  • Data: 2010-05-16 09:04:16
    Temat: Re: Most
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 15 May 2010 11:05:24 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:

    >To co powszechnie uważa się za "optymalne" zmienia się w czasie wraz z
    >usprawnianiem metod inżynierii, materiałów, technik budowania i

    Oczywiscie. Teraz chyba wiekszosc mostow jest "wantowych", a wczesniej
    nie bylo ich wcale.

    >eksploatacji. I właśnie żeby je usprawniać, trzeba raz na jakiś czas
    >spróbować czegoś nowego.

    Ale to mozna sprobowac na papierze.
    Studentowi nawet dac temat pracy - porownanie konstrukcji A z B.

    >Nie widzę w tym moście żadnej pomyłki, raczej
    >śmiałą (i udaną!) próbę sprostania wyzwaniu.

    Udana to chyba nie - jakos nie znalazl nasladowcow. Musi gorszy jest
    :-)

    >Nie, tam nie piszą o grubości ścianki reaktora tylko o strukturze w
    >której on się znajduje. Sam reaktor pewnie ma grubo poniżej 200 mm.

    The pressurized vessel has a diameter of 4.04 m and is 19 m high, has
    a wall thickness of 10.2 cm and operates at 288 °C and 72 bar.

    Co jesli dobrze licze daje naprezenie ok 144MPa od sil obwodowych i
    75MPa od sily rozciagajacej denka - czyli mniej wiecej pasuje.

    >Poza tym nie piszą o rozmiarach pęknięcia, tylko o tym kiedy powinno
    >rozrosnąć się do krytycznych rozmiarów. Jakie one są- nie wiem, trzeba
    >by poszukać w SecXI, tam gdzieś jest. "Crack" to pęknięcie, które
    >propaguje z czasem, pod wpływem zmiennych naprężeń. Niestety, reaktory
    >jądrowe mają ciągłe fluktuacje temperatury i ciśnienia, więc i
    >pęknięcia wciąż się powiększają.

    Tak to rozumiem, tylko nie bardzo sobie potrafie takie waskie
    pekniecie na glebokosc 10cm spowodowane korozja [tak wiki sugeruje].
    I nie bardzo sobie potrafie wyobrazic spokojny zywot z takim
    strumieniem wody przez szczeline. Zaspawalbym to chyba jakos.

    W odnosniku 18 jest dokladny opis, ale po niemiecku.
    Na ile zrozumialem - pekniecie jest na spawie, dopuszczalna dlugosc
    jest 2.8m, na razie [ops - w 1998] sumaryczna dlugosc wszystkich w tym
    spawie jest 1.4m, ale zadne nie jest na wylot
    (keiner der Risse ist wanddurchdringend).

    >Jak Sowiety zrobiły RBMK to świat zamiast
    >zachęcać do poprawiania pomysłu, psy na nich wieszał za Czernobyl.

    no coz, jak sie okazuje swiat mial chyba sporo racji, nawet jeszcze
    przed Czarnobylem :-)
    Choc z drugiej strony .. tych RBMK troche pracuje, biorac pod uwage
    radziecka jakosc wykonania i obslugi, to to bardzo bezpieczne
    konstrukcje musza byc, skoro tylko jeden wybuchl, i to przy sporej
    ludzkiej pomocy..

    J.