  • 1. Data: 2010-12-12 10:58:04
    Temat: Obciążenie stropu ścianą działową
    Od: Popey <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Mam pytanie dotyczące ustawienia ścianek działowych w lokalu mieszkalnym na
    II piętrze. Otrzymałem kopię założonych obciążeń i zastanawiam się, czy
    moje przypuszczenia są słuszne. Oto skan:

    http://yfrog.com/f/0iobliczeniaj/ (140kB)

    W punkcie "c" - obliczenia zastępcze od ścianek działowych widzę obciążenie
    sumaryczne 9,84kN + 1,5kN = 11,34kN [/m^2]. To 9,84 to z tego co mi się
    wydaje obciążenie pochodzące od samego stropu, zaś 1,5kN od ścianki
    działowej z cegły pełnej 6,5cm. Co mnie zastanawia, to obliczenia dla
    ścianki z płyty G-K przyjmują obciązenie 1,25kN/m^2 (czyli w zaokrągleniu
    125kg/m^2), a z cegły pełnej tylko 1,5kN/m^2 - czyli ok. 25kg więcej. Ja
    chciałem postawić ściany z betonu komórkowego 12cm i teraz mam wątpliwości,
    czy to wytrzyma. Obliczenia, które otrzymałem zamiast wyjaśnić moje
    wątpliwości, jeszcze je pogłębiły.

    Czy jakaś dobra dusza mogłaby powiedzieć, jakie tak naprawdę ścianki
    maksymalnie można postawić na takim stropie jak napisano?

    Z góry dziękuję, pozdrawiam

    Paweł

  • 2. Data: 2010-12-12 17:47:59
    Temat: Re: Obciążenie stropu ścianą działową
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Popey" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Czy jakaś dobra dusza mogłaby powiedzieć, jakie tak naprawdę ścianki
    > maksymalnie można postawić na takim stropie jak napisano?

    Ja jestem mechanik, a nie budowlaniec, ale zauważ, że to obciążenie jest na
    metr kwadratowy całej płyty. Nawet jak jej zwiększysz dwa razy ciężar, to
    jaki to będzie miało wpływ na obciążenie zastępcze?

  • 3. Data: 2010-12-12 19:11:30
    Od: Popey <s...@p...onet.pl>

    Sun, 12 Dec 2010 18:47:59 +0100, na pl.sci.inzynieria, Robert Tomasik
    napisał(a):
    > Ja jestem mechanik, a nie budowlaniec, ale zauważ, że to obciążenie jest na
    > metr kwadratowy całej płyty. Nawet jak jej zwiększysz dwa razy ciężar, to
    > jaki to będzie miało wpływ na obciążenie zastępcze?

    Ja w ogóle się nie znam na tych rzeczach (jak się okazuje), dlatego chcę
    zasięgnąć rady mądrzejszych ode mnie.
    Na pytanie postawione przez Ciebie nie mogę dać odpowiedzi, bo nie wiem o
    czym mówisz - tzn o obciążeniu zastępczym.

    Tak naprawdę to jak się zastanawiam to nie wiem nawet jak jest zdefiniowany
    ten 1m^2 - czy dzielę sobie mieszkanie na takie kwadraty metrowe i na
    żadnym z nich nie może stać więcej niż te 150kg? To by było dla mnie
    strasznie dziwne...
    --
    gg #288252

  • 4. Data: 2010-12-12 20:49:42
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl>

> [...]
    > ten 1m^2 - czy dzielę sobie mieszkanie na takie kwadraty metrowe i na
    > żadnym z nich nie może stać więcej niż te 150kg? To by było dla mnie

    Nie masz sie co obawiac -stawiaj smialo. To obciazenie zastepcze w wysokosci
    1,5 kN/m2 jest obciazeniem zastepczym o najwiekszej wartosci jaka moze byc
    wg normy. Twoje 12cm betonu komorkowego to maly pikus w porownaniu z tymi
    obciazeniami jakie przyjal projektant. Swoja szosa to zdrowo tu przesadzil z
    tym obciazeniem zastepczym jak scianki mialy byc z G-K lub tylko 6,5cm cegly
    pelnej z tynkiem.

    Ponadto jak widze ponizej w obliczeniach twoj strop ma grubosc 20 lub22cm-
    to powiem ci ze "atom" tego nie ruszy.....
    ciekawe kto takie grubosci projektuje w mieszkaniowce-chyba ze macie
    rozpietosci stropow powyzej 6m wtedy to co innego.
    Przemek

  • 5. Data: 2010-12-13 10:30:05
    Od: "asad10" <a...@U...pl>

    Użytkownik "Popey" napisał w wiadomości grup
    t...

> [...]

    >Czy jakaś dobra dusza mogłaby powiedzieć, jakie tak naprawdę ścianki
    >maksymalnie można postawić na takim stropie jak napisano?

    Przepisy są takie:
    W obliczeniu momentów uwzględnia się ścianki działowe. Usytuowanie ścianek
    może być
    - wzdłuż żeber
    - w poprzek żeber
    - nieokreślone, nieregularne podlegające zmianom
    W pierwszym przypadku przyjmuje się:
    na żebro pod ścianką przypada 50% jej ciężaru, na żebra sąsiednie po 25%
    W drugim przypadku przyjmuje się, że w schemacie statycznym występuje siła
    skupiona, odpowiadająca ciężarowi ścianki.
    W trzecim przypadku stosujemy na stropie obciążenie zastępcze, równomiernie
    rozłożone, które wynosi:
    Przy obciążeniu użytkowym p <= 5 kN/m2, przy ciężarze ścianek g <= 2.5 kN/m2 i
    przy h <= 2,65 m
    ciężar ścianki do 0,5 kN/m2 -> gzast= 0,25 kN/m2
    ciężar ścianki do 1,5 kN/m2 -> gzast= 0,75 kN/m2
    ciężar ścianki do 2,5 kN/m2 -> gzast= 1,25 kN/m2
    jeśli wysokość ścianek jest większa od 2,65 m, obciążenie zastępcze należy
    powiększyć proporcjonalnie do stosunku hs/2,65.

    Z tego wynika, że na stropie może być postawiona w dowolnym miejscu ścianka
    o ciężarze nie przekraczającym 2,5 kM/m2 i o wysokości nie większej niż 2,65

    Andrzej Sadowski

  • 6. Data: 2010-12-14 18:57:12
    Od: Popey <s...@p...onet.pl>

    > Nie masz sie co obawiac -stawiaj smialo. (...)

    Dziękuję za krzepiącą odpowiedź. Nie przypuszczałem, że załączone
    obliczenia spotkają się z uznaniem :)
    Napisałeś, że 12 cm "suporexu" :) to pikuś z założonymi obciążeniami.
    Zastanawiałem się także nad bloczkiem silikatowym, jako podobno (wg danych
    z internetu) najbardziej dźwiękochłonnym materiałem na ścianki działowe.
    Niestety jest on też cięższy od "pustaków". Przeliczając na kilogramy, jaką
    wagę maksymalną może mieć metr ścianki działowej wg załączonych obliczeń?

    Jeszcze raz dziękuję, pozdrawiam
    Paweł

    --
    gg #288252

  • 7. Data: 2010-12-14 19:00:13
    Od: Popey <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > o ciężarze nie przekraczającym 2,5 kM/m2 i o wysokości nie większej niż 2,65

    Dziękuję za obszerną wypowiedź. Co prawda słabo się w tym wszystkim
    orientuję, ale chyba zrozumiałem :)
    Żeby uściślić - ostatni akapit oznacza, że (przy wysokości ścianki 2,5m),
    1mb ścianki działowej może ważyć 2.5*2.5 = ok. 600 kg? Czy też może
    nadinterpretuję te metry kwadratowe, bo już się gubię :)

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 8. Data: 2010-12-15 14:43:12
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl>

> [...]
    > 1mb ścianki działowej może ważyć 2.5*2.5 = ok. 600 kg? Czy też może
    > nadinterpretuję te metry kwadratowe, bo już się gubię :)

    Dobrze interpretujesz- tak wlasnie jest.
    wiec mozesz stawiac smialo.
    pozdrowka
    Przemek

  • 9. Data: 2010-12-15 18:34:08
    Od: Popey <s...@p...onet.pl>

    Wed, 15 Dec 2010 15:43:12 +0100, na pl.sci.inzynieria, Przemek napisał(a):
    > Dobrze interpretujesz- tak wlasnie jest.
    > wiec mozesz stawiac smialo.

    Dziękuję, pozdrawiam!

    Paweł