  • Data: 2018-02-07 23:46:51
    Temat: Re: Nauka programowania FPGA
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 06.02.2018 o 08:53, Atlantis pisze:
    > Od jakiegoś czasu chodzi mi po głowie pomysł nauczenia się przynajmniej
    > podstaw programowania układów FGPA, celem rozszerzenia repertuaru
    > możliwości, które mógłbym (na razie) wykorzystać w swoich amatorskich
    > projektach.

    W styczniu 2016 był wątek Jak działa FPGA. Trochę tam pisałem.
    .pl

    Przy nauce KONFIGUROWANIA układów CPLD/FPGA musisz się przestawić w
    sposobie myślenia. Nim zabrałem się za FPGA miałem duże doświadczenie w
    programowaniu CPU i uC (głównie assembler, C) i... wcale mi to nie
    pomagało, a wręcz przeciwnie. Podstaw uczyłem się z przykładów
    znalezionych w internecie, ale patrząc na kawałek kodu w Verilogu mózg
    interpretował mi kolejne linijki Veriloga jako kolejne rozkazy
    sekwencyjnie wykonywanego programu !!! :-/ Musiała mi się przestawić
    klepka aby w kodzie zacząć "widzieć" połaczone ze sobą przerzutniki,
    sumatory, liczniki synchroniczne, dekodery, multipleksery itp. Bo
    VHDL/Verilog to jest język opisu sprzętu, a nie język oprogramowania. W
    ogarnięciu tego wszystkiego bardzo mi pomogła dobra znajomość poczciwej
    serii układów TTL. W pewnym sensie traktuję FPGA jako wiaderko pełne
    TTL-i, duuuużą płytkę stykową i karton kabelków do krosowania ;-)

    Jeśli wybierzesz coś ze stajni Xilinxa, to z chęcią pomogę. Chyba
    najlepiej uczyć się na jakimś konkretnym małym projekcie. Pierwsze CPLD
    jakie "ugryzłem" to bodajże było XC7572XL. Kombinowałem "kartę
    graficzną" do AVR-a generującą obraz telewizyjny. Na AVR-rze da się
    nawet programowo (z lekkim wspomaganiem sprzętowym) ale nie w
    rozdzielczości graficznej 512x280 przy 16 kolorach. Pierwsze
    przymiarki... płytka stykowa, kostka DRAM 44256 i garść układów TTL,
    które to TTL-ki w końcu zostały zastąpione przez CPLD.

    Powodzenia.
    Grzegorz