    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Obiektyw makro M42 do statycznych obrazów
    Date: Mon, 18 Jul 2016 23:53:45 +0200

    Cześć,

    Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> writes:

    > Body: Sony A3000. Z pierścieniem M42. M42 z powodu cen.
    >
    > Potrzebuje robić zdjecia przedmiotów, bedzie to głównia elektronika i
    > to bardziej wnętrze (płytka, elementy itd).

    Ooo, to kiepsko.

    > Rozmiary raczej nie przekraczają 10 x 10cm ale czasem trzeba zrobić
    > coś dokładniej, np musi być wyraźnie widoczny element 3mm x 3mm.
    > Podchodzi to już pod powiekszanie z okolic 2:1. Wiekszosc zdjęć będzie
    > "powiekszona" czyli ma wyraźnie pokazywać detale o rozmiarach około
    > centymetra. Docelowy format publikacji to gdzieś koło 2048 pixeli w
    > poziomie.

    Akurat z powiększonymi detalami jest łatwiej (o ile wystarczy samego
    powiększenia). "Duże" zdjęcia są większym problemem.

    > Ważna jest głebia ostrości. Ma być mozliwie na duzym odcinku
    > akceptowalnie ostre, zdjęcia beda robione głownie pod kątem.

    A to dziwne, dlaczego pod kątem?
    Normalnie takie zdjęcia robi się jednak dokładnie od góry.
    Jakieś QA montażu?

    > Mogę dowolnie blisko podejść do przedmiotu.

    Normalnie tak nie jest, bo bliskie podejście zwiększa zniekształcenia
    związane z wysokością elementów (wysokie elementy daleko od środka kadru
    zasłaniają niskie). Ale jeśli tam będą tylko scalaki SMD, to może nie
    będzie aż takiej tragedii.

    > Przykład można znaleźc np. tu:
    >
    > http://il6.picdn.net/shutterstock/videos/13073765/th
    umb/11.jpg?i10c=img.resize(height:160)

    Raczej mało użyteczny.

    > Czy polecicie mi jakąś serię obiektywów bądź konkretny model który się
    > do tego nadaje? Zaznaczam że z fotografią mam znikome doswiadczenia i
    > dysponuje jedynie obiektywem kitowym 18-55 do tego aparatu oraz
    > malutkim kompaktem Nikona z makro które jest fatalne. Po
    > przeglądnieciu allegro, olxa itp. widzę małe naleśniki makro M42
    > jednak nie wiem czy spełnią założenia.

    Normalnie do tego potrzebny jest obiektyw typu 300 mm (może 200 mm),
    najlepiej stałoogniskowy macro, z odległością ogniskowania typu 50 cm.
    Może być dowolnie ciemny, w praktyce najlepsze będą przysłony typu f/20
    i ciemniejsze (zanim dyfrakcja pogorszy ostrość). Rzeczywiście potrzeba
    dużo światła, w tym pod małym kątem do powierzchni (np. statyw + montaż
    z kilku zdjęć i/lub oświetlenie "parasolowe" itp). Czasy muszą być
    krótkie. Lampy nie muszą być ekstremalne (np. może wystarczyć kilka
    odpowiednio ustawionych LEDów), ale raczej nie błyskowe.

    Pierścienie nie są najlepsze, zmniejszają odległość do obiektu.

    Komórka może nadawać się do prostych ujęć, ale jej typowo mała
    rozdzielczość oraz konieczna mała odległość ogniskowania wyklucza
    większe zdjęcia (10 cm x 10 cm - zapomnij, podobnie małe detale).

    Trzeba pamiętać, że przy małych odległościach ogniskowa wielu obiektywów
    (w tym praktycznie wszystkich zoomów) będzie dużo krótsza niż przy
    nieskończoności. Dlatego istotne jest prawdziwe powiększenie (raczej
    jednak pomniejszenie) obiektywu.

    Najlepszy było obiektyw z odległością ogniskowania np. 1 metr oraz
    jednocześnie ze skalą 1:1 lub np. 1:2 :-)
    Do większych płytek lepszy byłby aparat z FF i np. 40 MPix lub więcej.

    Samo PCB (bez elementów, ew. z płaskimi SMD) można zeskanować płaskim
    skanerem, dużo łatwiej i lepiej. Może być także potrzebna odpowiednia
    szlifierka stołowa :-)

    Są też bardziej skomplikowane metody, np. z ruchomą kamerą i składaniem
    obrazu.

    Zwykły smartfon nie ma najmniejszych szans nawet zbliżyć się
    (z uzyskaną skuteczną rozdzielczością i jakością, biorąc pod uwagę także
    głębię ostrości) do byle zestawu np. APS-C lub FF. Nawet tani zoom
    70-300 macro (trzeba sprawdzić rozdzielczość w tele) zabije go śmiechem.
    --
    Krzysztof Hałasa