowym rozgrzaniu lamp) po ok 15s.
    Ja naświetlam 60s ponieważ mogę sobie na to pozwolić - używam bardzo
    dobrej jakości folii do wydruków atramentowych Ulano gwarantującej
    bardzo wysoki kontrast. Kontrast jest tu słowem kluczowym. O nim będzie
    dalej. Zapomnij o laserówkach - one potrafią zniekształcić (rozciągnąć)
    powierzchnię nośnika i mają kiepskie zaczernienie (niski kontrast).

    Kalka techniczna, to jeden z najgorszych sposobów jaki mogłeś wybrać.
    Sama tłumi UV a dodatkowo rozprasza je powodując podświetlanie krawędzi
    ścieżek. Cienkie Ci znikną. Niski kontrast to wąska granica pomiędzy
    niedoświetleniem a prześwietleniem. Nawet jeśli już dobierzesz czasy, a
    lampy trochę się zużyją - szlag trafia całą pracę. Karton PCB straciłem
    zanim się nauczyłem tejże metody. Przy wysokiej jakości wydrukach,
    wydłużasz naświetlenie sporo ponad potrzebę i nie przejmujesz się, że
    lampy trochę ostygły, czy zużyły się. Zawsze wychodzi idealnie.

    > Btw, czy zamiast kalki technicznej mozna uzyc zwyklego papieru i
    > potraktowac go Transparentem, czy to nie zadziala tak dobrze?

    Podziała bardzo dobrze na wzrost zapotrzebowania na spierniczone PCB :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 23. Data: 2017-11-05 22:01:20
    Od: Maciek <n...@n...pl>

    > Zapomnij o laserówkach - one potrafią zniekształcić (rozciągnąć)
    > powierzchnię nośnika i mają kiepskie zaczernienie (niski kontrast).

    Nie jest to regułą. U mnie np. takie efekty nie występują więc nei ma co
    generalizować.

    Z laserami jest tak, że niektóre drukują wręcz na popielato oszczędzając
    toner. Nie każda taka drukarka nadaje się, przykładem może być HP 1320,
    ma bardzo słabe zaczernienie.

    Kontrast dodatkowo poprawia się umieszczając wydruk na klika minut w
    oparach rozpuszczalnika nitro (np. sru do słoika z watą namoczoną w
    nitro, dodatkowo można podgrzać)

    > Kalka techniczna, to jeden z najgorszych sposobów jaki mogłeś wybrać.

    ... a ja prototypy tylko na tym robię i wychodzą ok :-)
    Kalka ma sporą zaletę, jest dość tania.

    > Sama tłumi UV a dodatkowo rozprasza je powodując podświetlanie krawędzi
    > ścieżek. Cienkie Ci znikną.

    QFNy32 robiłem i wszystko ładnie się naświetlało/wytrawiało.
    Trzeba jedynie pamiętać aby nadruk był od strony płytki a nie na stronie
    zewnętrznej.
    W przeciwnym razie, fakt, może taki efekt wystąpić o którym piszesz.

    No i fakt, w tej metodzie klisza to podstawa.
    Mnie się udaje z kalką, może moja laserówka po prostu daje radę na niej.

  • 24. Data: 2017-11-06 03:19:51
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Patrz. Nie wiedziałem. I używam kreta dokładnie tak jak napisał jacek.
    Działa. A skoro działa - po co przepłacać ? :)

  • 25. Data: 2017-11-06 10:24:55
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.> wrote:

    > Tak sądzę. Wynalazki typu kalka zjadają mnóstwo światła.

    Więc co zamiast kalki? Folia Ulano, coś innego?

    > Zwykłe szkło puszcza do 350nm, nie powinno więc być problemów. Pytanie,
    > co to za świetlówki?

    http://allegro.pl/8w-30cm-nieofoliowana-swietlowka-o
    wadobojcza-w-wa-i6762753002.html

    Tu info, że emitują UV-A 350 - 400 nm:

    https://www.amazon.co.uk/FLYKILLER-12INCH-BLACKLIGHT
    -BL350-CATALOGUE/dp/B008L1C0CG

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 26. Data: 2017-11-06 10:27:33
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Maciek <n...@n...pl> wrote:

    > Napiszę tylko tyle, że u mnie na naświetlarce - diody UV z TME (łącznie
    > 18W) + obudowa skanera z szybą plexi + kalka, działa wszystko bardzo
    > dobrze. Czas naświetlania 60s. Żadnych dodatkowych transparentów nieużywam.

    Kalka nie rozprasza światła (tak jak ktoś w wątku pisał)?

    > Testowo może przykryj czymś kawałek laminatu i naświetl nieużywając
    > kalki, zobaczysz czy będzie jakiś efekt.

    Spróbuję - jak przyjdą nowe płytki, bo jedną testową już zużyłem :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 27. Data: 2017-11-06 10:31:09
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Janusz <j...@o...pl> wrote:

    > Ale nawet jak Ci się wzór na ostanich na dole pojawia to jest rozmazany,
    > kalka sie nie nadaje bo za bardzo rozprasza światło, chyba że ja
    > natłuścisz.

    Tak naprawdę wzór zaczął pojawiać się i na tej na górze (naświetlanej 2
    minuty)... a na dole zdjęcie jest nieostre :)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 28. Data: 2017-11-06 10:44:22
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Kaczin <j...@p...interia.pl> wrote:

    > Czy to jest to co kupiłeś?
    > https://www.reichelt.com/de/en/Single-Coated-PCBs/FP
    H1-160X100/3/index.html?ACTION=3&GROUPID=7781&ARTICL
    E=159513

    Wygląda podobnie.

    > Jeśli tak, to producent pisze, że wywoływać można w roztworze NaOH
    > (10-15 g/L)
    > https://www.reichelt.com/de/en/index.html?ACTION=7&L
    A=3&OPEN=0&INDEX=0&FILENAME=C900%252FRADEMACHER2.pdf

    W języku, który lepiej znam:

    https://translate.google.com/translate?hl=pl&sl=de&t
    l=en&u=http%3A%2F%2Fcdn-reichelt.de%2Fdocuments%2Fda
    tenblatt%2FC900%2FRADEMACHER2.pdf

    Piszą, że lakier ma maksymalną czułość w zakresie 400 nm - czyli podobnie
    jak moje lampy (emitują 350 - 400 nm). Piszą też, że przy 4 lampach 8W
    (tak jak u mnie) czas powinien być dłuższy niż 4 minuty...

    Piszą też, że kolor laminatu w naświetlonych miejscach (jeszcze przed
    wywołaniem) zmienia się z żółto-zielonego na niebiesko-zielony. U mnie nie
    był w ogóle żółto-zielony, był koloru zwykłej PCB.

    Ciekawe, że lakier można zostawić na miedzi po wytrawianiu i lutować przez
    niego... może to i sposób na ochronę ścieżek (nawet jeśli lakier naświetli
    się potem sam, w trakcie działania urządzenia)?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 29. Data: 2017-11-06 11:29:47
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.> wrote:

    > I żadnej kalki ani papieru smarowanego naftą o tajemniczej nazwie. Folia
    > Ulano :-)

    A laserówka dobrze na niej wydrukuje?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 30. Data: 2017-11-06 11:32:17
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    jacek <j...@w...pl> wrote:

> [...]

    Taki roztwór można po wywołaniu zlać i użyć z powrotem, czy od razu do
    ścieków?

    > Przecież kret to 99.9 % wodorotlenek sodu więc o co chodzi.

    No właśnie, i o tym piszą - żeby unikać, bo niestabilny :) Ale skoro
    działa, to chyba wypróbuję. Tylko najpierw spróbuję jeszcze raz
    naświetlić, skoro to z tym jest u mnie problem...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]