  • Data: 2019-06-06 13:03:53
    Temat: Re: Muzyka na DVD lepsza?
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org> szukaj wiadomości tego autora

    On 2019-06-03 22:34, Marek S wrote:

    > Otóż MP3 straci i napisałem na czym. A raczej m.in. na tym. Skoro chcesz
    > więcej, to również zniekształcenia fazowe psują jakość, co skutkuje, że
    > stereo ogranicza się do "tam gdzie głośniej, tam gra". Lokalizacja
    > dźwięków w przestrzeni praktycznie nie istnieje. Jest tylko lewo, prawo,
    > środek. Nie ma dalej, bliżej itd.

    Ciekawe skad w takim razie na soundcloudzie i youtube sa tysiace nagran
    holofonicznych gdzie doskonale mozna zlokalizowac zrodlo dzwieku
    w wyimaginowanej przestrzeni ;)

    > Wśród koneserów muzyki - z pewnością spora większość. A uwzględniając
    > problemy fazowe - sądzę, że wszyscy. W przypadku ludzi "z ulicy",
    > przypuszczam, że spora część nie zauważy różnicy między stereo a mono,
    > 30dB od 90dB itd.

    Biorac pod uwage, ze same znieksztalcenia fazowe potrafia wynikac
    z roznych innych czynnikow /np. chocby powstawac po stronie samego
    glosnika/ i generalnie zazwyczaj nie jest to czynnik zauwazalny
    dla sluchu, jak i dobry kompresor dzwieku nie wprowadza takich
    artefaktow,to wciaz raczej ciezko uwierzyc ze ktos prawdziwie
    zauwazy roznice. Chociazby w enkoderze LAME zastosowany zostal
    w tym celu algorytm GPSYCHO.

    Akurat to ze w slepych testach ludzie wala w totolotka albo i gorzej,
    doskonale obnizyl ten przyklad:

    http://archimago.blogspot.com/2013/02/high-bitrate-m
    p3-internet-blind-test.html
    i rezultaty
    http://archimago.blogspot.com/2013/02/high-bitrate-m
    p3-internet-blind-test_3422.html

    Wsrod 151 osob, uczestnikow roznych audiofilskich forow, ktore to wziely
    udzial w slepym tescie formatu bezstratnego vs zrodlo 320Kbps (A vs B)
    52% uczestnikow wskazala probke z FLAC jako o gorszej jakosci dzwieku,
    30% okreslila tak probke z 320Kbps a 18% uczestnikow nie zauwazylo
    roznicy.

    > A to z paru powodów:
    > 3. Osoby ceniące jakość mają formaty bezstratne i 24-bitowe.

    No wiec wlasnie. Dlatego ten format jest wlasnie jedynie marginalna
    ciekawostka. A jak widac po przykladzie z akapitu wyzej, osoby
    ceniace jakosc w slepych testach nie potrafia prawidlowo roznic
    nalezycie skompresowanego pliku, albo nawet wskazuja go jako
    lepiej brzmiacy ;)

    --

    memento lorem ipsum