-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!go
blin1!goblin.stu.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt
-spo-b-01.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
Subject: Re: Napęd ze stałym momentem
Newsgroups: pl.sci.inzynieria
References: <q4plpu$20r$1@node1.news.atman.pl>
From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
Date: Fri, 1 Mar 2019 00:00:48 +0100
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:60.0) Gecko/20100101
Thunderbird/60.5.1
MIME-Version: 1.0
In-Reply-To: <q4plpu$20r$1@node1.news.atman.pl>
Content-Type: text/plain; charset=utf-8
Content-Language: pl
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Lines: 31
Message-ID: <5c786820$0$525$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.29.230.196
X-Trace: 1551394848 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 525 83.29.230.196:52104
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:42315
[ ukryj nagłówki ]W dniu 22.02.2019 o 21:24, Jacek pisze:
> Modernizuję antyczne urządzenie i potrzebny mi jest napęd dający stały
> moment obrotowy na poziomie 0,01 Nm. Prędkość obrotowa jest znikoma, bo
> element robi kilka obrotów w ciągu całego cyklu, który trwa około 10 minut.
> W starym urządzeniu był napęd taki, jak w zegarach mechanicznych.
> Pod jakim hasłem szukać takiego czegoś? Na razie wychodzą mi same
> rozwiązania motoryzacyjne, a to nie ta skala.
Po pierwsze musisz przyjąć jakąś dopuszczalną tolerancję - dokładnie, to
nic mi do głowy nie przychodzi. Jeśli dopuszczalna jest tolerancja
powiedzmy na poziomie 1~2% to wyobrażam sobie to tak, że silnik
elektryczny napędza oś przez sprzęgło zrobione z takiej spiralnej
sprężyny (jak w zegarku) o liniowej charakterystyce. Na tym wale musi
być również sprzęgło jednokierunkowe oraz sterowanie powodujące, że
silnik robi ten jeden "krok", gdy napięcie sprężyny spadnie, zaś wyłącza
się na końcu dopuszczalnego napięcia. Kluczem do sukcesu jest miękka
charakterystyka tej sprężyny, bo im będzie bardziej płaska, tym ten
silnik będzie mógł większy jednorazowo krok wykonać.
Jeśli takie rozwiązanie Ci nie pasuje, to pozostaje sprzęgło
hydrodynamiczne. Tyle, że przy takich niewielkich momentach, to moim
zdaniem będzie dość trudne do wysterowania. Z reguły jego
charakterystyka zmienia się w funkcji temperatury, a nie wiem, czy da
się ją utrzymać na stałym poziomie.
Kolejne rozwiązanie, to napęd hydrauliczny. Moment zależy w tym wypadku
od ciśnienia, a przy położonym "piętro wyżej" zbiornikiem o odpowiednio
dużej powierzchni (małe wahania poziomu, przy dużym wydatku) moment
bedzie w miarę stały - ale to jest potrzebna po prostu wieża ciśnień.
Tak sałe ciśnienie się w wodociągach robi.
Następne wpisy z tego wątku
- 01.03.19 09:06 Jacek
- 01.03.19 09:45 Robert Wańkowski
- 01.03.19 11:36 Jacek
- 01.03.19 14:30 4...@g...com
- 01.03.19 18:49 WM
- 01.03.19 20:21 4...@g...com
- 01.03.19 20:40 WM
- 01.03.19 20:44 Jacek
- 01.03.19 23:15 4...@g...com
- 02.03.19 10:49 Jacek
- 06.03.19 15:18 Jacek
- 06.03.19 19:22 WM
- 07.03.19 15:35 Jacek
- 10.03.19 16:15 WM
- 10.03.19 16:30 WM
Najnowsze wątki z tej grupy
- Metrologia
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Vitruvian Man - parts 1-6
- Komin do wiaty
- Ryby i kawitacja
- Ekspres do kawy i glony
- popcorn polymer
- Manualny wtrysk paliwa...
- Szafka
- Domowy koncentrator tlenu
- Od słoika po rakiety
- Rewolucja
- Synchronizacja zegarów miejskich w XIX wieku
- Zbieraczka do wkrętów lub gwoździ
Najnowsze wątki
- 2024-05-18 Warszawa => Mid PHP Developer (Laravel) <=
- 2024-05-18 Warszawa => Software .Net Developer <=
- 2024-05-18 Warszawa => Mid/Senior QA Engineer <=
- 2024-05-18 Ulm => Solution Architect (sichere Kommunikation und IoT-Loesungen <=
- 2024-05-18 Katowice => Head of Virtualization Platform Management and Operating S
- 2024-05-18 Warszawa => SAP WM Consultant / Execution <=
- 2024-05-18 Wrocław => Consultant/Implementer Comarch ERP XL <=
- 2024-05-18 Gdańsk => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-05-18 Warszawa => Account Manager (Recruitment Services) <=
- 2024-05-18 Łódź => Salesperson - CRM Systems <=
- 2024-05-18 Łódź => Handlowiec - Systemy CRM <=
- 2024-05-17 ZŁOMNIK o pracy w TVN TURBO, nowych przepisach i współczesnej motoryzacji. Turbo Taryfa!
- 2024-05-17 Białystok => DevOps Engineer Conexa First (Contractor) <=
- 2024-05-17 Warszawa => Starszy inżynier oprogramowania (Rust) <=
- 2024-05-17 Zabrze => Junior HelpDesk <=