  • Data: 2019-06-03 22:34:14
    Temat: Re: Muzyka na DVD lepsza?
    Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2019-06-03 o 12:57, elmer radi radisson pisze:

    > A po co napisałeś
    > '"W praktyce jakość tych plików jest wyższa, gdyż MP3Pro nie usuwa
    > dźwięków o najwyższych częstotliwościach, jak to robi MP3." ?

    Skomentowałem Twoją opinię:
    "Jesli material jest
    zakodowany do mp3 z dobra jakoscia, to na niczym nie straci, a dobry
    sprzet nie bedzie kwiatkiem do kozucha. "

    Otóż MP3 straci i napisałem na czym. A raczej m.in. na tym. Skoro chcesz
    więcej, to również zniekształcenia fazowe psują jakość, co skutkuje, że
    stereo ogranicza się do "tam gdzie głośniej, tam gra". Lokalizacja
    dźwięków w przestrzeni praktycznie nie istnieje. Jest tylko lewo, prawo,
    środek. Nie ma dalej, bliżej itd.

    > I serio to jest cos co jest w stanie kokolwiek odroznic w slepym
    > tescie, w sposob inny niz metoda chybil-trafil?

    Wśród koneserów muzyki - z pewnością spora większość. A uwzględniając
    problemy fazowe - sądzę, że wszyscy. W przypadku ludzi "z ulicy",
    przypuszczam, że spora część nie zauważy różnicy między stereo a mono,
    30dB od 90dB itd.

    > Uważam że jest po prostu ciekawostką, z której nie ma w praktyce
    > żadnego pożytku. Przecież ten format w praktyce w ogóle nie jest
    > wspierany w odtwarzaczach i nie jest używany. Ciekawe czemu? ;)

    A to z paru powodów:

    1. Licencja jest płatna. Jeśli użytkownik miałby dorzucić 10$ do
    odtwarzacza, to by kupił tańszy.

    2. Nie ma sensu rzucać pereł przed wieprze - bez pejoratywnego odcienia.
    MP3 jest słuchane głównie przez młodzież, a ta w większości ma ubytki
    słuchu i dodatkowo jest jej kompletnie obojętna jakość. Ma hałasować.
    Dla garstki entuzjastów jakości nie powstanie fabryka.

    3. Osoby ceniące jakość mają formaty bezstratne i 24-bitowe. W zasadzie
    nie do końca jest to rozwiązanie, bo mastering często/zwykle jest ten
    sam jak na potrzeby MP3, więc mniej szumi (o ile loudness wars tego nie
    zagłusza) lecz nie ma efektu "wow". Trzeba nabywać specjalne edycje
    nagrań aby tak było - kosztują relatywnie fortunę. Ale to już inna kwestia.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek