    From: "asad10" <a...@U...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Obciążenie stropu ścianą działową
    Date: Mon, 13 Dec 2010 11:30:05 +0100

    Użytkownik "Popey" napisał w wiadomości grup
    t...

    >Witam

    >Mam pytanie dotyczące ustawienia ścianek działowych w lokalu mieszkalnym na
    >II piętrze. Otrzymałem kopię założonych obciążeń i zastanawiam się, czy
    >moje przypuszczenia są słuszne. Oto skan:

    >http://yfrog.com/f/0iobliczeniaj/ (140kB)

    >W punkcie "c" - obliczenia zastępcze od ścianek działowych widzę obciążenie
    >sumaryczne 9,84kN + 1,5kN = 11,34kN [/m^2]. To 9,84 to z tego co mi się
    >wydaje obciążenie pochodzące od samego stropu, zaś 1,5kN od ścianki
    >działowej z cegły pełnej 6,5cm. Co mnie zastanawia, to obliczenia dla
> [...]

    Przepisy są takie:
    W obliczeniu momentów uwzględnia się ścianki działowe. Usytuowanie ścianek
    może być
    - wzdłuż żeber
    - w poprzek żeber
    - nieokreślone, nieregularne podlegające zmianom
    W pierwszym przypadku przyjmuje się:
    na żebro pod ścianką przypada 50% jej ciężaru, na żebra sąsiednie po 25%
    W drugim przypadku przyjmuje się, że w schemacie statycznym występuje siła
    skupiona, odpowiadająca ciężarowi ścianki.
    W trzecim przypadku stosujemy na stropie obciążenie zastępcze, równomiernie
    rozłożone, które wynosi:
    Przy obciążeniu użytkowym p <= 5 kN/m2, przy ciężarze ścianek g <= 2.5 kN/m2 i
    przy h <= 2,65 m
    ciężar ścianki do 0,5 kN/m2 -> gzast= 0,25 kN/m2
    ciężar ścianki do 1,5 kN/m2 -> gzast= 0,75 kN/m2
    ciężar ścianki do 2,5 kN/m2 -> gzast= 1,25 kN/m2
    jeśli wysokość ścianek jest większa od 2,65 m, obciążenie zastępcze należy
    powiększyć proporcjonalnie do stosunku hs/2,65.

    Z tego wynika, że na stropie może być postawiona w dowolnym miejscu ścianka
    o ciężarze nie przekraczającym 2,5 kM/m2 i o wysokości nie większej niż 2,65

    Andrzej Sadowski