  • 1. Data: 2010-01-31 21:13:56
    Temat: Ocieplenie okien
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Czołem.

    Branża nie moja, a trzeba praktyki. Moje mieszkanie w bloku jest
    narażone na wiatry z jednego kierunku co powoduje wychładzanie 2
    narożnych pomieszczeń. Tragedii nie ma, zwykle jest 1 stopnień niżej niż
    gdzie indziej. Chciałbym jednak te 2 pomieszczenia, używane przez
    dzieciaki jakoś dogrzać własnym kotłem CO. W jednym z pomieszczeń
    zastosowałem większy grzejnik niż był w projekcie i jest OK. Grzejnik
    przeniosłem z innego pomieszczenia, więc obyło się bez kosztów.
    Zastanawiam się jednak ile ciepła może uciekać przez ściany, a ile przez
    okna. Ściany zewnętrzne, te narażone na wiatry mają wymiary 2.7 x 3.0
    oraz 2.7 x 4.2 metra, jest to pustak max + 10 cm styropianu. W każdej ze
    ścian jest okno, typowe 1.5 x 1.5 metra, z argonem między szybami.
    Wzorem sąsiadów mógłbym zastosować najprostsze rolety *zewnętrzne* na
    okna, jako osłona przed wiatrem, ale to koszty rzędu 2kPLN, do tego
    jakaś zgoda spółdzielni, codzienna obsługa itd. Wydaje mi się jednak że
    więcej ciepła ucieka przez ściany niż przez okna i efekt stosowania tych
    rolet będzie żaden. A może _odczuwalny_ efekt "ocieplenia" okien dało by
    się uzyskać stosując zwykłe i tanie rolety *wewnętrzne* ? Pewnie i tak
    skończy się na wymianie grzejnika na większy, ale to koszty >300 zł,
    więc wolałbym najpierw sprawę przemyśleć, tym bardziej, że jak pisałem -
    tragedii z temperaturą nie ma. Na razie prowizorycznie zainstalowałem
    sterownik kotła w najzimniejszym pomieszczeniu i obserwuję efekty.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2010-02-02 16:37:09
    Temat: Re: Ocieplenie okien
    Od: Witold Kuśnierz <w...@w...pl>

    PeJot pisze:

    > efekt "ocieplenia" okien dało by się uzyskać stosując zwykłe i tanie

    a nie prościej podnieść temperaturę zasilania na kotle?
    możliwe że wystarczyłoby tylko zwiększyć nastawę na przygrzejnikowym
    zaworze termostatycznym (albo na rozdzielaczu, jeżeli jest w układzie
    rozdzielaczowym).

    pzdr
    wtx

  • 3. Data: 2010-02-02 18:52:53
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Witold Kuśnierz pisze:

    > a nie prościej podnieść temperaturę zasilania na kotle?

    Już jest na maksymalne 80 stopni.

    > możliwe że wystarczyłoby tylko zwiększyć nastawę na przygrzejnikowym
    > zaworze termostatycznym (albo na rozdzielaczu, jeżeli jest w układzie
    > rozdzielaczowym).

    I tu kolejny problem, bo to CO w układzie jednorurowym. Wszystko byłoby
    OK, gdyby projekt był OK, ale nie jest. Z tego co obserwuję bez wymiany
    grzejnika na większy się nie obejdzie.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2010-02-03 14:48:50
    Od: Witold Kuśnierz <w...@w...pl>

    PeJot pisze:

    > I tu kolejny problem, bo to CO w układzie jednorurowym. Wszystko byłoby
    > OK, gdyby projekt był OK, ale nie jest.

    A 20 stopni w pomieszczeniach masz? Jak tak, to projektant powie, że
    jego projekt był okay :)

    > Z tego co obserwuję bez wymiany grzejnika na większy się nie obejdzie.

    I to wydaje się najmniej stresującym rozwiązaniem. Chłodzące działanie
    wiatru polegające na zmniejszaniu oporu przejmowania ciepła na
    zewnętrznej powierzchni ściany jest praktycznie niezauważalne w
    przypadku szczelnych pomieszczeń. Zatem albo masz nieszczelną np.
    stolarkę okienną albo za małe grzejniki.

    pzdr
    wtx

  • 5. Data: 2010-02-03 15:10:49
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Witold Kuśnierz pisze:

    > A 20 stopni w pomieszczeniach masz? Jak tak, to projektant powie, że
    > jego projekt był okay :)

    Mam, ale po wprowadzeniu zmian ( zamiana kilku grzejników miejscami ).
    Nawet nie chcę się zastanawiać jakby sprawy wyglądały tak jak było w
    projekcie. Przy okazji spytam sąsiadów, ale podejrzewam że wpływ wiatru
    będzie inny na parterze a inny na 3 piętrze gdzie mieszkam.

> [...]
    > zewnętrznej powierzchni ściany jest praktycznie niezauważalne w
    > przypadku szczelnych pomieszczeń. Zatem albo masz nieszczelną np.

    Raczej nie.

    > albo za małe grzejniki.

    Cóż, bez konkretnych wydatków się nie obejdzie.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 6. Data: 2010-02-08 22:40:39
    Od: " 666" <j...@W...gazeta.pl>

    Montując większy gabarytowo grzejnik zwiększasz proporcjonalnie moc oddawaną
    poprzez promieniowanie niskotemperaturowe, co jest korzystne, bo mile
    odczuwane przez ludzką skórę.

    Za to powietrze ogrzane przez konwekcję szybko ucieka z przeciągiem i z
    wentylacją, dodatkowo roznosi kurz i roztocza po pomieszczeniu.

    Gdybys kupował grzejniki to bierz jak najwieksze wymiarowo LxH i jak
    najbardziej płaskie (idealnie choć trudno z mocą to grzejnik typu 10 lub 11,
    najgorzej to grzejnik typu 34 - mówię o płytowych).

    Żeberkowe alu też są bardzo dobre.
    JaC

    -----

  • 7. Data: 2010-02-09 07:18:17
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    666 pisze:

    > Gdybys kupował grzejniki to bierz jak najwieksze wymiarowo LxH i jak
    > najbardziej płaskie (idealnie choć trudno z mocą to grzejnik typu 10 lub 11,
    > najgorzej to grzejnik typu 34 - mówię o płytowych).

    Obecnie jest V11 600 x 1000, planuję zamianę na V12 600 x 1000, lub
    nawet V22 600 x 1000.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem