  • Data: 2019-06-06 21:51:11
    Temat: Re: Muzyka na DVD lepsza?
    Od: Marek S <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2019-06-06 o 13:10, elmer radi radisson pisze:

    > Uczestnicy testu nie byli w stanie wskazac prawidlowo probki z 24
    > bitowym dzwiekiem. Wiec jak widac i tutaj w swiadomym sluchaniu probek
    > o takiej jakosci raczej mniej tu realnych odczuc co do jakosci, a tylko
    > dobrego samopoczucia i autosugestii.
    >
    > Po prostu ludzkie ucho to nie komputer ani sprzet studyjny.

    Ok, sęk w tym, że to zależy od próbek. Jeśli dam Ci sinusoidę
    dosłuchania nagraną w obu bitowych wersjach na max poziomie - w życiu
    nie rozróżnisz. Mocne walnięcie bębna - nie odróżnisz. Muzyka
    skompresowana (loudness wars) - nie odróżnisz. Dowolny łoskot - nie
    odróżnisz. Łatwo można manipulować testami albo z niewiedzy albo w celu
    przekonania, że hałas zamiast muzyki, to właściwy sposób jej realizacji
    (a z pewnością lepiej sprzedający się - bo po to stosuje się tę technikę).

    Im jest ciszej - tym gorzej z jakością w zapisie cyfrowym. Nie
    dostrzegasz tego?

    Ale jeśli próbką będzie wspomniany flet grający na 4/16 bitach vs ten
    sam zapis na tym samym poziomie mający odpowiednik na 7/24 bitach
    (strzelam z ilością bitów) to szum kwantyzacji będzie kolosalnie niższy.
    Tego nie da się nie usłyszeć. Jasne, że można mieć (i należy)
    wątpliwości co do testu, ale mam na celu zobrazowanie zależności jedynie.

    Sam możesz sobie zrobić ten eksperyment. Nagraj podobny (wąskopasmowy -
    to kluczowe) instrument na CD z wykorzystaniem 16/16 i z 4/16. Obu
    zapisów posłuchaj z podobną głośnością aby nie szukać usprawiedliwienia
    w tym, że różnica poziomów wskazuje na wersję. Możesz też zrobić trzecią
    próbkę: podnieść poziom 4ro bitowego zapis do 16-bitów i porównać z
    wersją 16/16.

    Nie wierzę w to, że nie usłyszysz różnic. Niczego nigdzie nie musisz
    czytać. Zwyczajnie zrób to i sam posłuchaj. Padną jak muchy wszelkie
    wyniosłe opinie "ekspertów". Test jest banalnie prosty, a mimo to jakoś
    ludzie nie chcą tego widzieć / słuchać. Skąd opór i liczne publikacje?
    Nie rozumiem...

    Jeśli jednak nie ma różnic, to może lepiej zapisywać nagrania na
    4-bitach zamiast 16tu? Nie sądzisz? Kompresja będzie lepsza. I to wcale
    nie jest taki zły przykład, bo większość popu da się zapisać na 6-7
    bitach po powszechnie stosowanej obróbce (loudness wars). Spokojnie
    dałoby się zejść do 8 bitów a ślepe testy znów wykazałyby iż ludzie nie
    słyszą różnicy. Daj wyniki, a ja zrobię pod nie testy udowadniające
    słuszność. To żaden problem.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek