  • Data: 2014-11-28 16:53:21
    Temat: Re: [OT] Czy obecne odnawialne źródła energii nie mają sensu?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    W dniu piątek, 28 listopada 2014 01:23:20 UTC+1 użytkownik J.F.
    napisał:

    >Z elektrowniami zły przykład. One sporo kosztują ale są długowieczne
    >i w rozsądnym czasie się amortyzują.
    >W necie znalazłem że blok ponad 800MW w Bełchatowie kosztował
    >1miliard dolców.
    >Hurtowe ceny prądu są w necie. Każdy może policzyć po ilu latach się
    >zamortyzuje.

    Zakladajac ze prad po 15gr/kW i produkuje srednio 600MW, to mi wyszlo
    4 lata.
    Ale to zly rachunek, bo ciagle trzeba placic za wegiel, wiec pewnie
    wyjdzie z 10 czy wiecej lat.

    Fachowcy na zachodzie uzgledniaja cos jeszcze - taka elektrownie sie
    wiele lat buduje.
    Buduje, buduje, budowlancom placic trzeba, odsetki placic trzeba, a
    konca budowy i uruchomienia nie widac.
    Wiec oni wola turbine gazowa, montuje sie szybko, szybko dochodzi do
    splacania inwestycji, i bardziej sie oplaca nawet przy drozszym
    paliwie.
    Oczywiscie jak sie ma wlasne zloza w poblizu, albo koniec rosyjskiej
    rurki z nieustajaca promocja.

    >W Norwegii 98% prądu jest z hydroelektrowni. Jakoś im warto.

    Norwegii. Dosc duzy kraj o niewielkiej ilosci ludzi (wazne przy
    liczeniu ilosci opadow na czlowieka),
    gorzysty, fiordowy, wiec niewielka tama umozliwia uzyskanie duzego
    spietrzenia, z duzym opadem sniegu, ktory sobie potem spokojnie przez
    caly rok topnieje i splywa.

    A zrob to u nas - gdzie postawisz taka tame, pod Warszawa ?
    Zebysmy choc cwierc Niagary mieli ...

    J.