    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Obiektyw makro M42 do statycznych obrazów
    Date: Tue, 19 Jul 2016 00:49:23 +0200

    On 2016-07-18 23:53, Krzysztof Halasa wrote:
    > A to dziwne, dlaczego pod kątem?
    > Normalnie takie zdjęcia robi się jednak dokładnie od góry.
    > Jakieś QA montażu?

    Od góry nie widać problemów z lutowaniem. Nie przesadzajmy jednak,
    ujecia będa różne.

    umb/11.jpg?i10c=img.resize(height:160)
    > Raczej mało użyteczny.

    Chodzi o wyobrażenie dla nietechnicznych o czym mowa. Niedawno jak
    rozmawialem o tym z fotografem to on zrozumiał że robie zdjęcia silników
    do pralek. Bo silnik to elektronika a płytka to to z przyciskami. I 20
    minut rozmowy diabli wzieli. Lepiej wyjaśnić od razu.

    > Normalnie do tego potrzebny jest obiektyw typu 300 mm (może 200 mm),
    > najlepiej stałoogniskowy macro, z odległością ogniskowania typu 50 cm.

    Dlaczego taki długi? Czy on daje mniejsze zniekształcenia niz krótkie? I
    głupie pytanie: czy bede zmuszony robić zdjęcia z wiekszej odległości
    (wpływ drgań sie powiekszy)?

    > Najlepszy było obiektyw z odległością ogniskowania np. 1 metr oraz
    > jednocześnie ze skalą 1:1 lub np. 1:2 :-)
    > Do większych płytek lepszy byłby aparat z FF i np. 40 MPix lub więcej.

    Zmiana aparatu nie wchodzi w gre, FF są absurdalnie drogie.

    > Samo PCB (bez elementów, ew. z płaskimi SMD) można zeskanować płaskim
    > skanerem, dużo łatwiej i lepiej. Może być także potrzebna odpowiednia
    > szlifierka stołowa :-)

    Niestety rodzaje wszelakie, przewlekane głównie (retro).

    > Są też bardziej skomplikowane metody, np. z ruchomą kamerą i składaniem
    > obrazu.

    Nie przesadzajmy, to tylko na użytek własny. Choćby po to żeby pamiętać
    gdzie jaki kabelek do jakiej dziurki był wsadzony. Do tej pory robiłem
    kompaktowym nikonem z makro, ale jakość jest absurdalnie zła (rozmyte)
    bo nie mam kontroli nad przesłoną, w zasadzie nad niczym choć nie
    pojmuje dlaczego małe aparaty nie mają trybów manualnych poza debilizmem
    marketingowym.

    Korci mnie żeby zainstalować obiektyw odwrotnie i zrobić "prawie
    mikroskop" ale mój kitowy obiektym nie ma pierscienia od przesłony i mam
    wątpliwośc czy działa ostrość (aparat odlacza pierscień przy AF). I
    dlatego tez chce wsadzić tam M42 żeby miedzy innymi i tego spróbować,
    wtedy mechanika jest lepsza od automatyki. Ponadto obiektywy z lat
    70tych nie były z plastiku. Przymocowanie mojego kitowego odwrotnie
    wydaje się być ryzykowne bo lekki taki znowy nie jest, ale plastikowy
    częściowo na pewno [1].

    [1] https://www.youtube.com/watch?v=g9umAQ1-an4