  • 31. Data: 2015-07-28 08:09:24
    Temat: Re: [OT] Duża kasa i kiepski wynik - dlaczego?
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-07-25 12:00, Budzik pisze:
    > Użytkownik Tomasz Kaczanowski kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl ...

    > Wysłanie protokołów z komisji wyborczych (mało danych, stosunkowo mało
    > zapytań) to jest jakieś poważne obciążenie?
    > Hmm...

    1) zależy jak to zaprojektowano
    2) tak - bo wszystko jak napisałem odbywa się w tym samym czasie-
    większość komisji wysyła w tym samym czasie - masz takiego ddosa. I tego
    nie przewidziano.
    I nie nie tylko jest potrzebna szybka obsługa zapytania, ale i problem
    zachowania spójności - bo o ile - można przyciąć łącze i odrzucić
    niektóre zapytania, to w tym wypadku geniusze nie zadbali o spójność
    danych i te które zeszły częściowo zniszczyły cala resztę. Sorki, ale
    ten kto to projektował nie miał pojęcia o bazach danych większego niż
    proste strony www.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.ppa.pl

  • 32. Data: 2015-07-28 09:01:55
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 27 lipca 2015 19:47:47 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > To jest niemożliwe albo oparte o systemy odlewane ze zbrojonego betonu.
    > Przyznam że wiekszość jest odlewana skoro w dziesiątki mln idą dodatkowe
    > ficzery lub niemożność ich dodania.

    Możliwe, bo jest to proces niemal identyczny z wdrożeniem, a ponadto klient musi
    sprawdzić czy jego rozwiązania dodatkowe będą poprawnie działały (i je zaktualizować,
    jeśli nie)

    > Efektem takiego podejścia jest "no tak, musimy działać na tym ostatnim
    > co nam został S/360 bo tak". Czli koszta supportu lecą w kosmos, koszta
    > hardware w inny wymiar a jako kierownika tego zabytku zatrudnia się
    > nekromatę. Jesteś pewny że to jest "lepiej" na dłuższą metę?

    To jest kwestia porównania kosztów do ryzyka. Po pewnym czasie zrobi sie update, ale
    nie co wersję.

    AdamK

  • 33. Data: 2015-07-28 13:37:54
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Friday, July 24, 2015 at 12:47:18 PM UTC+2, Sebastian Biały wrote:
    > Dlatego pytam kogoś kto siedzi przy takim projekcie - co jest czarną dziurą?

    Nie wiem co się dzieje w projektach o jakie pytasz. Wiem co się
    dzieje w projektach małych, ale na tyle dużych, aby można pokusić
    się o analogię.

    O jaką analogię? Ano o taką: Koszty nie rosną liniowo względem
    złożoności funkcjonalnej projektu! Ile błędnych założeń jest w
    małych projektach, a ile w dużych? Ile razy i jak duże części
    trzeba przeprojektować i przepisać w małym projekcie, a ile i jakie w
    dużym. Ile linijek kodu na dobę pisze programista w małym projekcie a
    ile w dużym z uwzględnieniem wersji? Mały projekt można wklepać samemu
    od góry do dołu i sprzedać. Mały projekt często zadziała na grubych
    komponentach. Zobacz taki 'drobiazg' funkcjonalny: Jeden projekt
    zadziała na jednym komputerze, drugi musi się dobrze skalować na
    dowolną ilość maszyn. Inny 'drobiazg': w małym projekcie
    baza danych wytrzymuje obciążenie, w drugim nie wytrzymuje i
    trzeba wklepać silnik bazodanowy samemu...

  • 34. Data: 2015-07-28 13:49:08
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Friday, July 24, 2015 at 11:15:54 PM UTC+2, grapeli23 wrote:

    > Taki niepozorny serwis jak YouTube również w znaczący sposób korzysta z
    > MySQL.
    >
    > https://github.com/youtube/vitess

    Nie rozumiem, co was dziwi, że wiki albo youtube daje radę na mysqlu?
    Ile trzeba dostępów do dysku, aby podać stronę na wiki? 20 dostępów?
    Ile trwa jeden dostęp, 5ms? Jeden słaby komputer obsłuży 10 zapytań
    na sekundę w wiki. A jeśli dane są buforowane w ram, to obsłuży
    z 1-10tys.

  • 35. Data: 2015-07-28 13:55:11
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    > Taki niepozorny serwis jak YouTube również w znaczący sposób korzysta z
    > MySQL.
    >
    > https://github.com/youtube/vitess

    No i jeszcze jedno pytanie: czy przyczyną dużej wydajności wiki, youtube i
    innych 'protych' serwisów, na pewno jest mysql?

    Cytat z wiki:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Memcached
    "
    Projekt jest używany przez kilka dużych, znanych serwisów, takich jak: Wikipedia[3],
    YouTube[4],Facebook[5][6], Twitter[7], Reddit[8], The New York Times[9],
    Nasza-Klasa[10][11], Grono.net[12][13].
    "

  • 36. Data: 2015-07-28 14:16:49
    Od: szemrany <s...@o...off>

    On Tue, 28 Jul 2015 07:54:46 +0200, Tomasz Kaczanowski wrote:

    > Wiem, że w końcu
    > pojawiły się triggery, funkcje składowane itd, ale wszystko to ciągle
    > działa ułomnie.

    I wymaga uprawnień admina (np. triggery), dlatego na hostingach typu
    home.pl nie można używać fundamentalnych ficzerów bazy danych. Super po
    prostu.

    --
    howgh
    szemrany

  • 37. Data: 2015-07-28 17:00:54
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Tomasz Kaczanowski kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl ...

    > 1) zależy jak to zaprojektowano

    No to trzeba dobrze zaprojektowac - sugerujesz ze wysyłano pliki bmp
    zamiast spakowanego tekstu?

    > 2) tak - bo wszystko jak napisałem odbywa się w tym samym czasie-
    > większość komisji wysyła w tym samym czasie - masz takiego ddosa. I
    > tego nie przewidziano.

    Ale to i tak nie jest duzy ruch.
    Poza tym nie przesadzajmy ze w tym samym czasie - moze w ciagu 2-3 godzin
    ale to dla komputerów nie jest przeciez ten sam czas.

> [...]
    > danych i te które zeszły częściowo zniszczyły cala resztę. Sorki, ale
    > ten kto to projektował nie miał pojęcia o bazach danych większego niż

    Ok, to wszystko kwestia złego oprogramowania.
    Ale wczesniej pisałes, ze tu była potrzebna baza do duzych obciazen.
    Wiec ponawiam pytanie: jakie duze obciazenia, skoro sam piszesz, ze
    problemem było złe oprogramowanie a nie brak wydajnosci bazy.

  • 38. Data: 2015-07-28 22:27:52
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-07-27 23:14, Pit wrote:
    > Koszt zapoznania się z nieznanym systemem, zrozumienia jego funkcjonowania
    > itp. może przekroczyć koszty napisania odpowiednika od zera.

    Wynika to z faktu że podstawowa metoda refaktoringu softu rzadowego to
    poczekanie aż umrą/wyemigrują wszyscy ktorzy się tym zajmowali a
    nastepnie przez 10 lat pisanie nastepnego identycznego w warunkach "rany
    boskie na kiedy będzie?".

    > Mimo że masz
    > źródła, to i tak to jest praktycznie reverse engineering (jeśli nie masz do
    > tego dobrej dokumentacji).

    Wystarczyło by zatrudnić kilku ludzi do matience i uzupełniania
    ficzerami w sposób ciągły. Wyszło by taniej niż pisanie od nowa. Ba,
    mogło by się okazać że pisanie od nowa bylo by zbędne. Z jakiejś
    przyczyny jednak polityco oczekują "raz a dobrze" co kończy się jak
    cepik i okolice.

    > Bo "ficzer" to nie zawsze jest banalna sprawa, nawet jeśli system jest
    > bardzo elastycznie zaprojektowany. Często to jest coś w rodzaju "dołóżcie
    > możliwość tankowania diesla benzyną".

    Dzień jak codzień w scrumach. Teamy scrumowe czasem robią duże projekty
    (na kilkadziesiąt lat rozwoju i utrzymania).

    > Nie dalej jak rok temu została wyłączona ostatnia Odra pracująca na kolei
    > (nie pamiętam już gdzie). Skoro coś działa bezawaryjnie i wystarczająco dobrze,

    Twoje wystaczająco dobrze to typowy dziadowski kompromis. Efketem tego
    "wystarczająco dobrze" jest system rezerwacji na kolei który pisany
    przez idotę nie zakładał że mozna w nazwisku podać # co powoduje
    niemożnośc kontroli bilteów w całym składzie jeśli jeden pasażer
    zatroluje takim znakiem w rezerwacji elektronicznej. Witamy w świecie
    "wystarczająco dobrze".

    http://tinyurl.com/ndsn67q

    Podobno naprawili. Bo wszystko da się naprawić.

    Ostatnio poleciała głowa jakiegoś szefa informatyki na tej smiejszej
    instytucji rownież z powodu "działa to nie ruszać". I przestało.

    > Skoro Odra miała wystarczającą wydajność obliczeniową

    Nie miała. Nazwyczajniej w świecie nie dawało się jej nowych tasków bo
    by sie przekręciła. Twoje "wystarczająco" zakłada brak rozwoju. Tak samo
    mysleli mistrzowie od Elixiru. Efektem dzisiaj mamy co najmniej
    idiotyczny system rozliczen międzybankowych gdzie przelewy nosi się
    chyba w wiadrach między komputerami sądząc po czasach.

    > , pojemność pamięci,

    Nie miała. Stosowano sztuczki pozwalające na zmieszczenie się w tym co
    było. Czyli programowanie przez workaroundy i ograniczanie specyfikacji.

    > wygodę obsługi

    Żartujesz prawda?

    > i bezawaryjność

    Hardwareowa zbliżała się do granicy rozpadu krzemu na kwarki i
    wypadnięcia koralików z pamięci. Części zamienne w kilku muzeach były
    ale diabli wiedzą czy sprawne. 20 lat temu sam przyczyniłem sie do
    rozebrania, poprzez rozlutowanie na warsztatach szkolnych, jednej
    sztuki. Nie wiem czy bym chciał aby pracowała do dzisiaj - jakość
    montażu była tragiczna.

    > (a przez tyle lat pracy wyeliminowano z
    > systemu praktycznie wszystkie błędy), to po co to zmieniać na coś nowego?

    Bo jak pewnego dnia zejdzie operator na zawał to pociągi staną. Nie ma
    nikogo w zastępstwie. Koniec.

    > dokładnie taki sam sens jak ładowanie 8-rdzeniowego Intela do sterowania
    > pralką automatyczną?

    Do pralek laduje się ARMy chodzące po kilkaset MHz. Nie dlatego że
    trzeba, tylko dlatego że ładowanie tam 8051 mija się z celem - ostatni
    programiści na ten badziew właśnie piszą testament.

    Nie. To zwykłe floppy 8":

    http://tinyurl.com/n8slnut

  • 39. Data: 2015-07-28 23:11:03
    Od: Pit <n...@s...lonestar.org>

    Dnia 28.07.2015 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> napisał/a:
> [...]
    > niemożnośc kontroli bilteów w całym składzie jeśli jeden pasażer
    > zatroluje takim znakiem w rezerwacji elektronicznej. Witamy w świecie

    Nie, na tej Odrze nie chodziły systemy rezerwacji InterCity :D

    > Nie miała. Nazwyczajniej w świecie nie dawało się jej nowych tasków bo
    > by sie przekręciła. Twoje "wystarczająco" zakłada brak rozwoju.

    Owszem, Odry zajmowały się optymalizacją składów towarowych, stacje
    rozrządowe mają swoją ograniczoną pojemność i przepustowość. Co z tego że
    zwykły pecet przeliczy milion wagonów na minutę skoro stacja obsługuje
    maksymalnie kilkaset na dobę?

> [...]
    > idiotyczny system rozliczen międzybankowych gdzie przelewy nosi się
    > chyba w wiadrach między komputerami sądząc po czasach.

    Są różne systemy rozliczeń międzybankowych, Elixir jest tylko jednym z
    nich, jest powszechny i tani (zwykle bezpłatny) a szybkość działania jest
    wystarczająca dla przeciętnego Kowalskiego (i tak są szybkie w porównaniu
    do systemów "konsumenckich" w innych krajach), gdy potrzeba szybkiego
    przelewu, to się robi SORBNET (w większości banków płatny) i pieniądze są
    księgowane w kilka minut pomiędzy dwoma różnymi bankami.

    > Nie miała. Stosowano sztuczki pozwalające na zmieszczenie się w tym co
    > było. Czyli programowanie przez workaroundy i ograniczanie specyfikacji.

    Pierwsze słyszę :D

    > Żartujesz prawda?

    Nie, nie żartuję, pracownicy obsługujący system uważali go sa prosty i
    pragmatyczny (bez zbędnych bajerów).

> [...]
    > rozebrania, poprzez rozlutowanie na warsztatach szkolnych, jednej
    > sztuki. Nie wiem czy bym chciał aby pracowała do dzisiaj - jakość

    Mimo wszystko pracowały kilkadziesiąt lat, obecny czas życia serwera to
    kilka lat.

    > Bo jak pewnego dnia zejdzie operator na zawał to pociągi staną. Nie ma
    > nikogo w zastępstwie. Koniec.

    I co to ma wspólnego z Odrą? Jeśli analogiczny system postawisz na chmurze
    Amazona i wyszkolisz w jego obsłudze jednego operatora, to jak zejdzie, to
    też "pociągi staną".

    > Do pralek laduje się ARMy chodzące po kilkaset MHz. Nie dlatego że
    > trzeba, tylko dlatego że ładowanie tam 8051 mija się z celem - ostatni
    > programiści na ten badziew właśnie piszą testament.

    Te z którymi ja miałem do czynienia (Amica, Samsung, Siemens) nie miały
    ARM-ów po kilkaset MHz tylko 8-bitowe kontrolery po kilkanaście MHz
    (najczęściej FreeScale). Oczywiście są modele z "bajerami" typu wbudowany
    tablet, ale mówię o typowych modelach.
    8051 to oczywiście zabytek i projektowanie NOWEGO systemu na czymś takim
    jest bez sensu ale wiele już działających systemów będzie jeszcze działać
    przez lata. Co do "ostatni programiści na ten badziew piszą właśnie
    testament" - C to C, piny I/O to piny I/O, nie ma w tym jakiejś wielkiej
    filozofii, jeśli ktoś jest obyty z mikrokontrolerami, to sobie poradzi bez
    problemu. Nie trzeba do byle czego bawić się w stawianie kernela Linuxa na
    ARM-ie, wbrew pozorom to nie upraszcza prostych projektów (typu pralka)
    tylko je komplikuje.

    > Nie. To zwykłe floppy 8":
    >
    > http://tinyurl.com/n8slnut

    No w rakietach z lat 70-tych ubiegłego wieku owszem tak, ale zostało ich
    już tylko około 500 sztuk.

  • 40. Data: 2015-07-29 01:29:27
    Od: szemrany <s...@o...off>

    On Tue, 28 Jul 2015 21:11:03 +0000 (UTC), Pit wrote:

> [...]
    > rozrządowe mają swoją ograniczoną pojemność i przepustowość. Co z tego że
    > zwykły pecet przeliczy milion wagonów na minutę skoro stacja obsługuje

    To z tego, że Odra miała fatalny współczynnik wydajności na wat oraz była
    trudna w konserwacji.

> [...]
    > przelewu, to się robi SORBNET (w większości banków płatny) i pieniądze są
    > księgowane w kilka minut pomiędzy dwoma różnymi bankami.

    A co stoi na przeszkodzie by to się odbywało online i za darmo? Czemu musi
    trwać wieki lub kosztować? Są jakieś techniczne problemy z tym?
    I skąd przekonanie o braku potrzeby szybkiego przelewu u Kowalskiego? Gdyby
    to była prawda nie istniałyby BlueCashe, Przelewy24, DotPaye, PayPale,
    Transferuje, Payu, zPay, PayByNet, ePrzelerwy, YetiPay i pewnie jeszcze
    jakieś. Zgodzisz się?

    > Mimo wszystko pracowały kilkadziesiąt lat, obecny czas życia serwera to
    > kilka lat.

    Czemu nie jeździsz Fiatem 125p? Widuje je jeszcze na ulicach. Czemu nie
    używasz komórki wielkości bloczka? Czemu nie mieszkasz w lepiance?
    Argument, że komputer, synonim postępu i pędu technologicznego (sic!)
    pracował kilkadziesiąt lat jest ...antyargumentem.

    > I co to ma wspólnego z Odrą? Jeśli analogiczny system postawisz na chmurze
    > Amazona i wyszkolisz w jego obsłudze jednego operatora, to jak zejdzie, to
    > też "pociągi staną".

    Nie, wtedy znajdziesz 10 innych, bo chmura amazona to nowoczesna i
    popularna "technologia".

> [...]
    > ARM-ie, wbrew pozorom to nie upraszcza prostych projektów (typu pralka)

    I jak myślisz, taniej jest zatrudnić developera C od układów 8 bit czy C na
    normalnym (nie okrojonym zasobowo) procesorze i z dostępem do bogatych
    bibliotek?