  • 1. Data: 2015-10-31 11:03:08
    Temat: Nasycenie rdzenia
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Chciałbym sprawdzić poprawność rozumowania. Weźmy rdzenie nanoperm:

    http://www.feryster.pl/polski/nanoperm.php

    A konkretnie np. RTN-12x8,5x6 o AL=41500. Nie ma podanych
    dla niego szczegółowych danych, ale na rysunku B-H mieści
    się gdzieś pomiędzy AL=30k i AL=80k. Dla tak małego rdzenia
    długość drogi magnetycznej wewnętrznej S = 23,9mm, zewnętrznej
    S = 40,1, więc nie wiem, co przyjąć do obliczeń. Średnią?
    Wtedy S=32mm. Nawijając na tym rdzeniu jeden zwój i przepuszczając
    przez niego 1A otrzymam H=1000/3.2=312 [mA/cm], co z wykresu
    pozwala odczytać, że rdzeń jest wówczas głęboko nasycony (co
    jest właśnie moim celem). Tak to się liczy?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2015-10-31 12:51:21
    Temat: Re: Nasycenie rdzenia
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Saturday, October 31, 2015, 11:03:08 AM, you wrote:

> [...]

    > pozwala odczytać, że rdzeń jest wówczas głęboko nasycony (co
    > jest właśnie moim celem). Tak to się liczy?

    Na razie dobrze kombinujesz ale do czego dążysz? Nonepermy nie są
    przeznaczone do nasycania. Niektóre maja bardzo wysoką i stałą
    remanencję (krócej: w ten sposób można je zepsuć) :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2015-10-31 16:31:37
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 31.10.2015 12:51, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Na razie dobrze kombinujesz ale do czego dążysz? Nonepermy nie są
    > przeznaczone do nasycania. Niektóre maja bardzo wysoką i stałą
    > remanencję (krócej: w ten sposób można je zepsuć) :(

    Może elektromagnes buduje?

    Przepuszczenie sygnału zmiennego nie 'naprawi' i nie zlikwiduje
    niechcianego namagnesowania?

    pzdr
    Bartek

  • 4. Data: 2015-10-31 17:37:56
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Na razie dobrze kombinujesz ale do czego dążysz?

    Chciałem w końcu poeksperymentować ze wzmacniaczami
    magnetycznymi. Teorię czytam od dłuższego czasu, więc
    kolej na praktykę.

    Konkretnie, to chciałbym prądem 1A kluczować przebieg 100kHz/kilkanaście
    mA. Jak mi się uda, to pomyślę po co. ;-)

    > Nonepermy nie są przeznaczone do nasycania.

    Podałeś mi kiedyś rodzaj materiału specjalnie do nich
    przeznaczony, ale w sklepie nie znalazłem. Wziąłem więc
    coś o małym rozmiarze i absurdalnej stałej AL w nadziei,
    że się z braku laku nada.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2015-10-31 18:05:59
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    może by tak na złość r.m. i moderacji grupy podać jakieś wzorki?

  • 6. Data: 2015-10-31 23:30:49
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello bartekltg,

    Saturday, October 31, 2015, 4:31:37 PM, you wrote:

> [...]

    [...]

    > Może elektromagnes buduje?

    Na rdzeniu toroidalnym?

    > Przepuszczenie sygnału zmiennego nie 'naprawi' i nie zlikwiduje
    > niechcianego namagnesowania?

    Teoretycznie tak. Ale nie wszystkie nanoperny są ,,DC tolerant" :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2015-10-31 23:36:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Saturday, October 31, 2015, 5:37:56 PM, you wrote:

    > Chciałem w końcu poeksperymentować ze wzmacniaczami
    > magnetycznymi. Teorię czytam od dłuższego czasu, więc
    > kolej na praktykę.

    Do wzmacniaczy magnetycznych masz rdzenie ferrytowe z materiału 3R1
    http://www.ferroxcube.home.pl/prod/assets/3r1.pdf
    http://www.ferroxcube.home.pl/prod/assets/sfappl.pdf strona 27

> [...]
    > przeznaczony, ale w sklepie nie znalazłem. Wziąłem więc
    > coś o małym rozmiarze i absurdalnej stałej AL w nadziei,

    Do wzmacniaczy magnetycznych dla sygnałów impulsowych stosuje się
    materiały o prostokątnej pętli histerezy.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2015-11-01 01:36:55
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Do wzmacniaczy magnetycznych masz rdzenie ferrytowe z materiału 3R1
    > http://www.ferroxcube.home.pl/prod/assets/3r1.pdf
    > http://www.ferroxcube.home.pl/prod/assets/sfappl.pdf strona 27

    Dokładnie to mi kiedyś napisałeś. Tylko, zdaje się, że
    nie macie niczego takiego w ofercie. W Farnellu mają
    zaledwie 3. Co więc zamiast tego unobtainium?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 9. Data: 2015-11-01 12:31:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Sunday, November 1, 2015, 1:36:55 AM, you wrote:

    > Dokładnie to mi kiedyś napisałeś. Tylko, zdaje się, że
    > nie macie niczego takiego w ofercie. W Farnellu mają
    > zaledwie 3.

    Pytałeś w Contransie? To oficjalny dystrybutor Ferroxcube na Polskę.
    Mogą nie mieć na stanie ale może mogą sprowadzić próbki...

    > Co więc zamiast tego unobtainium?

    Nie mam pojęcia - nie miałem nigdy potrzeby szukania czegokolwiek
    innego.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2015-11-01 17:50:10
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Pytałeś w Contransie?

    Jeszcze nie, ale dzięki za dobry trop.

    > Nie mam pojęcia - nie miałem nigdy potrzeby szukania czegokolwiek
    > innego.

    No to może zainteresują Cię lub innych grupowiczów poniższe wyniki
    z rzeczywistego pomiaru. Rdzeń RTN-12x8,5x6 z materiału M-073, AL=41,5k,
    20 zwojów drutem DNE-0,35. Połączony szeregowo z rezystorem 1k, na
    którym badałem wyprostowane napięcie (dioda Schottky'ego + kondensator
    ceramiczny 100n). Układ włączony między gałęzie generatora na IR21531
    nastawionego na 200kHz i zasilonego z 12V. Przez środek rdzenia
    przechodzi jednokrotnie linka 0,75mm.

    Prąd w lince: Napięcie:

    0 2,58V
    1,127A(1) 10,43V
    31A(2) 10,96V

    (1) z 12V przez rezystor drutowy 10 omów.
    (2) prąd zwarciowy Eneloopa R6, mierzone hallotronem ACS758.

    Po wyłączeniu prądu w lince napięcie wraca do 2,58V.

    Wniosek: zakres regulacji wystarcza do sterowania MOSFETami,
    czego mają dotyczyć przyszłe eksperymenty.

    Co ciekawe, na stronie próżniowego szmelcu jest dokument
    na temat wykorzystania materiału Vitrovac 6025Z właśnie
    do skracania impulsu w SMPS, jak w pececie:

    http://www.vacuumschmelze.com/fileadmin/documents/br
    oschueren/kbbrosch/Pk002.pdf

    Nie umiem ocenić, jak ten materiał ma się do Nanomepmu M-073,
    ale w pierwszym przybliżeniu są bardzo podobne: rdzenie zwijane
    z nanokrystalicznej blachy amorficznej.

    Pozdrawiam, Piotr