  • 1. Data: 2010-01-28 21:14:57
    Temat: Drewniana donica
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

    Cześć!

    Szkoda, że nie ma grupy "stolarstwo"...

    Dostępne sklepy już spenetrowałem...

    Mam taki problem: muszę zrobić donicę drewnianą dokładnie
    na wymiar. Chciałbym spytać jakiego gatunku powinny być
    deski (dąb? buk? sosna?), jakiej grubości powinny być te
    deski, czy użyć kleju, czy wkrętów, czym pomalować donicę?
    Donica będzie miała gabaryty: 54 x 54 x 54 cm.

    Może znajdzie się jakaś dobra dusza i coś poradzi? :-)

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 2. Data: 2010-01-28 22:28:00
    Temat: Re: Drewniana donica
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:hjsuoq$gv7$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > Donica będzie miała gabaryty: 54 x 54 x 54 cm.
    >
    > Może znajdzie się jakaś dobra dusza i coś poradzi? :-)

    W ogródku mam taką donicę ze sklejmi pomalowanej farbą olejną. Śnieg leży,
    więc nie chce mi się mierzyć, ale wymiary zbliżone, a sklejka grubości 5-6
    mm. Z 10 lat, jak ją kupiłem w ogrodniczym i co roku na lato coś w niej
    sadzę, a zimę sobie pod wiatą leży. Zbita gwoździkami go takich
    kwadratowych listewek w rogach pewnie 10 x 10 mm.

  • 3. Data: 2010-01-28 23:10:38
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński"

    > Szkoda, że nie ma grupy "stolarstwo"...

    Ale jest forum stolarskie.
    http://www.e-manta.eu/

    A donice jak malowane farbą kryjącą to bierz sosnę. Kupisz wszędzie.
    A jak ma być elegancja z lakierem bezbarwnym to bierzesz gatunek, który Ci
    się podoba.
    A czy wkręty czy gwoździe albo klej to zależy od tego jaki poziom ma
    reprezentować ten przedmiot.
    Jak na zewnątrz to z powszechnie dostępnych to Sadolin. Jak do wewnątrz to
    każda będzie dobra.

    Robert

  • 4. Data: 2010-01-29 08:55:32
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>

    > A jak ma być elegancja z lakierem bezbarwnym to bierzesz gatunek, który
    > Ci się podoba.

    no, nie całkiem. Donica jest dość mocno narażona na wilgoć i różne
    czynniki degradujące drewno. Dlatego lepiej z góry wykluczyć gatunki o
    słabej odporności, takie jak np. buk czy jesion a nawet brzoza.
    Natomiast warto rozważyć modrzew czy dąb (co prawda dąb pod wpływem wody
    przepuszczonej przez ziemię w donicy może czernieć) ew. gatunki
    egzotyczne, ale to może już nadmierny luksus. Też można by się
    zastanowić nad sposobem konserwacji -właściwie zgodnie z zasadami sztuki
    najlepiej byłoby zaimpregnować porządnie od środka, a z zewnątrz
    pozostawić surowe; ale to też zależy od gatunku drewna i technologii
    wykonania...

  • 5. Data: 2010-01-29 12:31:56
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "Jakub Tarczewski"
    > no, nie całkiem. Donica jest dość mocno narażona na wilgoć i różne
    > czynniki degradujące drewno.

    Od wewnątrz nie zakładam, że drewno będzie mieć styczność z ziemią. Folią
    się wykłada.

    Robert

  • 6. Data: 2010-01-29 17:58:40
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

> [...]
    > sadzę, a zimę sobie pod wiatą leży. Zbita gwoździkami go takich
    > kwadratowych listewek w rogach pewnie 10 x 10 mm.

    No dobrze, jeśli zdecyduję się wykonać taką donicę ze sklejki
    grubości 15 mm i listewek 30*30 mm to jak gęsto powinienem
    rozmieścić wkręty? Co 50 mm? Jak to się liczy?

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 7. Data: 2010-01-29 18:55:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:hjv7kq$98b$1@inews.gazeta.pl...

    > wiadomości news:hjt3b8$3cf$1@inews.gazeta.pl...

    > No dobrze, jeśli zdecyduję się wykonać taką donicę ze sklejki
    > grubości 15 mm i listewek 30*30 mm to jak gęsto powinienem
    > rozmieścić wkręty? Co 50 mm? Jak to się liczy?

    Z tym liczeniem, to chyba lekko przesadzasz. Śruby co 5 cm, a gwoźzie
    ewentualnie nieco gęśćiej. To tylko donica, a nie statek kosmiczny.
    Ewentualnie dołożyć WIKOL przy montarzu.

  • 8. Data: 2010-02-26 22:27:34
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-01-29 13:31, Robert Wańkowski pisze:
    > Od wewnątrz nie zakładam, że drewno będzie mieć styczność z ziemią.
    > Folią się wykłada.
    A przy zmianach temperatury, słońca, deszczu - na folii skrapla się
    wilgoć...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173